Csoóri és a püspökök

Joó István
2007. 05. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sajtótörténeti léptékű világszámot mutat be egész oldalas összeállításában a Népszava. Az emlékezetes kolumna – mely Csoóri a proletárdiktatúrához hasonlítja a kormány „dúlását” címmel a múlt hét közepén jelent meg – lényegében arról szól, micsoda ordenáré, népfrontos slepp sorakozott fel a Márciusi levéllel jelentkező Csoóri Sándor mögé. Fő attrakcióként megtalálják a klerikális tűket a „népfrontos szénakazalban”. Száznál is sokkal több csatlakozó aláírás közül kigyűjteni kilenc plusz két klerikális nevét, ez tényfeltárásnak is döfi.
A szocialista lap heuréka élményét kódolt papozással vezeti le, aminek nem önmagában van hírértéke. Úgy általában a „nagy itt a baj a kormányellenességgel” típusú mondanivaló szuggerálására az újság sokat foglalkozik azzal, ki mindenki írta alá Csoóri „chartáját”. A bűnösök sora az MSZP Társadalompolitikai Tagozatának tiszteletbeli elnökétől jobboldali médiumok fenntartására is áldozó jobboldali üzletemberekig terjed.
Hát mindenki megőrült itt? – adják meg magukat feltehetően a legnyájasabb Népszava-olvasók. Az egyébként húszfős Magyar Katolikus Püspöki Konferencia (MKPK) nyolc tagját találta meg aláíróként a napilap Csoóri Sándor dokumentuma alatt: Bábel Balázs, Bíró László, Márfi Gyula, Balás Béla, Kiss-Rigó László, Pápai Lajos, Spányi Antal, Veres András. Egyikükről sem hiszi el, hogy pusztán magánemberként csatlakoztak a chartához. Kapóra jöhetett, hogy a Szerdahelyi Csongor névre is ráleltek. Ő, mint köztudomású az MKPK sajtóirodájának vezetője, kolléga. De ha már így van, Szerdahelyit több ízben is a püspöki kar szóvivőjeként emlegetik a kormány közeli lap szerzői. Hátha e „fölfele buktatással” hivatalos klerikális lépésnek lehet beállítani ezt a „retrográd” jelenséget. Az egykori MSZMP-titkár Németh Péter lapja továbbá földeríti, hogy Csomós József és Szabó István református, Fabiny Tamás evangélikus püspök is részt vett a „kormányellenes szervezkedésben”.
A tényfeltárás e pontján, mint a Csongor és Tündében a Éj monológja, tűnik fel egy borongós hang. Tulajdonosa: „egy neve elhallgatását kérő katolikus forrás”. Eszerint „az aláíró püspökökkel a jövőben a mai kormány nem fog szóba állni (…), hiszen nyíltan vállalták kormányellenes elkötelezettségüket. (…) Ha ez így megy tovább, a katolikus püspöki kar teljesen le fog értékelődni, s állásfoglalásai belesodródnak a pártvélemények közé. Ráadásul a balliberális értelmiség sem fogja komolyan venni például az egyházi iskolák jobb finanszírozásáért fellépő egyházi vezetőket.”
Mikor is vette a püspököket komolyan a balliberális értelmiség? – kérdezhetnénk a neve elhallgatását kérő katolikus forrástól. Akinek kilétét csak találgatni lehet. Ha nem Hiller István oktatási és kulturális miniszter, akkor bizonyára a Népszava önjáró kisprófétája lesz ő. Vagy ha ő sem, hát egy jelentéktelen egyházi személyiség. Netán olyan püspök (bár ezt sehogy sem hihető), aki csak színleg írt alá egy másik dokumentumot: az MKPK 2006. újévi körlevelét. Az ugyanis hasonló megállapításokat hordoz a nemzet állapotáról. Bár akkoriban még a miniszterelnöki hazugságról nem tudtuk, hogy erény, csak azt tudtuk, hogy Gyurcsány Ferenc – mert hiszen 2004. december 5. előtt kimondta – hazafi. És akkoriban még nem láttuk a rendőrattakot, amely balliberális megmondóemberek szerint népérdek.
A nyolc katolikus püspök nem kis részben azért írhatta alá a világi református Csoóri Sándor kiáltványát, mert megerősítve látta benne saját testületének a diagnózisát. No, meg az újdonságokért: „A kórházi ágyak ilyenkor szoktak parancsszóra útra kelni (…). Az iskolák, a kis posták, a vidéki vasútállomások ajtaját ilyenkor szögezik be kalapácsos lidércek, hogy a peremlakók minél előbb megtudják: semmi szükség sincs rájuk.” Az a szociális indíttatású népi írói hang ez, amely a két világháború közötti időszak ideje óta ismerős. Jó, ha erre ráéreznek megyés főpásztorok – akik alá már sok-sok évtizede nem tartoznak zsíros püspöki uradalmak és rongyos uradalmi cselédek. Miért említjük ezt? A Horthy-korszakban az egyházi közgondolkodást és társadalmi cselekvést, sajnos, nem hatotta át mindenestül a keresztényszociális eszme. Másfelől a két világháború közötti népi írók szellemiségének fogyatékossága alighanem a vallástalanság volt, kivéve például Bibó Istvánt, aki szerint a liberális demokráciákban is fontos szerepe kell hogy legyen az egyházaknak. Ha Csoóri és a papok e levél révén társadalmi kérdésekben egy platformra kerültek, az azt is jelenti, hogy a népi és a Prohászka Ottokár-, Giesswein Sándor-féle keresztényszociális gondolat utóbb látványosan összetalálkozott.
Persze a legfőbb bűnük a mai klerikálisoknak az, hogy az alábbi Csoóri-soroktól sem rettentek vissza: „Aki értelmiséginek tartja magát, nem azonosulhat ezzel a kormánnyal, hanem megtesz mindent annak érdekében, hogy azok a megtévesztett jóhiszeműek, akik e kormányban hisznek, hasonló következtetésekre juthassanak, hisz valójában az ő kezükben van a döntés.”
Sokba fog ez kerülni nektek – ez ugyebár a gyors viszonüzenet. Mármint kifelé. Hiszen igazolni kell, legalább utólag, amit az iskolák, szeretetotthonok és kórházak fenntartásával, hajléktalanok, szenvedélybetegek, utcagyerekek és leányanyák istápolásával foglalkozó egyházak már rég sejtenek: az ő közszolgálatuk számára a finanszírozás – szokás szerint – megkülönböztetett módon kurtább lesz az ősztől és a jövő évben.
1998-ban okkal dühödött meg a vatikáni megállapodást 1997-ben aláíró Horn Gyula, amiért a papok az ő kormányfői gesztusa ellenére sem lettek a szocialisták kampányszócsövei. Most még érdekesebb a helyzet. Olyan balhatalom indult habzásnak itt (persze neve elhallgatását kérő katolikus forrás képében), amely öt éve nem tekinti érdemi partnereknek a keresztény egyházakat. A püspökök „nyíltan vállalták kormányellenes elkötelezettségüket” … Nem Gyurcsány Ferenc miniszterelnök vállalta nyíltan és aktívan püspökellenességét, amikor 2004 végén följelentette őket a Vatikánban? Mivel bele mertek szólni a kisebbségi magyarokról szóló kettősállampolgárság-vitába?
Pártpolitikai érdekű színjáték: a zsarolhatatlan püspököktől ez idegen. Annál kevésbé a civil kurázsi. Magánemberként – igaz, hivatásuk során szerzett erkölcsi hitelük birtokában – aláírásukkal kifejezték: az egyházi és világi értelmiségnek össze kell fognia. Akkor, amikor már az egész magyarságra ráillik, amit Féja Géza írt kerek hetven éve, a viharsarki zsellérek sorsát feltárva: „Tudva és akarva olyan népréteget teremtenek, mely semmit sem fejlődik, s így igényei századok alatt sem növekednek.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.