A felsőoktatás privatizációja

Tõkéczki László
2007. 06. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi a célja a felsőoktatás magánosításának? Végső soron ugyanaz, mint az oktatási költségek közösségi minimalizálásának. Kevesebb, eltömegesített elemi iskola, mobilizált, már hat-, illetve tízéves korban buszoztatott, gyökértelenített gyerekek, elsivárosított, szerep nélküli falvak jelzik a célt. A globalista nagytőkétől nem függetlenedhető tömeg – önálló értékrend, nyelv és gondolkodás híján – zsellérkedő, médiára kapcsolt, proletarizált társadalom. Az a néhány számítógép és esetleg drága digitális tábla a tömegiskolában nem más, mint technicista porhintés neoliberális módra.
A középiskolák kiüresítése, művelődési anyagának az ostoba politikai korrektség szerinti alakítása ismét egy célt szolgál: az uralkodó értékmentes üzletesség igénytelen emberanyagának előállítását. A korlátlan pénzvilágnak az emberiség zömét elszemélytelenítő, eldologiasító, pusztán termelési (és esetleg fogyasztói) költségtényezővé degradáló céljai itt már szigorúbbak. Az elemiben elhanyagolják, hiányossá és kötődés nélkülivé teszik a gyereket, középszinten már kíméletlenül terelik a maguk – az érintettek számára értelmetlen és értéktelen – aklába a népet.
Viszont a felsőoktatásban már semmilyen kockázatot nem vállalnak a szellemi kápók. Ott már eleve ki kell szűrni minden eretnek oktatót s minden nem legitim témát és módszert. S végül már beengedni is csak azt szabad ide, aki érdekelt és/vagy előnyösen érintett a spekulatív pénz uralmában. Az újabb történelmi korokban a felsőoktatás – s a hozzá kapcsolódó tudományos kutatás és fejlesztés – egyre nagyobb szerepet kap egy közösség életében. Valójában ez is csak azt az antimaterialista (nem ateista) igazságot hirdeti, hogy az emberi lét és közösség elsődlegesen szellemi-lelki természetű. A modern kor azonban ott megbicsaklott, amikor ennek a szerepnek legfeljebb csak tudásbeli és technikai részét hajlandó figyelembe venni, ám az etikai-jellembeli, hitbeli gyökereit nem. Mintha az eszközök (tudás, technika, módszerek) önmagukban biztosíthatnák az emberiség egyre javuló helyzetét.
A modern pénzuralom okosabbjai persze hamar rájöttek arra, hogy nekik is szükségük van szellemi normákra. S ki is találták a világnézetileg semleges, értékmentes nevelés és tudomány fából vaskarikáját. Ma már az ideológiamentesség a legszigorúbban betartandó ideológia. Ennek hirdetői modern inkvizícióként azonnal érzékelik az egyébként dicsőített, de őket veszélyeztető értékelvi másságokat (= másféleség). S ezeket azonnal – történelmi alapon – stigmatizálják, miközben magukat azonnal ahistorikusnak/pragmatikusnak nyilvánítják. A modernség a haszonért bármire – a logika feladására is – hajlandó. S a tudatlan tömegnek hízelkedő („demokratikus”) magatartásnak örök undorító példája.
A magyar felsőoktatás pénzesítése óriási esély egy primitív ösztönű materialista szemlélet örökkévalónak elfogadtatására. Hiszen a mai magyar társadalom nagy része is igaznak tartja a kommunizmus sulykolt hazugságait – elégszer hallotta azokat, hogy valamiféle igazságnak látszanak. Az egyetem mint autonóm tanár-diák intézmény csak közösségi megbízatásban és célokkal működhet nálunk. Ez nem jelenti a magánegyetemek létének tagadását, de azt igenis jelenti, hogy aki ilyet akar, az csináljon magának. A magyar társadalomnak már elege van abból, hogy senkiházi pénzemberek magánhaszonra dolgozva közszolgálati célú vagyonokat kaparintanak meg. S ez a törekvés ténylegesen közveszélyessé válik az oktatás csúcsainak privatizálásával.
Miért? Ez ugyanúgy van, mint a magán-egészségbiztosítóknál. Ott is megelőzi a haszon a mások egészségének szempontját. A felsőoktatásban és a kutatásban pedig a haszon megelőzi az igazságot és a közérdeket. A tőke nem altruista figurák eszköze – s ez nem vád –, hanem nyerészkedési célú eszköz. Főleg neoliberális formában, amely forma minden terhet másokra hárít (externalizáció). S így a felsőoktatás is a magánhaszon hatékonysági katalizátorává, nem pedig a nemzeti közösségek és az emberiség önzetlen emeltyűjévé válik.
Ezzel persze el is veszti például a társadalom szolgálatán túl a mobilitási csatorna jellegét is, amellyel a tehetségeket szolgálta eddig. A magántőke persze szívesen támogatja a tehetségeket akkor, amikor már biztosan hozzák a hasznot. Viszont akkor is szolgává alacsonyítja őket, mivel a szellemet a saját érdekkörén túl nem engedheti. A mások haszna neki mit sem ér. A mai magyar politika legkártékonyabb képviselői egyetemi privatizációs terveinek így egyetlen célja van: a magyar szellemi élet pénzügyi eszközökkel történő teljes gleichschaltolása, monopolizációja. Meghatározása annak, hogy kik, mit és kiket oktathatnak, és mi lehet része a Magyarország Rt. (telephely) „kultúrájának”. Az idézőjel azért jogosult, mert ez a kultúra legfeljebb bizonyos szakmai, hatékonysági tartalommal bírhat (ami profitot hoz). De ennek semmi köze sem lesz egy nép, egy nemzet Istentől rendelt géniuszához. Mivel az nem hoz hasznot, és – mondjuk – jóléti emberiségi fogyasztóktól erőfeszítéseket igényelne a megértése (lásd a külföldön sikeres magyarországi irodalmat).
Látszólag ez ügyben nem a magyar nép hétköznapi életét érintő kérdésekről van szó. Valójában azonban közösségi létünk egyik alappilléréről s az életnek is értelmet adó szférájáról. A szellemi-lelki haza nélkülözhetetlen világát fenyegetik itt pénzben utazó szellemi hajléktalanok. Időben kell ébredni.

A szerző történész, egyetemi docens

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.