Csapdába került demokrácia

Zárug Péter Farkas
2007. 05. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bizony, rég nem tapasztalt értelmiségi magatartás jelentkezett abban a levélben, amelyet Csoóri Sándor fogalmazott meg Márciusi levelében e lap hasábjain (Magyar Nemzet, május 5.). Ez pedig nem más, mint a kritikai értelmiségi megszólalás közügyeink alakulása kapcsán. E szerepkör mára szinte eltűnőben van, ami szintén csapdába került demokráciánk mutatójává vált. E sorok írója már több politikai és társadalmi jelenség kapcsán megfogalmazta a magyar társadalom és politikai élet csapdába kerülését, ám Csoóri Sándor levele összegzésre és a kritikai értelmiség hangján való megszólalásra ösztönöz.
A magyar értelmiség kritikai szerepköre ugyanis áldozatává vált az összes többi társadalmi alrendszerünkben beállt csapdahelyzetnek, amiből – áttételesen – kiutat keres a régóta meg nem szólaló író. Mindazt, amiről a költő ír, talán érdemes társadalomtudományi oldalról is megvilágítani. A magyar társadalom 2006 és 2007 között demokratikus rendszerben soha nem tapasztalt válságba került. Válságba került a magyar állam és gazdasága, a magyar közjog, és válságba került a magyar politikai elit és a kritikai értelmiség is. (Ez utóbbi nyilvános felismeréseként értékelhető a Márciusi levél.)
Lejtőn az állam és a gazdaság
A piacgazdaságra átállás során mára csapdába került az állam – Európában sehol nem tapasztalt mértékű – vagyonvesztése miatt. Míg az Antall–Boross-kormányzat idején az állami tulajdon még 90 százalékos arányú volt, mára a magyar állam tulajdoni hányada a magyar gazdaságban 10 százalék, vagy már ez alá süllyedt. A veszteség annál is inkább jelentős, mert nemcsak a magyar állam, hanem a magyar társadalom tulajdonából is kikerült az állam közel 80 százalékos tulajdonrésze azáltal, hogy a privatizáció nyertesei külföldi magánvállalkozások voltak. Vagyis az elmúlt 17 évben a piacosítás jegyében a magyar állam totális kifosztása történt meg a politikai elit asszisztálása vagy tevőleges segítsége által, amelynek eredményeként mára saját társadalmát képtelen megvédeni a piac profitorientált világával szemben. Sőt a Gyurcsány-kormánnyal a piac birtokba vette a politikát, és a Pokol Béla által globális uralmi rendnek nevezett jelenség mentén a piaci elit politikai elitté szerveződve az állam szektorainak elpiacosítását végzi. Így kerül sor arra, hogy az állam feladatköréből a piac kiragadja az egészségügyet; Magyar Bálint bejelenti, hogy az állam hosszú távon ki akar vonulni a felsőoktatás finanszírozásából, és helyét a piac tölti majd be; így történhet meg, hogy a magyar állam katonáit és fegyverraktárait a piac magánbiztonsági őrei védik. A magyar állam e globális piaci érdekek mentén szerveződő, oligarchikus kormányzás alá került, amelynek legnagyobb problémája, hogy a jog által biztosított keretet nem tölti ki a melléjük rendelt morális kódokkal.
A gazdaság morális kódja az üzleti tisztesség és az üzleti jó erkölcs. Ez utóbbi kódok viszont nem működnek a magyar gazdaság meghatározó részében. Az állampárti előnyöket piaci előnyökké átváltó gazdasági oligarchia 2006-ig az összes társadalmi alrendszer hídfőállásait elfoglalta, s így Gyurcsány Ferenc színre lépésével a piac szereplői győzedelmeskedtek az államot társadalomépítő és piacot korlátozó szerepben működtetni kívánó jobboldali összefogással szemben. Jelenleg a globális uralmi rendet és nem a magyar társadalmat kiszolgáló államban élünk, amelyben a gazdasági oligarchia politikai oligarchiává nőtte ki magát.
Alkotmányossági béklyók
Ebből következik az a tény, hogy a 2006-os országgyűlési választások kampánya során – a média hatalmi hazugsághengere által – a létező összes kommunikációs eszközt annak a célnak vetette alá, hogy az állam további piacosítása érdekében ez a piaci oligarchia megmaradjon hatalmi pozícióban. Meghamisítottak minden adatot a saját maguk által irányított magyar államról, adócsökkentést, tandíjmentességet, ingyenes, egybiztosítós (társadalmat védő) egészségügyet, több állami támogatást ígértek megválasztásuk fejében, hogy majd ennek bekövetkezte után bevallják: csődbe vitték a magyar államháztartást, adóemelések lesznek, jön a tandíj, a vizitdíj, a kórházi térítési napidíj, bezárnak évszázados kórházakat, csökkennek az állami támogatások, és piacosítanák a magyar társadalom szinte utolsó védőbástyáját, az állami társadalombiztosítást. Mindezt betetőzi, hogy a miniszterelnök bevallja, szándékosan és szervezetten tette a pénzügyminiszterével.
Ettől a pillanattól válik világossá, hogy a piac legdurvább logikája költözött a politikába, a mindenáron haszon elve. Az alkotmányosság és közjogunk csapdája is e mozzanathoz köthető. A demokrácia politikai kódjai ugyanis nincsenek – mert nem is lehetnek – rögzítve az alkotmányban. Sehol a világon nincs olyan törvény, amelyik azt mondja ki, hogy ha a politikus becsapta, megtévesztette választóit, vagy hazudott hatalma megtartása érdekében, akkor le kell mondania. Ez a demokráciák íratlan politikai kódjaiban rögzül, amit ki kell hogy tudjon kényszeríteni a politikai ellenfél. Ez egyben a morális kódok működését és fenntartását is eredményezi a politikai arénában.
Közjogunk és alkotmányosságunk azért került csapdába, mert a piac azon oligarchikus szereplőinek kezébe került a kormányzat, akik már a piac morális kódjait – az üzleti tisztesség, az üzleti jó erkölcs – szabályait is gátlástalanul áthágták. A közjog és alkotmány által adott keretek gyarmatosítva lettek azáltal, hogy a demokrácia morális politikai kódjait teljesen semmibe vették, majd a média hazugsághengere által ismét relativizálták ezeket a morális kódokat. Sólyom László ezt a mozzanatot emelte ki a balatonőszödi beszéd után, amikor „morális válságról” beszélt a miniszterelnök skrupulus nélküli magatartása kapcsán. Tényleges válság nem az őszödi hangfelvétel kikerülése miatt alakult ki, hanem azért, mert a politikai rendszer összes többi szereplője képtelen kikényszeríteni a politikai morális kódok működését, vagyis a demokrácia erkölcsi játékszabályait. Ezt értjük azon, hogy csapdába került a magyar társadalom közjogi vonatkozásban is.
Oligarchikus működés
Ez a felismerés és az ebből fakadó kétségbeesés olvasható ki Csoóri Sándor leveléből. A „szellemi felsőház” gondolata tipikusan a kritikai értelmiségi gondolkodás terméke, s végre nem a mindennapokat megfojtó reálpolitikusi véleményformálás kényszerűsége jelentkezik benne. Csakhogy az elit csapdába esése miatt nagyon kevés tag kerülhetne be ebbe a felsőházba. Ehhez ugyanis mindenekelőtt kritikai értelmiségre lenne szüksége Magyarországnak, ahogyan a politikai elitnek nem „gyalogos”, hanem szintén kritikai értelmiségre kellene hogy igénye legyen. Csakhogy a magyar politikai elit is csapdába került, méghozzá a totális szembenállás és a saját politikai oldalon hiányzó referenciacsoport (másik önálló párt, meghatározó szakszervezet vagy jelentős érdekvédelmi csoport) csapdájába. Mindeközben a politikai gondolkodás mintha szűk pártvezetők privilégiumává vált volna, ami mellett más vélemény nem keletkezhet, csak mögötte támogató. A véleményformáló értelmiség foglya ennek a szembenállásnak, és véleménye csak akkor lényeges, ha kiszolgálja, muníciót szállít a saját politikai elit aktuális felvetéseihez – de rögtön kegyvesztett lesz, ha bírálatot, netán más irányvonalat jelölne ki véleményalkotásával.
A saját politikai oldalt és a politikai ellentábort ezáltal hitelesen bíráló kritikai szerepkörtől eltávolodott az értelmiség, és többségében a médiavilág szereplője lett, amiben politikai beállítódásai alapján szerepel. Csoóri Sándor megszólalása azért fontos, mert nem a politikai elit oldaláról érkezett, és nem is állandó szereplője e médiavilágnak. A politikai elit oldaláról az utóbbi időben egyetlen kritikai kezdeményezés született, Szili Katalin tollából. A házelnök baloldaliságról szóló vitaindító tanulmánya a Népszavában szintén a kritika szükségességeként jelentkezett.
A politikai elit csapdába kerülése a saját oldali politikai pártok eltűnésére vezethető tehát vissza, s egy ilyen politikai erőtérben innentől kezdve csak a két nagy politikai tömb egymásra reagálása válik a politikai folyamatok középpontjává. A kritikai értelmiség megfojtódik mindkét oldalon. A baloldal elsősorban a gazdaság oligarchikus működése által tudja érdekeltté tenni az árulásban értelmiségijeit, a jobboldalon pedig az örökös félelem, a minden jobbító bírálat mögötti árulás feltételezése és bélyegének réme miatt tántorodik el a kritikaiságtól a véleményformáló értelmiség.
Csoóri Sándor levele minderre áttételesen hívja fel a figyelmet, ám egyben azt is jelzi, hogy politikai életünkben kevés az az értelmiségi referenciacsoport és személy, amely és aki hitelesen tud bírálni. Csoóri Sándor hiteles bíráló. Mai helyzetünkből az egyetlen kiút, ha a kritikaiság igénye a politikai elitben is jelentkezik, és fontosabbnak tartja a saját oldali kritikát az értelmiségiek pártszimpátia alapján kivásárlásánál. Kevés ma azoknak a száma, akik 1987-ben és ma is ugyanazon a szellemi és morális alapon tudnak bírálni, szűk azoknak a köre, akik nem voltak mai politikai álláspontjuknak már az ellenkezőjén is.

A szerző politológus, egyetemi oktató

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.