Forma és tartalom

Botos Katalin
2007. 08. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A képviseleti demokrácia lépcsőzetes politikai struktúrát jelent. A közvetlen népfelség rendszeres gyakorlása költséges és bonyolult lenne, ezért választunk parlamentet, amely helyettünk választ végrehajtó hatalmat. Bár ami azt illeti, Svájcban meglehetősen gyakori, hogy közvetlenül kikérik a polgárok véleményét egy-egy fontosnak tartott kérdésről népszavazás formájában. Svájc demokratikus, egyben módos állam. S lehet jól megszervezni, akkor nem is olyan drága.
A többpárti demokráciában ráadásul a választásokon hajszálnyi többletet szerző párt vagy pártkoalíció alakít kormányt, s az azonos párthoz tartozó parlamenti képviselők ezt többnyire minden hezitálás nélkül megszavazzák. Ezzel szabad út nyílik az adott hatalmi elit csaknem korlátlan érdekérvényesítése előtt.
Kétségtelen, hogy az állampolgár kinyilváníthatja preferenciáit a négyévenkénti választásokon. A választási ígéretek azonban gyakorlatilag nem kötik a hatalomhoz jutottakat, mert nincs fórum, amely ezt jogszerűen számon kérhetné tőlük. Vabankra játszik a politika: megszerezni bármi áron a jóindulatot a választások előtt, netán oly módon is, hogy az ellenfelekkel szemben keltett ellenérzés alapján döntsön a polgár. Aztán gyakorlatilag azt tesz, amit akar. A hatalom demokratikus megszerzéséhez azonban el kell érni, hogy a polgárok önként és dalolva válasszák meg azt, akiben megbíznak. A rábeszélés nem tilos; ehhez azonban közvetítő csatorna kell, amit a média, a negyedik hatalmi ág biztosít. Magáncsatornáktól részrehajlás-mentességet várni illúzió, de a közmédiumot is a mértékadó értelmiség irányítja. Köreikben a múlt bajosan pártatlan. Ami egyébként is kivitelezhetetlen, hiszen a politikai korrektség értelmezését is maga a mértékadó értelmiség adja meg.
Nem lehet azonban napirendre térni a forma és a tartalom sorozatos, tendenciózus és súlyos összhanghiánya fölött. Látszatra, formailag ugyanis jogállami döntések születnek; a tartalom azonban a demokratikus népakarattal éppen ellenkező. Ha úgy tesszük fel a kérdést, hogy a jogi feltételeknek eleget téve tehet-e a kormány az ország lakosságát súlyosan terhelő intézkedéseket, akkor a válasz igen. Ha úgy tesszük fel a kérdést, a lakosság kívánja-e, hogy nehezebb legyen az elkövetkezendőkben az élete: a válasz természetesen nem. A kérdés mindig mélyebb, tartalmi és nem formai tényezők függvénye. Minek az érdekében kell a nehézségeket vállalni? Mindenki vállalja-e, vagy vannak, akik egyenlőbbek? Hiteles személyek fogalmazzák-e meg a feladatokat? Egyáltalán: vannak-e olyan helyzetek, amikor nem várható el a tömeg helyeslése, mert rövid távú érdekeit sérti az intézkedés, mégis meg kell tennie a hosszú távon gondolkodó vezetésnek? Valóban hosszú távon gondolkodik-e, aki másokra terheket ró? Nem csupán éppen a rövid távú megfelelési kényszereknek tesz eleget a kormányzat? Demokratikusnak nevezhetjük-e a módszert, ha nem tudjuk a hosszú távú érdekek alapján megmagyarázni az ország polgárainak, mit miért teszünk?
Úgy gondolom, valóban keserves kiigazítási lépések előtt áll a magyar gazdaság. Számtalan ok következtében, de helyzet van. Hamis dolog azzal kecsegtetni bárkit is, hogy ennek a helyzetnek van olyan megoldása, amely nem jár majd terhekkel. Azonban azt nevezni demokratikus megoldásnak, aminek következtében az egyensúlytalanságok nőnek, a jövedelmi aránytalanságok fokozódnak, az anyagi és egzisztenciális kiszolgáltatottság pedig nő, aligha lehetséges. A kormány és a képviselők vissza nem hívhatók, döntéseikért gyakorlatilag felelősséggel nem tartoznak, munkájukról alig hallunk beszámolót, viselkedésük gyakran megbotránkoztatja a jóérzésű közembert. Tartalom és forma a demokratikus jogállamban csak akkor van egységben, ha hiteles személyek világosan vázolt jövőkép alapján fogalmazzák meg a tennivalókat. A hitelességhez hozzátartozik, hogy a javaslattevők nem tartozhatnak a változások egyéni nyertesei közé. Ez ugyanis akkor is megkérdőjelezi hitelüket, ha netán egyébként indokolt lépéseket szorgalmaznának. A hitelességnek nem szinonimája a sikeresség, különösképpen nem a vagyon nagysága. („Kedvenceim” közé tartozik az új keletű orosz mondás: „Ha ilyen okos vagy, miért nem vagy gazdag?”) Demokrata az, akinek jogaival arányos kötelességei vannak. Akik papírtalpú bakancsokkal küldenek másokat a háborúba, szónokoljanak bármily magasztos eszméről, mindennek nevezhetők, csak demokratáknak nem. Aki a jog betűjéhez ragaszkodik a szellemével szemben, súlyosan vét a tartalom és forma minden téren megkövetelhető egysége ellen. Lelkünk rajta, ha mégis elfogadjuk demokratikus jogállamnak e kiforgatott rendszert.

A szerző közgazdász, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.