Lehet más a világ

Varga István
2007. 05. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A cím a Társadalmi Világfórum jelmondata. E civil szervezetről csak akkor hallunk, mikor Davosban évente – a Financial Times szavaival élve – a világmindenség urai találkoznak. Pedig a svájci üdülőhely csak a másodosztályé, az „igazibbak” május-június körül látják egymást. Például most, pünkösdkor Isztambulban. Nem kétséges, az euroatlanti világrendben egy szűk osztály irányít e szűk osztály érdekében. Az irányítás a tőkelogikát követi, az emberi önzésre alapoz. Az önzés több embert rekeszt ki, mint ahánynak hasznára van. A többség számára így a szabadság csak fikció, lehetőségek nélküli, s a hatalom gyakorlása épp a lehetőségek elvételét jelenti. Az önzésre építkezés egy rendszerben ellentmondás, a munkamegosztás és a társadalom definíció szerint a rendszerelemek együttműködését jelenti. Az euroatlanti társadalmak ezért kerülnek hátrányba az ázsiaiakkal szemben, ahol a technokrata irányítás sokkal inkább katalizálja a rendszerelemek gazdasági kapcsolatát, és törődik a társadalmi feltételekkel, hatásokkal. Így a mi világunk a hatalom folyamatos erősítésével ideig-óráig fennmaradhat, de a belső ellentmondás szükségszerűen bukásra ítéli – akárcsak a szovjetet.
A kapitalista hatalomcentralizálás módszere az állam leépítése és az intézmények magánkézbe vétele. A magánintézmény természete szerint parancsuralmi, a magánérdek szolgálatában. A magánérdek fokozódó érvényesítése koncentrációhoz vezet, azaz a többség számára a diktátum növekedését jelenti. A többség mára már nem képes döntéseket hozni az őt érintő ügyekben. A nemzetközi koncentráció a diktátumokat kívülről érkezőnek mutatja az egyes nemzetek demokráciájában. Ezáltal a parlamenti demokrácia fikcióvá válik. A szűk osztály kezében összpontosuló erő eszköze a könnyen áramoltatható, átláthatatlan pénz. Illetve nem is pénz a hagyományos értelemben, hanem a fizetési eszközzé tett hitelt megtestesítő banki és állami kötvény, értékpapír. Az ilyen kevéssé átlátható pénzügyi eszközökkel finanszírozzák a politikusok „felépítését”, a választásokat, ami a gazdasági és politikai hatalom koncentrálódásához vezet. A megfinanszírozott politikai osztály lényegében két táborra oszlik, hogy vitáik megtöltsék a sajtót és a demokráciában még bízó egyszerű polgárok fejét.
Kitűnően illusztrálja a fentieket a valaha ENSZ-intézménynek vélt Nemzetközi Valutaalap itt vizsgálódó delegációjának május 7-i zárójelentése. Az IMF szerint a 2006 tavaszán – a választások után – velünk szemben ellenségesen fellépő pénzpiaci játékosok nyomás alá helyezték a magyar pénzügyi eszközöket, hogy kikényszerítsék az államháztartás konszolidációját. (Ez az egyik lényegi háttere a dübörög-omlik a gazdaság ismert ellentmondásának. Előbb a dübörgést, majd az omlás veszélyének hirdetését rendelték meg a sajtótól baráti ellenségeink, a spekulánsok.) A valutaalap szakértői nyelvéről ezt úgy kell lefordítani, hogy a terhünkre folyó spekulációs jövedelem kivonását a kormánynak szét kell terítenie a társadalom e téren tudatlan, kiszolgáltatott alanyaira, hogy a jövedelemelvonás és az ebből eredő kikényszeríthető változások továbbra is szinten tartva folytatódhassanak. Az IMF emberei – folytatva elemzésüket – azt írják, hogy a pénzpiaci nyomás erősödött, amikor a költségvetés hiánya fenyegetően nagy lett, elfelejtve, hogy épp az eladósítás miatt lett nagy, majd a múlt év második felében javult a befektetői hangulat, látva a kormány eltökéltségét a konszolidációra. Értsük úgy: a kamatemeléssel megnőtt a pénzügyi játékosok jövedelme az emberek terhére, részben az infláció felpörgetésével a munkajövedelmek megsarcolása útján, részben a költségvetés még több kamatkiadása és hitelfelvétele által, amit az adóemelés, a közkiadások csökkentése tesz lehetővé. A jelentés szerint ez tetszik az IMF-nek, de jó szokásukhoz híven fenyegetnek is: „A hatóságoknak cselekedniük kell a piaci bizalom megőrzése érdekében, [mert ugyan] a világpiaci étvágy váratlan javulása segített. A befektetői hangulat ismételt ellenségessé válása, illetve a magyar költségvetési és fizetési mérleg meglepetései megvonhatják a piacok által nyújtott átmeneti kegyelmet.” Más szóval: a spekulánsok most kényszerűen kevesebbel is beérik, mert sokan akarják ebből a régióból szerezni a mindennapi kamatfalatot. De ha például nem teljesítjük az e jelentésben is hangsúlyozott követelményeket, a még meglevő állami vagyon privatizálását, a lakosság egy részének magán-egészségügyi biztosításba terelését stb., akkor a baráti spekulánsok, akiknek a jóindulatából még létezünk, hirtelen ellenségessé válhatnak, és akkor megnézhetjük magunkat. A valutaalap delegációja tehát nem kertel. A politika feladata elfogadni a prést és a működését segíteni, valamint az is, hogy a tárgyi közvagyont pénzzé, devizává tegye, mert az a jegybankból, a kereskedelmi bankokból a beáramló spekulatív pénz hozamaként elvihető. A nyugdíjjárulékok privát szedésének joga mellé pedig oda lehet tenni az egészségügyi járulékokat is.
Így működik az a monetáris rendszer, amely a magánintézmények kizárólagos jogává tette a pénz és az azt helyettesítő eszközök kibocsátását, miáltal e joggal nem rendelkező államok és egyének csak kölcsönbe vehetik tőlük az úgynevezett hitelpénzt. A rendszerváltozás első intézkedései között törvényileg eltiltottuk az államot, hogy saját tulajdonú pénzt hozzon forgalomba a saját jegybankjából, sőt azt is, hogy beleszóljon a gazdaságra rávezetett hitelek mennyiségébe, kedvezményezettjei körébe, általában a pénzáramlás útjába. Mégis a kormányon kérjük számon az ország fizetési mérlegének egyensúlyát (is). A magánintézmények hatalmuk érdekében elakaszthatják a pénz körforgását, meghatározhatják az erőforrások elosztását, az államokat és az egyéneket kiszolgáltatottá tehetik és teszik. Eladósítás és nem eladósodás, ami történik, hiszen látjuk, az IMF nem a társadalmi következményekért aggódik. Előnyként értékeli a kamatemelést, ami az eladósodás legfőbb tényezője, és nem érdekli a demográfiai hatás, az egészség, a tudás, az erkölcs leépülése, a természet végzetes károsodása.
A 250-260 éve szabad vállalkozásnak nevezett rendszer azon tulajdonsága, hogy a többségnek hasznára válik, nem bizonyosodott be. Az viszont igen, hogy e szabadsággal vissza lehet élni. Ez a rendszer tudatosan elszakítja a döntéseket a munkavégzőktől, a lakosság befolyásától. A munkavégzés lehetőségét nem maguk az emberek, hanem a tőke birtokolja. A tőke jogi személyek köntösében, a háttérben névtelenül maradó tulajdonosok kezében van, és egyre csak koncentrálódik. A sokat emlegetett piac ma már csak hét-nyolc konglomerátum, amely diktálja a társadalom robbanási feszültség határán tartásának feltételeit. E konglomerátumok hierarchikus rendszerébe szippantják be a kis megtakarításokat is, hogy végképp ne legyen valódi piac. Ez a rendszer nem tudja, nem is akarja a tétlen kezeket és az elvégzendő feladatokat összekapcsolni. Sőt még a feladatok és a cselekvés lehetőségének felismerését is gátolja a média és a politikusok álvitái révén.
Mint látjuk saját példánkon, a gazdaság egészségessége nem a szükségletek kielégítésének képességét jelenti, hanem a spekulatív jövedelem vagy vagyonszerzés lehetőségét a közszféra, a kiszolgáltatott egyén terhére. A nemzetközi nagyvállalatok, pénzügyi képződmények jogi személyisége mögötti irányítók mentesülnek minden jogi és erkölcsi felelősség alól. A módszer világos: a nem demokratikusan választott magánintézmények olyan követelményeket állítanak az államok elé, amelyekkel kiszívják a munkajövedelmek megtakarításait, és ezzel elvonják a további munkavégzés fedezetét. Így eleve olyan helyzetet teremtenek, hogy az ésszerű munkavégzés a feltételek látható hiányára tekintettel már gondolatban se merüljön fel. A rendszerből így kivonják a megtakarításokat és az amortizációs alapot, s azzal nem a pénzügyi rendszeren kívüli szereplők rendelkeznek, hanem a hitelnyújtók. A nem banki szereplő állam és gazdaság így csak kölcsönben kapja vissza a saját maga megtermelte forrásokat, ráadásul olyan feltételekkel, ami végzetes eladósodáshoz vezet. Az állam által felvett kölcsönök – kis címletű kötvények, mint az árukat napról napra változtató adóslevelek – kiváló spekulációs eszközök, amelyek kamathozamukkal és az átértékelésekre alapozott műveletekkel magukat is szaporítják a társadalom kiküszöbölésével. A matematikailag könnyedén felsrófolt adósságra hivatkozva az úgynevezett pénzpiac, a saját eladósító hatását elhallgatva, az államokat reformoknak álcázott intézkedésekkel arra kényszeríti, hogy éljék fel vagyonukat, és kényszerítsék a lakosságot is a terhek átvételére, vagyonuk felélésére. Ez a mechanizmus fenntarthatatlan, idővel garantáltan összeomlik. A világ más részein egyes államférfiak már tettekkel bizonyították, hogy másként is lehet, de manapság is vannak jó példák.
A lényeg: új globalizáció kell. Neohumanista globalizáció, a tudáson túl a bölcsesség, a morál, a spirituális értékek alapján a társadalmi-gazdasági rendszer újraszervezésével. Az új modellben a társadalmi, gazdasági régiók fejlesztése az ott élő emberek javára fókuszálva zajlik, mégpedig jól kiválasztott alapelvek holisztikus gyűjteményére támaszkodva. Nem egyetlen frázis a válasz a mai kihívásra. Az új globális rendszerben az ember a világon egyetlen nagy család és a természet része, s előbb a társadalom, csak utána a gazdaság alanya. A társadalmat a politikai, kulturális, ökológiai és spirituális dimenziók egyaránt meghatározzák. Vissza kell adni e dimenziók rangját! El kell vetni az egydimenziós pénzügyi értékmérést! Szolidáris-szociális gazdaságra van szükség, amely az emberi és ökológiai értékekre helyezi a hangsúlyt, a közösségi szemléletet és aktivitást erősíti a modern informatika eszközeivel. Nemcsak tiszteli az eltérő kultúrákat, de szolidáris is velük. Ezért válik globálissá a lokális aktivitás. Going local – mondja a tájékozott angol. És ebbe a rendbe kell illeszkednie – horribile dictu – a pénzügyi rendszernek is.
Az új gazdasági rendben a kormány szerepe a decentralizált gazdaság koordinálása, ami a növekedés az életminőség javulásában nyilvánul meg. Az életminőség tényezői pedig a kielégítő jövedelem; a lelki és mentális egészség; a biztos és kielégítő munka; a kiegyensúlyozott, szeretetteljes magánélet; a biztonságot nyújtó közösség; a szabadság stabil erkölcsi értékrenddel – amint ezt Richard Layard, a liberális London School of Economics professzora meghatározta.
Az irány frázisszinten jól ismert: részvételi demokrácia, a gazdaság központosítottságának leépítése. Azonban van bőven más meghatározó tényező is, az ősi bölcsességre, kulturális hagyományokra támaszkodás; a tájegységek társadalmi-gazdasági önszerveződésének erősítése, az ilyen értelmű ésszerűség határain belüli önellátása; világos meghatározása az állami, az egyéni, valamint a helyi vagy más közösségi feladatoknak.
Az új megközelítésben az ember közösségi lényként elismert, ezért a rendszer törekszik a minimális testi és lelki szükségletek kielégítésére és a közös javakhoz való azonos hozzáférési lehetőség megteremtésére, az ezzel ellentétes gyakorlat felszámolására. A gazdasági biztonságot az ember vele született jogának kell tekintenünk. Az alapvető szükségleteket helyi erőforrások elégítik ki, a természeti kincsek jövedelméből is az ésszerűen meghúzott határok között főként a helybelieknek kell részesedniük. Törekedni kell az önellátásra, a helyi feldolgozásra, a helyben megtermelt jövedelem megtartására, a kívülállók káros befolyásának csökkentésére. A verseny nincs kiküszöbölve, csupán helyére kerül – egy nagy távoli nem irthatja ki a sok kis helyit, amíg azoknak versenyezniük kell. E feltételek egyúttal a helybeliség lebegő határait is fogalmilag meghatározzák.
A neohumanista világban a gazdaság alapvetően háromszintű: egyéni, szövetkezeti és nagyvállalati. A nagyvállalati gazdaságban is szerepet kap a közösségi tulajdon, de nem kizárólagosan, nem kényszerűen, ám a helyi érdekeknek alávetve, mert ez a gazdaság alulról szerveződik a régiók közötti kiegyensúlyozásra törekvő kereskedelemmel. A helyi szolgáltatás, mikrovállalkozás természetesen egyéni, családi, bár sem a növekedés, sem a foglalkoztatás adminisztratívan nem korlátos, csupán a versenyfeltételeket veszik nagyon komolyan – se sok, se kevés, ez is közösségi koordinációt kíván.
A helyi forrásokra és piacra dolgozó gazdaságok oroszlánrésze szövetkezeti. A szövetkezetben a munka veszi igénybe a tőkét, nem a tőkés vásárol munkást. Ma alig tudjuk elképzelni, hogy ezt is lehet. A szövetkezet önkéntes társulás, bár kollektív tulajdonú, de az egyes tagok a szövetkezetben és azon kívül tetszés szerinti egyéni tulajdonnal is rendelkezhetnek. A szövetkezet a tulajdonosi szinten demokratikusan irányított vállalkozás, de egyes gazdasági cselekedeteiben keményen hierarchikus működésű. A szövetkezet – mint köztudomású – a közösség társadalmi, kulturális szükségletei kielégítésére, céljai elérésére is törekszik, tehát nem csak pénzben mér.
A helyi gazdaságban értelemszerűen a pénz kezelése (klíringszerű elszámolásokkal), valamint a megtakarítás és a hitelezés is szövetkezeti. A pénznek minél több embert kell szolgálnia, minél gyorsabb és kisebb költségű – ellenállású – forgással. A mai elektronikus eszközök kitűnő lehetőséget adnak a változatos gyakorlatokra. Természetesen a fogyasztás, a lakhatás, a közösségi élet szervezése is lehet szövetkezeti. A szövetkezetek akkor sikeresek, ha becsületes, megbízható a vezetésük, nyílt a könyvelésük, számíthatnak a közvélemény támogatására és egymásra, tehát a szövetkezetek hálózatosodására. Az ilyen környezetben a tisztességes emberek kerülnek feljebb…
A harmadik, a nagyvállalati gazdaság nehéz kérdés, nyilván nem lehet úgy szétzúzni a társaságokat, mint azt a rendszerváltozás után az államival tették. Ám igenis lehet önkormányzati, sőt állami résztulajdonba venni vagy tartani közüzemeket, a közszolgáltatásokat, amint azt sikeres példák igazolják szerte a világon. A feldolgozóipar, a nemzetközi nagykereskedelem, a logisztika természetesen lehet multinacionális, csupán ezek dominanciáját kell visszafordítani és oda korlátozni, ahol az értékrend helyet ad számukra, azaz az alapvető megélhetést befolyásoló gazdaságtól távol tartva, a koncentrálódást korlátozva. A verseny így nincs kizárva, sőt élénkül, hiszen a szomszédos régiók közötti kölcsönhatás akkor is megmarad, ha egy-egy területi jogosítás gátolja a távolról érkező piacra lépését. Így döntött az USA, amikor a múlt században a húszas évek végi spekuláció tönkretette a világgazdaságot. Ekkor a bankok működését csak a tagállamokra, kistérségekre korlátozták, és szétválasztották a hitelezést és a befektetést – egy-két kivétellel –, hogy a helyi finanszírozás a helyi gazdaságot rehabilitálja. A világpiacra termelés, az export ekkor sem szűnne meg, csupán arra a termékkörre koncentrálódna, amely terén egy humánus világrendben is értelme van. A mai információáramlásnál nem kell félnünk a technológiai fejlődés lefékeződésétől. Ellenkezőleg: az emberszabású irányváltás új kihívásai hatására a modernizáció még élénkülne is.
Mindezek a gondolatok már megfogalmazódnak egyetemeken, nemzetközi intézmények kutatási jelentéseiben, az öt földrész civil szervezeteiben, sok-sok gyakorlati intézkedésben. Sőt egyes dél-amerikai országok éppen az elmúlt hetekben léptek ki a valutaalapból, a Világbankból, s Ázsia kis és nagy országai együtt önálló alapot létesítenek. A kínai jegybank helyettes elnöknője, Hu Xiaolian épp az IMF áprilisi közgyűlésén komolyan figyelmeztetett a világot megadóztató dollárinflálás veszélyére, az amerikai ingatlanhitelezés és protekcionizmus tarthatatlanságára, a pénzpiac túlburjánzó spekulációjának és az IMF szűkkörű érdekcsoport általi irányításának tarthatatlanságára. És eközben épp e kínai központi bank hívja be a nem profitorientált Nobel-békedíjas Grameen bankot a kínai vidék szegényeinek hitelezéséhez a módszerek átvételére. Csak nálunk – a brüsszeli politika műhelyeiben – nagy a lapítás, az új globalizációs, neohumanista törekvések elhallgatása. Holott az eladósított Magyarország igazi kitörése éppen egy komplementer, alulról szerveződő gazdaság felépítése lehet, amelyet az állam e szemlélet erősítésével, a jó megoldások mintaszerű átvételével, a bevezetés feltételeinek megteremtésével segíthet. Teljesen értelmetlen a nemzetközi monetáris spekuláció borzalmas hatásait az uniótól várt fiskális eszközökkel enyhíteni, mert a végkimenetet alig késlelteti. Ehelyett az európai uniós eszközöket az alulról felépülő, új, helyi gazdaság alapozására kellene használni – és nem elhasználni.

A szerző mérnök

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.