A lét a tét

Krómer István
2007. 08. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nem túl fiatalok jól emlékezhetnek a kommunista rendszer ideológiai monopóliumigényéből származó konfliktusokra, erkölcsi-mentális rombolásokra. A rendszerváltás mítoszának egyik fontos alkotórésze az a hiedelem, hogy az ideológiai kényszerzubbonyt végre levetve egy olyan társadalom építésébe fogtunk, ahol a közösségek a lehető legnagyobb szabadság légkörében szabadon határozhatják meg identitásukat, tagjaikkal szembeni elvárásaikat. Hogy ez hihetőbb legyen, meghirdették a semleges állam és a semleges oktatás jelszavát és programját. Az iskola Magyar Bálint-i felfogása lényegében le is mond a nevelésről, azt a látszatot keltve, hogy tökéletesen szabad kezet kíván adni ezen a téren a családoknak és a közösségeknek.
Ez az attitűd többszörösen is álságos, de legalábbis félreérti a családok jelentős részének valódi helyzetét. Ismert szociológiai tény a sokszor eleve csonka családok nevelői funkcióinak végzetes meggyengülése. Mindkét szülő kenyérkeresetre kényszerülése, más csoportoknál éppen ellenkezőleg, a tartós munkanélküliség lélekölő állapotából fakadó kilátástalanság és reménytelenség nagyon nehézzé teszi olyan hatékony szülői nevelési stratégiák végrehajtását, amelyek segítségével a gyermekek az oly sokat emlegetett tudástársadalomban sikeresen helytállni képes, testileg-lelkileg harmonikus ifjúvá válhatnak. A nevelést tovább nehezíti a társadalom közösségi szerkezetének szétbomlása, ami miatt sokszor teljesen hiányzik az a lakóhelyi, sőt lassan már a tágabb rokoni-baráti mikrokörnyezet is, amely a szülőket támogatná a nevelésben, vagy éppen ki is pótolhatná a szülői nevelés hiányosságait. Sérült családokban, közösségi vákuumban, továbbadott markáns hagyományok híján a neveléstől húzódozó iskolában cseperedik fel napjaink gyermekeinek, ifjainak nem csekély része.
Mindamellett tévedés volna azt gondolnunk, hogy elérkeztünk egy eddig sosem volt korszakba, amikor a nagy szabadság szellemében megszűntek a társadalom és az azt alkotó közösségek nevelési elvárásai. Szó sincs arról, hogy a kommunizmus diktátumainak elmúltával valamiféle ideológiai vákuum állt volna elő. Csupán az történt, hogy az ideológia a tájékoztatás és a szórakoztatás álruháját öltötte magára, ami nem csökkentette, hanem éppenséggel nagymértékben megnövelte agymosó hatékonyságát. Mi sem jellemzőbb e hatékonyságra, minthogy ezek az eszközök audiovizuális nevelés címén a formális oktatómunkában is egyre nagyobb teret nyernek, ahol pedig elvben rendelkezésre áll a két, korábban leghatékonyabbnak vélt nevelő erő, a kortársközösség és a tanári személyiség (már amennyire a pedagógus kontraszelekció és a motiváció gyenge volta miatt rendelkezésre áll).
Gyermekeinket a szabad és független sajtó és tömegtájékoztatás (is) neveli. Rendjén is volna ez, hiszen ideális esetben ez azt (is) jelent(het)né, hogy a széles spektrumból minden család kiválaszthatja az értékvilágával harmonizáló szolgáltatásokat, s ezzel még támogatást is kap nevelőmunkájához. És a lehetőség erre a valóságban is megvan; elég végignézni a lapok és műsorok széles választékát. Az igazi probléma az, hogy ez a létfontosságú kulturális szegmens szinte teljes mértékben kikerült a valódi közösségek ellenőrzése alól, és döntően a gazdasági (világ)hatalmak határozzák meg tartalmukat, természetesen a saját szempontjaik, érdekeik alapján. E helyzet már csak amiatt is súlyosan aggályos, hogy a tulajdonosok meghatározó része külföldi, így elvben is nehéz elvárni, hogy a tartalom a hazai társadalmi valósághoz, a családok és közösségek nevelési igényeihez igazodjon. A helyzetet súlyosbítja, hogy ezek a hatalmak tőkeerejük révén szinte egyeduralkodó piaci pozíciókba kerülnek nemcsak a még közösségi kézben maradt csekély számú lappal, rádióval, de a társadalom értékválasztását megjeleníteni hivatott, közpénzből finanszírozott közszolgálati orgánumokkal szemben is. (Elég csak egy pillantást vetni a tévék és rádiók nézettségi-hallgatottsági adataira.) A nyomtatott sajtóban pedig közszolgálati orgánumok nincsenek is.
Az igazi gond mindemellett, hogy a sajtó- és médiatulajdonosi körök szoros üzleti és érdekkapcsolatban állnak a reklám- és marketingiparral. A kereskedelmi alapú sajtó és média éltetője a reklám, s ezen keresztül elválaszthatatlanul összefonódnak a világgazdaság meghatározó erőközpontjaival. Ma már voltaképpen nem is arról van szó, hogy a reklámok hozzájárulnak a sajtó finanszírozásához, sokkal inkább arról, hogy a reklámok célba juttatásához, mintegy mellékesen, célszerűen megválasztott filmeket, történeteket és show-műsorokat használnak csaléteknek és körítésnek. Értékközvetítésről immár elvben sem lehet szó, mert a voltaképpeni műsor egyetlen funkciója, hogy minél több emberrel elfogyasztassa a legrafináltabb pszichológiával megkonstruált reklámokat, s ezzel serkentse az üzleti körök termékeinek növekvő fogyasztását. Ehhez pedig azt találják a legbiztosabb módszernek, s ebben üzleti szempontjukból igazuk is van, ha az emberek legprimitívebb ösztöneire – erőszak, kíváncsiság, szexualitás – építenek. Tárkányi Ákos találó megfogalmazása szerint a kereskedelmi adók a kulturális terrorizmus rendszerét – a magánélet bensőséges határainak lerombolását, az öncélú, felelőtlen szexualitást és annak mutogatását, a hűtlenséget, mások megalázását, megkínzását, tömegek ezekben cinkossá tételét – hozták létre. S ha eközben az emberek lassanként primitív ösztönlényekből álló tömeggé válnak, az éppen nincs ellenükre, hiszen az ilyenek a reklámokkal sokkal könnyebben befolyásolhatók.
A leginkább természetszerűen a kialakulatlan jellemű és értékvilágú gyermekek és ifjak alakíthatók, így az agymosás rájuk hat a legjobban. (Átlagban közel annyit ülnek a készülékek előtt, mint amennyit az iskolában tanulással töltenek.) Ezt tovább fokozza, hogy a sajtó-reklámüzlet kifejezetten az ő adottságaikhoz szabott speciális manipulációs technikákat fejleszt ki, abból az ésszerű felismerésből kiindulva, hogy az ifjúság átnevelése a leghatékonyabb, egyben a leggyümölcsözőbb is, mert hosszú évtizedekre kondicionálhatják őket saját gazdasági céljaik szerint. Ma tehát oda jutottunk, hogy a gyermekek és az ifjúság tudatát a családok és az (egyébként is egyre jobban széteső) közösségek szándékaitól független, sok szempontból azzal éppenséggel ellentétes érdekek által vezérelt nagy hatású manipulációs technikák formálják. Ez a manipuláció abban a tekintetben megegyezik a kommunista agymosással, hogy semmiféle társadalmi felhatalmazással nem rendelkezik. Tartalmában pedig gyakran még silányabb is a múlt rendszer által közvetíteni próbált mintáknál és értékeknél.
Mint Vass Csaba, a média hatásmechanizmusának egyik legértőbb kutatója megfogalmazza, hiába kívánná felelősen nevelni az ifjúságot a család vagy éppen a legitim hatalom, „a valódi, a médiahatalom nem legitim – vagyis senki által nem választott és nem is ellenőrzött – erőcsoportok kezében van, amelyek puha, a lelkek ellen irányuló fegyvereikkel diktatúrát gyakorolnak gyermekeink felett. S ami a legtragikusabb, a létértelmezés esélyétől is megfosztott fiatalok nemhogy tiltakoznának e szellemi diktatúra ellen, hanem azt egyenesen szabadságukkal azonosítják”.
Vass Csaba arra is felhívja a figyelmet, hogy a manipuláció nem csupán egyenként, hanem kortárs csoportjaikban is fenyegeti gyermekeinket. A gyermeklélek ilyen irányú céltudatos manipulálása már zsenge korban megkezdődik. „A kortárs csoportokat már kisóvodás kortól kiemelik a szülők és elsődleges közösségek ellenőrzése alól, és a számukra készített filmekben felkínált vonatkoztatási személyek révén terelik a márkaidentitás megszilárdulása felé; akkor, amikor még teljesen tehetetlenek e mechanizmusokkal szemben.” A szülőknek ismerős a jelenet, amikor gyermekük újabb és újabb, az éppen aktuális rajzfilmekhez kötődő kütyük vásárlására igyekeznek rávenni őket, hiszen az már mindenkinek van az óvodában. Vass szavaival szólva „a szülők általában meghajolnak a cégek »kreatív« csoportjainak túlereje előtt, s engedelmesen megveszik a rájuk kényszerített termékeket, vele együtt gyermekeik márkaidentitását. Amit azután a sztárok köré épülő divatüzlet hatalmas ágazata szilárdít meg és tart karban”.
A családok és a társadalom nagy árat fizet a média-reklám-kereskedelem szövetség profithajszájáért. Ezt immár konkrét tudományos-szociológiai tények jelzik. Lux Elvira szexuálpszichológus figyelmeztet: a felnövekvő fiatalok tévéműsorokból, kibeszélő show-k „igazságaiból” szerzik ismereteiket. Ám ezekben a műsorokban – nyilvánvalóan kereskedelmi érdekből – sokszor szexuálisan deviáns, beteg emberek szolgáltatják a példát, akik nem hallottak sem erkölcsről, sem tisztességről; mégis a magukra hagyott tizenéveseknek az ő példájuk szolgál mintául. Ezt utánozzák, amiből törvényszerűen kudarcok, szorongások, pszichés zavarok, torzult személyiségfejlődés következnek, s nagyon sok esetben itt keresendő a felnőttkori problémák (a tartós kapcsolatra, felelősségvállalásra, következésképpen gyermekvállalásra való képtelenség) gyökere. Tóth László szerint a fiatalok egy részénél a szex a droghoz és az alkoholhoz hasonló feszültségoldó (pót)szerré vált. A nemegyszer csak egy estére szóló kapcsolatokban nem a partnerre, csak saját kielégülésükre figyelnek – ahogy a médiában látták, tanulták.
A legsúlyosabb következmény, hogy az ilyen „nevelésben” részesülő ifjúság a családalapításhoz szükséges ismeretek és készségek híján a következő nemzedékre is továbbörökítheti sérüléseit, már ha egyáltalán vállalják a családalapítás felelősségét. Mert a média által közvetített minták köszönő viszonyban sincsenek a családi élethez elengedhetetlen felelősségvállalás, önzetlenség, türelem erényeivel. A veszély közvetlen és fenyegető; a közösségeknek, a társadalomnak tudatosítania kell ezt, s keresnie elhárításának lehetőségeit: a családoknak, iskoláknak, egyházi és baráti közösségeknek, a valóban független és értékelkötelezett sajtónak külön-külön és egymással együttműködve. Egy hazugságshow szlogenje jól kifejezi a helyzetünket: a lét a tét.

A szerző újságíró, szerkesztő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.