A szociáldemokrata alternatíva

2007. 07. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aminek tanúi vagyunk, az nemcsak a hidegháború vége vagy a háború utáni történelem egy sajátos szakasza, hanem magának a történelemnek a vége, az emberiség ideológiai fejlődésének végpontja, a nyugati liberális demokrácia mint a társadalomirányítás végső formájának általánossá válása – írta A történelem vége című esszéjében 1989-ben Francis Fukuyama. A szerző e nagy port felvert tézise épp ellentétje volt Marx Károly jövendölésének, amely szerint a történelmi fejlődés szükségszerű végpontja az osztály nélküli társadalom, a kommunizmus kialakulása.
Mint hazánk történelme is példázza, a történelem marxista végzete megbukott, de kérdés, hogy a liberális demokrácia valóban a történelmi fejlődés végét jelentené-e. Magyarország szempontjából ez nemcsak filozófiai kérdés, hanem a mindennapok rögvalósága, hiszen ezekben a hónapokban zajlik például az egészségügy liberális elveknek megfelelő átalakítása.
Van-e átmenet a marxista társadalomkép és a liberális demokrácia között? Ennek a napjainkban igen fontos kérdésnek szentelte Kulcsár Péter Szociáldemokrácia az eszmék történetében című könyvét, amely végigvezet bennünket a szociáldemokrata gondolkodás XIX. század első felében való kialakulásától egészen napjaink új szociáldemokráciájáig, amely utóbbi Tony Blair New Labourjának magyarra fordított változata. A könyvből kiderül, hogy azok a viták és érvelések, amelyeket most a XXI. század hajnalán olyan eredetinek érzünk, már jó száz-százötven éve felbukkantak, és makacs kitartással jönnek vissza minden jelentősebb társadalmi átalakulás során. A globalizmus érv- és illúziórendszere például, amelyet teljes egészében az utóbbi évtizedek termékének tartunk, már Marx Kommunista kiáltványában megjelenik: „A népek nemzeti elkülönülése és ellentétei már a burzsoázia fejlődésével, a szabad kereskedelemmel, a világpiaccal, az ipari termelés és ennek megfelelő életviszonyok egyformaságával egyre inkább eltűnnek.”
A szociáldemokrácia eszmerendszere a XIX. század első évtizedeiben kezd különválni a politikai gondolkodás egyéb áramlataitól, mindenekelőtt a liberális és konzervatív eszmeáramlattól. Szociáldemokrata eszmeiséget tartalmazó írásokkal már az 1830-as évektől találkozhatunk, ilyen nevű párt azonban csak 1869-ben jön létre, bár itt figyelembe kell venni, hogy az egyes országokban a hasonló eszméket képviselő pártokat eltérően hívták. A franciáknál például szocialistáknak, az angoloknál munkás (labour) pártnak és csak a németeknél és svédeknél szociáldemokrata pártnak. Ezek az országok azok, ahol a szociáldemokrata eszmék először formálódtak politikai erővé. A polgári forradalmak és a felvilágosodás három eszmekörétől: a liberalizmustól, a radikális demokrata felfogástól és a szocialista–kommunista irányzatoktól való elválás fokozatosan ment végbe.
A liberális és kommunista áramlatoktól az elválás konfliktusosabb, zajosabb, míg a demokrata–republikánus iránnyal a kapcsolat és a vita is jobb, valóban rokoni volt. Szemben a felszínes értelmezésekkel ugyanis a szociáldemokrácia soha nem volt azonos a liberalizmussal, illetve a kommunista szocializmusokkal, s nem is jöhetett létre azokból. A liberális és a neoliberális politikaelmélet nálunk is elterjedt háromszögsémájában – konzervatív, liberális, szocialista – ezek az alapvető történelmi irányzatok nem pontosan érzékelhetők. Nem véletlen, hogy a pluralista politikai gondolkodás felvázolásakor a séma a szociáldemokráciát kihagyja: a „szocialista” fogalom alá rendeli, keveri Marxszal, Trockijjal, Bakunyinnal és másokkal. Az aktuális politikában kevéssé érzékelhető, de az eszmetörténetben annál fontosabb riválistól szabadulnak meg azzal is, hogy kifelejtik a politikai gondolkodás rendszeréből a radikális demokrata irányzatot, s általában a demokrata eszméket. Ennek első képviselőit, Rousseau-t, Thomas Paine-t, Jeffersont, Ledra-Rollint, Victor Hugot, Lamartine-t és a többieket nemes egyszerűséggel besorolják a liberálisok közé. Nálunk többek között Petőfi, Vasvári, Táncsics, az emigráns Kossuth és Klapka irányzatát helyezik így légüres térbe. Pedig ez az áramlat a XX. században is folytatódott Szun Jat-szentől Mendes-France-ig, Ady Endrétől Csécsy Imréig.
A szociáldemokrácia szervezetileg a második internacionálé felbomlásával (1916) távolodott el a kommunista irányzatoktól, de az eszmei különbségek már évtizedekkel korábban megfogalmazódtak, amelynek egyik markáns megnyilvánulása a német szociáldemokrata pártot létrehozó gothai program (1875) volt, amelyet Marx oly hevesen kritizált. A program nyilvánvalóvá tette, hogy a szociáldemokrácia a munkásság helyzetét nem proletárdiktatúra, hanem reformok (általános választójog, vasárnapi munka megtiltása, szakszervezetek jogainak biztosítása stb.) révén kívánja javítani. A gothai kongresszus leszögezte, hogy a munkásság céljaiért a nemzeti állam keretén belül munkálkodik, elvetve Marxnak a proletár nemzetköziségről vallott nézeteit. A szociáldemokraták követeléseiket nem a kizsákmányolás fokának marxi méricskélésére, hanem etikai alapokra helyezték: „A munka minden gazdagság és minden civilizáció forrása, és mivel a termelőmunka csak a társadalom egésze közreműködésével lehetséges, a munkával létrehozott javak a társadalom egészéhez, azaz minden egyes tagjához tartoznak”, mondja ki a gothai program.
A szociáldemokraták néhány kivételtől eltekintve (Svédország) csak a második világháború után jutottak tartós kormányzati pozícióba, és a kereszténydemokratákkal lényegében közös gazdasági és társadalompolitikai elveket vallva létrehozták az európai jóléti államot vagy európai szociális modellt, amely a hetvenes évek végéig működött, amikor is alapjait kikezdte az egyre erőteljesebben támadó liberalizmus.
Friedrich von Hayek professzor, a gazdasági liberalizmus legharcosabb képviselője még közvetlenül a háború utáni években indítja el hosszú szellemi hadjáratát mindenfajta szociális állam ellen. Az Út a szolgasághoz című (1944) és további könyveiben Hayek kifejti, hogy az önmagát szabályozó szabadpiac a gazdaság tökéletes rendszere. Nem szabad abba az államnak beavatkoznia, mert az újraelosztás, az állami szabályozás csak kudarchoz és zsarnoksághoz vezet. Hayek 1947-ben megalapította az egy svájci üdülőhelyről elnevezett Mont Pelerin társaságot, amely befolyásos közgazdászokat és üzleti vezetőket tömörít, és a mai napig egyik legfőbb propagátora a szabadpiaci ideológiának. Bankok, nagyvállalati vezetők alapítványokat hoznak létre a liberális eszmék támogatására, sőt a svéd nemzeti bank 1969-ben még egy Alfred Nobel nevével összekapcsolt díjat is alapított, amellyel évente elsősorban a neoliberális ideológia terén érdemeket szerzett közgazdászokat tüntette ki. A hihetetlen erővel támadó propagandagépezet megtette a hatását, és először a brit konzervatívokat kerítette hatalmába (Margaret Thatcher), majd kikezdte az angol munkáspártot is.
Az ellenzékbe szorult munkáspárti vezetők megpróbáltak szociáldemokrata programot találni a visszatéréshez: a pénzügyi körök korlátlan hatalma helyett valamilyen kompromisszumot velük, az ipar rekonstrukciója, megmentése mellett. A pénzügyi vezető körök azonban nem kívánták a választók kiszámíthatatlan szeszélyére bízni érdekeiket, és idővel megindult a Munkáspárt új generációjának (Tony Blair, Gordon Brown) támogatása. Az egyes munkáspárti politikusok sűrű meghívásait London üzleti központja, a City fogadásaira a brit sajtóban „rákkoktél-offenzívának” nevezték el. Az offenzíva hatásos volt, az e találkozókon kialakított egyetértés alapján már nyugodtan lehetett a Munkáspártot támogatni, nem kellett attól félni, hogy ha hatalomra kerül, a bérből és fizetésből élők érdekei szerint bármit is visszarendezne.
Az „angolkór” átterjedt a kontinensre is. Tony Blair és Gerhardt Schröder, a német szociáldemokrata kancellár a szocialista internacionálé 1999. évi párizsi konferenciájára készülve egy közös közleményt adott ki, amelyben a világkereskedelem liberalizálása, a magas adók csökkentése, a közszolgálati szektor korszerűsítése és a bürokrácia leépítése mellett száll síkra, vagyis mindazon célkitűzések mellett, amelyeket a befolyásos tőkés körök követeltek. Válaszul Lionel Jospin, a francia szocialisták vezetője határozottan állást foglalt a hagyományos szociáldemokrata értékek mellett. Mint mondta, a történelemben mindig megjelentek új körülmények, amelyeket figyelembe kell venni, ezek azonban nem jelenthetik az alapvető értékek megtagadását. Jospin például határozottan síkraszáll a szociális biztosítási rendszerek fennmaradása mellett, a privatizációval szemben. Társa e küzdelemben a német szociáldemokrata Oskar Lafontaine, aki szerint a szociáldemokrácia csak akkor lehet hiteles, ha szembeszáll az érdekcsoportokkal, és erőteljesebben képviseli a szociális piacgazdaság politikáját, az európai szociális állam modelljét. Lafontaine szerint az igazi harmadik utat nem Tony Blair nézetei, hanem azok a demokratikus szocialisták képviselik, akik az ötvenes években a piacgazdaság, a demokratikus rend és a szociális biztonság egyeztetésével létrehozták az európai szociális államot.
Kulcsár Péter könyve egy tág horizontú és ma különösen aktuális freskót vázol fel a szociáldemokrata eszmék formálódásáról és évszázados harcáról a liberalizmussal és az önkényuralmi rendszerekkel szemben. A könyvben, az itt említetteken kívül, bőven jut hely a szociáldemokrácia magyarországi fejlődése bemutatásának a kezdeti munkásegyletektől egészen a szociáldemokrácia második világháború utáni felszámolásáig.
A történelmi szociáldemokráciában a döntő és maradandó vonulatot a szerző az etikai alapon álló, értékközpontú politikai eszmében látja. Amit ily módon etikai szociáldemokráciának nevez, nem veti el a társadalomtudomány eredményeit széles értelemben a kapitalizmus kritikájában, különösen a gazdaságtanban, politikai szociológiában. A marxizmusból sem olyan elemeket, amelyek érvényesek maradtak, gazdagították a teljes tudományt, mert ilyenek is vannak. E felismeréseket azonban az alapvető, tartós értékszempontokhoz rendeli, azokkal együtt alkalmazza.
A könyv ajánlható a baloldali beállítottságúaknak elsősorban azért, hogy megértsék, mi a különbség a valódi szociáldemokrácia és a jelenlegi szoclib kormányzat értékrendszere és politikája között, valamint a jobboldali beállítottságúaknak, hogy érzékeljék azt a küzdelmet, amelyet a valódi szociáldemokrácia folytatott és folytat a demokratikus és egyben szociálisan érzékeny állam megteremtése, illetve fenntartása érdekében.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.