Az élelmiszerárak és az intervenciós felvásárlás

Tanka Endre
2007. 08. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csatlakozásunk előtt éveken át az uniós propaganda a termelői biztonság és a kiszámíthatóság legfontosabb garanciájaként hivatkozott az intervencióra, a biztonsági hálóra. Ha a közös agrárpiacon a tényleges eladási ár az EU által garantált, minimális ár alá esik, úgy a piaci ár emelése végett helyébe lép az intervenciós ár, és az előre meghatározott árumennyiségre az Európai Bizottság felvásárlási kötelezettsége. Persze az intervenció soha nem terjedt ki a közös agrárpolitika (KAP) teljes termékkörére, hanem azt a szigorúan szabályozott, négy stratégiai termékpiacra (a gabona, a tej, a marhahús és a cukor értékesítésére) szűkítették. Emellett a kvótaszabályozás, a garanciaküszöb és más megkötések is korlátozták, hogy milyen termék milyen minőségben és mekkora mennyiségben ajánlható fel intervencióra. (Ez a termelt, illetve a felvásárolt mennyiség korlátozásán túl szigorította a minőségi előírásokat, és lerövidítette a felvásárlás időszakát.) Az intervenció működtetésének több évtizede során ez az intézmény a piac teljes árukészletének mintegy tíz százalékát értékesítette, így biztosította az árutermelő gazda talpon maradását, míg az áruk 90 százaléka adminisztratív beavatkozás nélkül, a kínálat-kereslet törvénye alapján talált vevőre.
Mi történt 2006-ban Magyarország uniós intervencióra felajánlott kukoricakészletével? Emlékszünk rá: a múlt év kedvező időjárása 16 millió tonnás rekordtermést hozott, a nyomott világpiaci árak miatt pedig a gazdák azt nem tudták eladni, raktárakkal viszont, nem utolsósorban a hazai közraktárak tulajdonának átjátszása miatt, zömmel csak a gabonakereskedő cégóriások rendelkeznek. Az Európai Bizottság a rá nézve is kötelező, hatályos közösségi jog előírásai ellenére megtagadta a magyar gabona intervenciós átvételét. Az elutasításra természetesen kitűnő közgazdasági érveket sorakoztatott fel. Ennek jogintézményi alapja az a törvénytervezet, amit a tanács részére, a gabonák közös piaci szabályozásáról szóló, 1784/2003/EK tanácsi rendelet módosításáról készített. Eszerint a kukorica intervencióját meg kell szüntetni.
Melyek a fő okai Brüsszel szerint ennek a KAP rendszerét alapjaiban megingató drasztikus fordulatnak? 2004-ig az EU kukoricaimportőr volt, de az új, kelet-európai belépők mint régi exportálók termésük zömét intervencióra ajánlják fel, vagyis a gazdák nem a piacra, hanem a biztos uniós felvásárlásra termelnek. Már csatlakozásuk első évében az Európai Unió kukoricakészlete 2,8 millió tonna volt, ez a következő évben 5,6 millió tonnára nőtt, ami a teljes gabonakészlet 40 százaléka. Eközben a közösségben betakarított kukorica mennyisége öt százalékkal csökkent. A tárolhatóság (eltarthatóság) gondjai és a magas szállítási költségek kilátástalanná teszik e gabona jövedelmező értékesítését, míg az intervenció fenntartása 2013-ig az EU készleteit 15,6 millió tonnára növelné. Az uniós kukorica intervenciós készlet 93 százalékát a magyarországi termés adja.
A fenti érvek ugyan nem jelzik, de nyilvánvaló, honnét fújnak a passzátszelek: a WTO dohai keretmegállapodása az uniót is kötelezi, hogy legkésőbb, 2008-tól vám- és kvótamentességet biztosítson a fejlődő országok mezőgazdasági terményeinek 97 százalékára. Az évek óta növekvő, intervenciós készletek miatt a felvásárlási rendszer fenntarthatatlan, ugyanakkor a WTO diktátuma egyre sürgeti az intézmény felszámolását. A bizottság ezt a közös agrárpiaci rendtartás 2008-ban esedékes felülvizsgálatával (az ún. health check teljesítésével) kötötte össze, amely egyébként gyökeresen megreformálja a rendszert: a mai, 21 termékpiacot működtető központi irányítás helyett egyetlen, egységes közös piaci szervezetet állít fel.
Nem ismertetjük a kukoricatörténetet, a dicső győzelmet, amivel a magyar agrártárca elérte, hogy az intervenció megszüntetéséről az EU csak 2008-ban döntsön. A lényeg: az érintett termelők 2006-ban, bár ez létkérdés volt számukra, nem juthattak a garantált intervenciós árhoz, és zömük emiatt csődbe jutott. Az ügynek azonban nem ez a csattanója. 2007-ben ugyanis fordult a kocka, persze nem a termelők, hanem ismét a globális agrártőke javára. A világpiaci recesszió (aszály, terméskiesés stb.) hatására váratlanul megnőtt a hazai intervenciós búza és kukorica értéke: 2007 elején a búzakészleteket a külföldi kereskedelmi tőke cégóriásai eltüntették a hazai raktárakból. Ugyanez a sors vár a még 1,2 millió tonna, eddig megmaradt kukoricakészletünkre is, hacsak az állattenyésztők érdekvédelmi összefogása állami segítséggel ezt a szabad rablást nem képes meggátolni. A külföldi felvásárlók ugyanis, az EU árutulajdonjogára, az intervenció hatálya alá tartozó készlet jogi minőségére hivatkozva elsőbbségi jogon, a világpiaci ár feléért veszik meg a jó minőségű magyar kukoricát, hogy azt százszázalékos garantált nyereséggel értékesítsék.
A magyar termelő pedig csak a világpiacról szerezheti be a már hiánycikknek számító terményt, nemcsak kétszeres áron, hanem argentin, brazil, amerikai géntechnológiával módosított kukoricaként. 2007 nyarán ez már nem a mezőgazdaság ügye, hanem az egész társadalom tragikus sorsfordulata. Az agrártermelői árak ugyanis anynyira megnőttek, hogy az élelmiszerárak – főleg a baromfi, a sertés és marhahús árai – néhány hónapon belül akár 50 százalékkal is emelkedhetnek, ha az állattartók és más feldolgozócégek, felhasználók nem juthatnak a hazai, jó minőségű és a világpiaci árnál jóval olcsóbb takarmány-, illetve humánélelmiszer-alapanyagokhoz. A magyar társadalom talán most szembesül először azzal a fizikai észlelés szerint is megtapasztalható, bőrünkön tapintható bizonyossággal, hogy néhány tőkés világcég mohó profitéhségét a legszélesebb rétegek számára már megfizethetetlenül magas élelmiszerárakban neki, a fogyasztónak kell kielégítenie. Nyilvánvaló lett, hogy a magyar gazdák által megtermelt kukoricát most ugyanaz a közösségi intervenció zárja el előlünk, amely már egy éve, cinikus közönnyel, a közösségi jogot áthágva megtagadja az intervenció működtetését.
Bárkinek könnyű eldöntenie, kit is szolgál valójában a KAP az intervencióval, annak megtagadásával, lebegtetésével, majd formális jogi kényszerként az időleges megújításával. Mindezt a „szabad piacgazdaság”, a piaci átláthatóság, a kiszámíthatóság, a jövedelembiztonság, az esélyegyenlőség, a piaci verseny tisztasága, az egyenjogú, mellérendelt ügyletkötők, befolyásmentes árucseréje jegyében. Az álságos demagógia léggömbjei a szemünk láttára pukkadnak szét, amin még derülhetnénk is, ha nem a saját sorsunk megrontását övezné. Így temeti maga alá a közös agrárpolitika 2007-ben a fél évszázaddal korábban még valós értékrendjét és közérdekű célrendszerét, amely mára a tőkeszabadság elsőbbségét, elsajátítási uralmát leplező jelszóvá silányult: „a mezőgazdasági népességnek megfelelő életszínvonalat nyújt, elsősorban a mezőgazdaságból élők egy főre jutó jövedelmének a növelésével”. Ebből a pillérből semmisült meg az élelmiszer-politikai cél is, amely a fogyasztók megfelelő mennyiségű és minőségű élelmezését méltányos áron kívánja szavatolni. A végső kérdés azonban nem is az uniós értékrend, hanem az, hogy meddig késik még a nemzeti önvédelmi eszköztár intézményi létrehozása, amely az agrár- és földviszonyainkban is fékezhetné a globális tőkeuralom társadalompusztító nyomulását.

A szerző az MTA doktora, tanszékvezető egyetemi docens

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.