Évtizedek óta tényként kezelt sztereotípiák dőltek meg a világban a napokban: a német megbízhatóság, korrektség, a Made in Germany-minőség legendája. A német precizitásé még nem: a Volkswagen mérnökei akkurátusan kitalálták és végrehajtották a csalást a dízelmotorokkal, hiszen évekig minden tesztet sikeresen abszolváltak a megbuherált autók. Annyira sikeresen, hogy a Nyugat-virginiai Egyetem öttagú kutatói csapata először el sem hitte az eredményeket, azt gondolva, hogy valamit ők rontottak el a mérések során. Az eltérés valóban sokkoló: egy a motort vezérlő programnak köszönhetően a járművek a szokásos tesztek során normál értékeket produkáltak, de a hétköznapi használat idején akár a megengedett mértéket negyvenszer meghaladó mennyiségben bocsátottak ki nitrogén-oxidokat, amelyek súlyos egészségkárosító hatásúak. A felszínre került csalás nemcsak a Volkswagen márkájú autókat érinti, hanem a konszern többi tagját, így a dízel Audikat, Seatokat és Škodákat is.
Könnyen lehet, hogy amit ma tudunk, az csak a jéghegy csúcsa – ha elkezdik akkurátusan tesztelni az összes márkát, más gyártókról is kiderülhet, hogy nekik is voltak hasonlóan kreatív programozóik vagy mérnökeik. Az autóiparban is öldöklő a konkurenciaharc, ahol a mindenható profit biztosítása bármilyen módszert legitimál, míg azt gondolják róla, hogy nem fog kiderülni. Kicsit olyan, mint a profi sport bizonyos sportágakban, ahol a rossz nyelvek szerint kétféle versenyző van: aki lebukott már doppinggal, és akinél még nem sikerült bizonyítani a tiltott szerekkel való visszaélést. Mindenesetre a német zöldek szerint valamennyi német márka csalt, a franciák pedig elkezdték az összes autótípus tesztelését immár valós körülmények között, nem laborokban. A szoftver ugyanis észreveszi, ha túl szabályos a motor terhelése, valamint nem mozdul a kormánykerék, és ilyenkor bekapcsolja a környezetvédelmi előírásoknak megfelelő beállításokat.
Ami viszont már húsba vágó dolog magyar szemmel: az Audi Hungaria győri gyárában két-két és fél millió darabot gyártottak a 11 millió manipulált motorból. Ha az Audinál a dízelbotrány következtében visszaesik a termelés, az bizony súlyos következménnyel járhat a magyar gazdaságra nézve. Az autóiparnak ugyanis egyre nagyobb szerepe van a magyar GDP-ben, ez a legjobban fejlődő ágazata a magyar kivitelnek. A Portfolio.hu adatai szerint idén az első fél évben az exportbevételek 21,5 százalékát adta a járműipar (vagyis minden ötödik forint innen származott), és ebből 8,7 százalék az Audinak köszönhető. Az évente Győrben legyártott kétmillió Audi-motorból nyolcszázezer dízel, szóval jelentős az arány, és akkor még nem is számoltunk azzal a lehetőséggel, hogy a többi német márkánál, vagyis akár a Kecskeméten gyártott Mercedeseknél is kiderülhetnek hasonló turpisságok. A gazdasági lap szerint a magyar kivitel két százalékát érintheti érzékenyen a botrány, de ettől még nem törvényszerű, hogy rosszul jöjjünk ki a dologból. Az biztos: ha az Audi rosszul jár, azzal rengeteg magyar beszállító is veszít, és az államnak is kevesebb lesz a bevétele. Egyébként már a világ is felfigyelt a magyar gazdaság kitettségére: a Bloomberg cikke szerint mi és a csehek járhatunk a legrosszabbul a dízelbotrány miatt. A Bank of America elemzői szerint elképzelhető, hogy az eset egy-másfél százalékkal is visszafogja majd mindkét ország növekedését (a csehek a Škoda miatt érintettek), de ez persze csak a legrosszabb forgatókönyv, tények egyelőre nem támasztják alá.