Romlásnak indult a magyar egészségügy

Andrássy Gábor
2007. 05. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A romlás a rendszerváltozás kezdeteihez vezet, sőt még korábbra, amikor a betegellátás bázisfinanszírozású volt. A kórházak és szakrendelők annyit kaptak, amennyit költöttek. A maradékot is muszáj volt felélniük, ha nem akarták, hogy a következő évben kevesebb pénzhez jussanak. Az egészségügy berkeiben béke honolt – persze korántsem mennyei –, de a hiányosságok mellett a súlyos következmények most láthatók igazán.
Új idők új okosai a 80-as évek végén kitalálták, hogy a betegellátás a teljesítményarányos finanszírozással javítható. Tetszetős elképzelés, mely azt sugallja: aki több beteget gyógyít, magasabb juttatásban részesül, vagyis több munkáért többet kap. Csaknem húsz év távlatából nézve egyértelmű: az ötletet vagy az ostobaság vagy a cinikus számítás vajúdta ki.
Az egészségügy kedélyes-családias kifőzdéje boszorkánykonyhának bizonyult. Receptet kotyvasztottak, hogyan lehet forrpontra hevíteni a betegellátást anélkül, hogy a költségvetés többet fordítana rá, miközben a lehető legtöbb pénz szivattyúzható ki belőle. A recept neve: felülről zárt kassza. Alapja egy pontrendszer, mely a különböző betegségek gyógyítását pontokkal jutalmazza. Az intézmények finanszírozására a „megtermelt” pontok alapján került sor, utólag forintosítva, vagyis az adott egészségügyi keretet elosztják az országosan összegződő pontokkal, ez határozza meg egy-egy pont forintértékét. A korábbi béke alapja, a bázisfinanszírozás helyébe öldöklő küzdelem lép; mintha a túlhizlalt vendégek egyenkénti etetését azzal váltanánk fel, hogy a koncot egy adagban hajítjuk közéjük. Vérre menő harc alakul ki, de mert az egészségügy finanszírozásáról van szó, a háborút kórházak vívják, a harcosok pedig orvosok és nővérek. Hiába több a vizsgálat, a betegfelvétel, a műtét, az adminisztráció, a bevétel ugyanannyi, hisz mások is rákapcsolnak, és fokozzák a teljesítményt.
Ha az elképzelés csupán együgyű, tipikusan kollektivista. A valóságtól elrugaszkodottan naiv, figyelmen kívül hagyva a gazdasági és az egyéni törvényszerűségeket. Feltételezi, hogy senki sem produkál többet a kelleténél, miként a kommunizmusban: a javakból ki-ki részesüljön szükségletei szerint. Ha mégsem közönséges ostobaság, akkor agyafúrt ötlet, következményei hátborzongatók.
Ami történt: az intézmények pontvadászatra kényszerültek, megindult a harc a magasabb juttatásért. Ebben társak voltak az orvosok és a nővérek is, többek közt a hálapénzrendszer ösztönző hatásai miatt. Hiszen ha több beteget látnak el, több jut. A gondok egy része ebből fakadt, másik, nagyobb része abból, hogy a racionálisnak tekintett rendszer kezdett súlyosan eltorzulni. Néhány példa: a betegforgalmi adatok egy idő után nem a valós igényeket tükrözték. A kórházakban nemcsak fekvő betegeket helyeztek el, hanem otthon ápolhatóakat is, hogy növekedjen a finanszírozás. Sokan olykor a kelleténél tovább maradhattak, így lehetett elérni a juttatáshoz szükséges alsó határt, vagyis a minimális ápolási napot, továbbá kérdés: vajon indokolt volt minden beavatkozás? Megjelentek a speciális programok és a szakértői vállalkozások (temérdek pénzért), hogy a lehető legtöbb térítést vasalják ki a társadalombiztosításból. A kényszerű ügyeskedés ellen – lobbiérdekeket is figyelembe véve – az OEP úgy védekezett, hogy megkezdte a pontértékek kiszámíthatatlan, a tényleges ráfordítástól független módosítását. A tendenciát kis késéssel a szakértők lépésről lépésre követték. Igyekezetük nyomán megszaporodtak az épp megfelelően finanszírozott betegségek, ami meghamisította az egészségügyi statisztikát. Az a helyzet állt elő, hogy Magyarországon a betegforgalmi és megbetegedési mutatószámok eltorzultak, ami jelentősen nehezíti a tervezhető egészségügyi ellátást.
Maga az elképzelés eleve abszurd. Az államilag biztosítottak gyógyítását, éppúgy, mint az országos vagy önkormányzati intézményeket, nem lehet teljesítménynövelésre ösztönözni. Itt nem a piaci törvényszerűség, hanem a megbízhatóság, a kiszámíthatóság és az igazgatás színvonala a mérvadó. Gondoljunk bele: ha a tűzoltókat az eloltott tüzek alapján fizetnék, lángra lobbanhatna a fél ország. Ha a rendőröket a letartóztatottak száma szerint finanszíroznák, bárki gyanúba keveredhetne.
Kinek állt érdekében a felülről zárt kasszás egészségügy csúcsra járatása? Ehhez azt kell tudni: nagy vonalakban a betegellátás bérköltségeinek és az eszközvonzatok arányainak megváltozásáról van szó. Adott összegből több beteget csak úgy lehet ellátni, ha a bértömeg csökken. Muszáj kevesebb dolgozót foglalkoztatni vagy nyomott fizetést adni, így több jut rezsire, orvostechnikára és a beszállítók kifizetésére. A gyógyszer, kötszer, műszer, vegyszer, reagens, röntgenfilm, mosatás, étkeztetés drága, emiatt a felpörgetés haszonélvezői a vállalkozók, köztük elsősorban a multinacionális cégek, s nem az egészségügy robotosai. Hiába dolgoznak három műszakban – hétvégeken is –, a munkabér siralmas, a felelősség hatalmas. Egyre ijesztőbb az elvándorlás; orvosok és ápolók, ha tehetik, külföldre igyekeznek.
A kialakult helyzetért felelősség terheli a rendszerváltozás óta megalakult valamennyi kormányt. Tizenhét év alatt az alapellátás privatizálásán és a zsákutcába vezető teljesítményarányos finanszírozás bevezetésén kívül nem került sor semmilyen érdemleges változásra. A jelenlegi „reformokat” nem a népegészségügy jobbítása vagy más ésszerű szakmai szempontok diktálják. Ma a csőd közeli, tartalékait felélő, adósságcsapdában vergődő ország egyik utolsó pénzügyi bűvészmutatványának lehetünk tanúi, fülsiketítő kommunikációs zenebonával. Az egészségügyi kormányzat ahelyett, hogy a beszállítók magáncsatornáiba terelt pénzfolyót az orvos- és nővérképzésre, a szakorvosképzésre, bérrendezésre és a hálapénz kiváltására fordítaná, vagyis a káosz helyett átlátható viszonyokat teremtene, a teljes magyar egészségügy kizsigerelésén, sőt lebutításán szorgoskodik. Persze ennek is lesznek haszonélvezői: a pénzügyi arisztokrácia és a felső középosztály vékony rétege, amely eddig is a legjobb ellátásban részesült, ám ezentúl nem kell a plebsszel zsúfolt gyógyintézményekben közösködniük. A kezelés számláit cégük állja – a zsíros fizetésekhez sok helyütt már régóta nyugati magánbiztosítás párosul –, vagyis egyszerűen leírják a kezelési költségeket. Szakképzettség, színvonalas ellátás, orvostechnika, drága gyógyszer a magánkórházakba irányul majd, a többinek jut, ami jut.
Ám az igazi bajok még csak ezután következnek. Az alapkérdés nem az egy- vagy többszereplős biztosítás, hanem a kevésbé tehetős, még inkább a létminimumon tengődő állampolgárok egészséghez és gyógyuláshoz való joga. Betegnek sose volt jó lenni, de a „reform” milliók tragédiájával jár. A megelőzésről jó ideje alig hallunk, míg a romló feltételek közepette megdrágított kezelés elégtelennek fog bizonyulni. Fél évszázada jól-rosszul működő nagy rendszer egyik pillanatról a másikra nem alakítható át. A magyar jövedelmi viszonyok, a népesség katasztrofális egészségügyi állapota, a magas halandóság és a várható alacsony élettartam ezt egyszerűen nem teszi lehetővé, hacsak a szándék nem arra irányul, hogy a nyugdíjasidő jócskán megrövidüljön. A minden eddiginél nagyobb bajt megelőzendő a hagymázas és felelőtlen tervezgetésnek véget kell vetni, pártok feletti, hiteles szakértőkből álló nemzeti egészségügyi tanácsot kell létrehozni, mely a továbbiakat a lakosság egészségének megőrzése, a több szintű, de elérhető árú és hatékony gyógyítás, valamint az egészségügyi dolgozók és ellátók érdekeinek figyelembevételével határozza meg. A nemzet testi-lelki állapotáról gondoskodás akkora felelősség, amit nem befolyásolhatnak átláthatatlan, cinikus meggondolások. Egyik utolsó megmaradt értékünkről van szó, amely kezelhető jó gazda módján, a társadalmi szükséglet belátásával – és szűk csoportérdekek érvényesítésével is. Az egészségügy lépésről lépésre történő átalakítása helyénvaló, szétverése és érzéketlen piacosítása nem. Jusson eszébe a mai gazdagoknak: az ő utódaik is elszegényedhetnek, s a túlvilágról aligha tudnak gondoskodni róluk.

A szerző orvos, kardiológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.