Az SZDSZ-es észjárás sajátosságai

Tõkéczki László
2007. 08. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Atkári János, a Demszky Gáborral ütközött és alulmaradt főpolgármester-helyettes szenzációsan nyilatkozott. Szerinte azért kellett Budapestet eladósítani, hogy a főváros végre a hitelezők nyomására ésszerűen és tisztességesen gazdálkodjon. Ugyanis – szerinte – a magánérdekű kölcsönzők pénzüket védő figyelme és kényszerei nélkül a főváros mai vezetősége nincs abban a helyzetben, hogy értelmesen gazdálkodjon a közösség pénzével a közösség javára. Az utolsó mondat már csak leegyszerűsítése Atkári nyakatekert „liberális” gondolatmenetének.
Hát igen, egy igazi hazai „liberális” képtelen közösségben-társadalomban-nemzetben gondolkodni! A korszerűsített liberalizmus (=neoliberalizmus) ugyanis csak egyént ismer – lett légyen az négykézláb mászó gyerek, beteg ember vagy nehezen mozgó agg –, aki csak a hasznával és saját céljaival törődik. Legfeljebb még az alkalmilag (?) összeálló „érdekbrancs” pillanatnyi „független” anyagi érdekeivel. Be kell látni, hogy az ilyen emberek számára az a tenger sok közpénz ellenállhatatlan egyéni kísértés. S ha nincsenek más saját érdekeltségű pénzügyi jogosultak, akik őrzik a nekik járó pénzt, s ellenőrzik annak mozgását, nos, akkor egyszer csak eltűnik (kézen-közön), s a közösségi költségekre sem jut. Ilyen alapon nincs olyan sok pénz, amelyik el ne tudna tűnni liberálisan, azaz szabadon.
A „liberális” közpénzgazdálkodás egyetlen megoldása tehát az, hogy minimum más egyéni érdekeltségek önző erejével „őriztetjük” a pénzt. „Szabad pénzt” nem szabad „liberális” önkormányzatra bízni. Pedig – mint tudjuk – e körökben a korlátlan szabadság a legfőbb jó. Atkári János mint jó „liberális” azonban tudja, mit beszél: ő kötöttségeket akart azért, hogy legalább néha a senkiknek (városlakók) is jusson valami, akiket persze tulajdonképpen e „liberálisoknak” szolgálniuk kellene. Nem kellene a valódi „liberálisoknak” távol tartani magukat – ilyen gondolkodásmóddal – a közszolgálattól?
Lehet persze, hogy Atkári János túl jól ismeri „liberális” társait, s tudja, hogy azok számára nincs csábítóbb, mint a közpénz. Viszont ilyen esetben például tájékoztatni kellene a népet, hogy ők közszolgálatot eladósítás nélkül nem tudnak folytatni. S nem csak a fővárosnál. (S nem csak nálunk? Ez jó kérdés, mert lehet, hogy az avítt s folyamatos történeti léttel bíró s nem bolsevistákból desztillálódott nyugati liberálisoknál nem ez a helyzet.)
Az eladósítással ellenőrzött és korlátozott fővárosi „liberális” vircsaftból aztán már szükségszerűen következik az, hogy a város polgárainak mindenért (például a közlekedésért is) többet kell fizetni. Lényegesen többet. Mondjuk nyugati szinten, nyugati fizetés híján. Az egykori valódi polgári liberalizmus felszabadította a röghözkötésből a jobbágyokat, később nálunk vasutakat építettek annak érdekében, hogy mobilabb legyen a világ, amelyeket mostan a „liberálisok” felszednek. Szóval régen a liberális szabadságnak (szabad pénznek) volt értelme – a nemzet s a közösség szolgálata (Széchenyi, Kossuth, Deák, Andrássy, Tisza Kálmán, Tisza István, Baross Gábor stb.). Aztán napjainkban előmásztak a profitmaximalizáló gazdasági neoliberálisok, akik a saját zsebbéli hatékonyságukon túl nem foglalkoznak közösségi balekságokkal. Elvégre a jó koktélok és az „elit” helyek nem szolgálatból finanszíroztatnak, hanem például a politikai zsákmányszerzés egyéni/privatizált pénzeiből. S ha az egyébként nem is létező közösség eladósodik, az nem érinti a teli ládikájú fejlett individuumokat, akik meg tudják védeni érdekeiket, ki tudják fizetni szükségleteiket.
Ellentétben azzal a néppel, amely nem eladósítási céllal fizet szűk jövedelméhez képest nagy adókat. De hát értsük meg, a modern liberális politikai individuumok nincsenek abban a helyzetben, hogy fegyelmezetten, közösségi céllal gazdálkodjanak. Hiszen a közpénznek – mivel nincs közösség – nincs tulajdonosa, s egy neoliberális szereti a rendet, amelyet a korlátlan magántulajdon jelent, s talál utólag „fegyelmező”, okos „liberális” tulajdonosokat (hitelezőket) a magára hagyott közpénznek, amely így „fegyelmezetté” és hasznossá válik. Kérdés csak az, kinek.
Az eladósítás a Kádár-rendszer nagy kényszere és „találmánya” volt – fegyelmező haszon nélkül. Azután a posztkádári „baloldal” folytatta ezt a hagyományát is. S az ország egyre adósabb lett. A sok fegyelmező hitelező helyett azonban csak a kamatot szedő s azt zömmel külföldre vivő figurák tüsténkedtek. A magyar állampolgárok zöme pedig egyre többet fizetett egyre kevesebb közszolgálatért. Úgy látszik, hogy ez a virtigli „liberális” fegyelmezési közpénzpolitika valójában csak azt jelenti, hogy egyre drasztikusabban fegyelmezik/korlátozzák a közpénzt befizető polgárok fogyasztását. Nehogy ellustuljanak, elhízzanak (lassan a hizlaló kenyér is ritkaság lesz egyeseknek, hogy populisták is legyünk kicsit). Az eladósítás tehát kitűnő módszer a társadalom nevelésére, a „liberális” politika pedig továbbra sincs abban a helyzetben, hogy közpénzekkel egyszerűen csak a közjót szolgálja, ahhoz nekik túl értékes és önző az egójuk (zsebük).
Lehet, hogy ilyen beismerés után a hazai „liberálisokat” ki kellene zárni a közszolgálatból? Lehet, hogy ezek után „liberálisok” csak közpénzkezelési jogosultság nélkül – mondjuk: megfigyelői pozícióban – lehetnének köztestületekben? Csak saját pénzt kezelhetnének.
Sajnos jórészt már eső után köpönyeg ez a néhány kérdés. Az eladósítás kényszerpályáján mozog az ország, mint egykor a szocializmus zsákutcájában. De azért azt nem kellene megengedni, hogy még rosszabb legyen.

A szerző történész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.