Elfojtott civil kurázsi

A politikai elit mindent megtesz azért, hogy a társadalmat gyermeki állapotban tartsa.

Majláth Ronald
2015. 09. 29. 9:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra sem képes megszervezni magát a magyar társadalom: a rendszerváltás óta a sztrájkok száma mélypontra esett, a sikeres népszavazások is váratnak magukra, s az évben egyetlen olyan demonstráció sem volt, amely tízezernél több tüntetőt vonzott volna. A hazai civil szféra tetszhalott állapotban van, és jelenleg semmi nem utal arra, hogy a társadalom levetkőzné azt a kelet-európai mentalitást, amely – nem meglepő módon – csak kelet-európai életszínvonalat képes eredményezni.

Pedig az internetadó elleni tiltakozási hullám után sokan arra számítottak, hogy a magyar civil társadalom újra aktivizálja magát, a fiatalok pedig ráébrednek az erejükre. Sőt, sokan a Fidesz-kormány leendő ellenzékét látták az utcai demonstrálókban, akik immár párthovatartozástól függetlenül kiállnak a saját érdekeikért. A tüntetések óta eltelt közel egy év azonban bebizonyította, hogy csak pillanatnyi fellángolásról volt szó, és még túl erősek azok a hatások, amelyek elfojtják a civil kurázsit.

Régóta foglalkoztatja a tudományos életet a magyar civil társadalom gyengesége. Kimondva-kimondatlanul már Széchenyi is erre utalt, amikor a magyarság „közrestségéről” írt. A szocializmus megerősítette a társadalom paternalizmusát, ami két érdekes jelenséggel társult. Hankiss Elemér ekkor lett figyelmes a politikai infantilizmusra, vagyis arra a társadalmi magatartásra, hogy az állampolgárok igen csekély aránya véli úgy, hogy érdemben bele tud szólni a döntéshozatalba, mégis azt gondolják, hogy a politikusok figyelembe veszik az érdekeiket. A szocialista pártelit hiteltelenedésével ez átváltott politikai cinizmusba: az emberek már nemcsak a saját érdekérvényesítő képességükben, de a vezetőikben is alig bíztak. Mindezt kiegészítette a társadalom atomizáltsága: Magyarországon a 80-as évek elejére Európa egyik legindividualizáltabb társadalma jött létre. Ezek a hatások a rendszerváltás után is érződnek: a pártokba, politikusokba vetett bizalom a legalacsonyabb, ezen a Fidesz kétharmados győzelmei sem változtattak. A szakszervezetek iránti bizalom sem magasabb: a hazai szakszervezeti elit zsigeri késztetést érez az iránt, hogy felsorakozzon egy politikai párt mögött, erősítve azt a vélekedést, miszerint Magyarországon civil az, aki még nem politikus.

De nem csak a politikai elitbe vetett bizalom csökkent a töredékére. A magyar emberek egymásban sem bíznak, a társadalmi szolidaritás hiányát jól jelzik a sztrájkokra adott reakciók. Miközben a nyugat-európai országokban az egész társadalom a sztrájkolók mellé áll, addig hazánkban mindezt a többség ok nélküli hőzöngésnek látja, időnként olyan indokokra hivatkozva, mint hogy egy közlekedési sztrájk miatt mások elveszíthetik az állásukat, mert elkésnek a munkahelyükről.

Ugyan az ilyen reakciók sok esetben csak tudatlanságból fakadnak – nincs az a munkaügyi bíróság, amely előtt megállna egy ilyen érv –, jól mutatják azt, hogy Magyarországon gyerekcipőben járnak a Nyugaton elfogadott érdekérvényesítési módszerek. Ott nem azt vizsgálják, hogy kinek van igaza, hanem tisztában vannak azzal, hogy a felek az erejüket mérik össze. Sőt, az emberek még akkor is a sztrájkolók vagy demonstrálók mellé állnak, ha a szóban forgó kérdés nem érinti őket, hiszen tisztában vannak azzal, hogy a tiltakozók közvetve az ő érdekeiket is védik. A politikai elit ugyanis tanul abból, ha nem tehet meg bármit a polgárokkal.

Hiba lenne azonban kizárólag a társadalmi szolidaritás hiányára visszavezetni a hazai civil társadalom gyengeségét. A magyar politikai elit a rendszerváltás óta is mindent megtett azért, hogy a társadalmat e gyermeki állapotban tartsa. Jól emlékszünk arra, hogy 2006 őszén a Fidesz országos ügydöntő népszavazást kezdeményezett a kormányzati reformpolitika emblematikus intézkedései ellen. Az eredeti hét kérdés közül csak kettő – a vizitdíjé és az egyetemi tandíjé – jutott el a népszavazási kérdésként való hitelesítésig, ezekhez később a kórházi napidíjat visszavonatni szándékozó kérdés társult. A folyamatos akadályozás miatt csak 2008 márciusában kerülhetett sor a népszavazásra.

Sajnos a Fidesz gyorsan magáévá tette a szocialisták demobilizációs stratégiáját: a 2011-es alaptörvény a népszavazások érvényességének küszöbét az összes szavazásra jogosult fele plusz egy főre emelte a korábbi egynegyed plusz egy fő helyett. A sztrájkolni akarók sem jártak jobban, a sztrájktörvény ugyanis – 2010-es módosítása óta – feltételekhez köti a sztrájkjog gyakorlását a közszolgáltatóknál. Eszerint csak az elégséges szolgáltatás mértékéről kötött megállapodás birtokában lehet sztrájkolni ezeknél a cégeknél. Ennek hiányában pedig csak az arról döntő munkaügyi bíróság határozatának megszületése után sztrájkolhatnak a lakosságot alapvetően érintő tevékenységet végző cégek dolgozói.

Ez sem erősíti Magyarországon a sztrájkra való hajlandóságot. Jól mutatják ezt a statisztikák is: míg 2005 és 2007 között minden évben tíz felett volt a sztrájkok száma, addig 2011 óta csak egy év volt, amikor ez a szám elérte a hármat. Tovább rontotta a helyzetet az Országos Érdekegyeztető Tanács felváltása a Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanáccsal. Ennek hatékonyságát jól jelzi, hogy a munkaadók és munkavállalók rögtön létrehozták a saját fórumukat. Beigazolódni látszanak Kiszelly Zoltán politológus szavai, aki szerint az új szervezet túlságosan nagy ahhoz, hogy hatékony legyen. Így nem is csoda, hogy a munka világának szereplői inkább visszatértek a hagyományos kétoldalú érdekegyeztetési formához. És hogy mindez még egy sajátos kelet-európai fordulatot is vegyen, a kormány megteremtette a maga civiljeit: a Civil Összefogás Fórummal egy olyan szervezet jött létre, amely sokkal inkább a kormányzati akarat támogatója, mint a civil lét megtestesítője.

A magyar politikai elit tehát láthatóan nem tanult a történelemből. Most is megtesz mindent, hogy tovább roncsolja a társadalom amúgy sem túlságosan erős kötőszöveteit. Ennek következményei már ma is jól láthatók. Még a szocializmus évtizedeiben alakult ki az a társadalmi attitűd, hogy a közösségi cselekvés lehetőségétől megfosztott egyén már csak az egyéni stratégiákban látta a túlélés esélyét. Ma, amikor több százezer fiatal próbál külföldön boldogulni, legfőbb ideje lenne elgondolkodni azon, hogy a pillanatnyi politikai haszonszerzés fontosabb-e, mint a magyarság hosszú távú érdekei.

Egy demokrácia ugyanis nem képzelhető el erős társadalmi immunrendszer nélkül. A civil szféra állapotának mérőszáma pedig nem a civil szervezetek száma, melyek sokszor csak azért jönnek létre, mert így kaphatnak a pályázati pénzekből. Ahogy a civileknek juttatott pénz sem mérvadó, hiszen a baráti klientúra építéséből vajmi kevés haszna van a magyar társadalomnak. Ezeknél sokkal jobb mérce a sikeres társadalmi akciók száma: nem létezik olyan társadalom, ahol ne lennének tiltakozó megmozdulások. Ha Európa sztrájktérképére tekintünk, éppen a legjobban élő társadalmak produkálják a legtöbb megmozdulást. Éppen itt lenne tehát az ideje, hogy a magyar politikai elit is megtanulja korlátozni önmagát. Egy felelősen gondolkodó erő sohasem tekinthet úgy a kormányzásra, mint „a pillanat uralásának művészetére”. Ennél jóval hosszabb időtávokban kell gondolkodnia, amibe bőven belefér az, hogy időnként engedjen, és úgy tudja le a meccset, hogy sportszerű volt. Így nemcsak öntudatos, hanem büszke nép is lenne a magyar egy olyan országban, ahol valóban érdemes élni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.