Tavaly év végén Lengyelországban sokmilliós állampolgári részvétel mellett zajló választásokon kormánytöbbséghez jutott az addigi ellenzék fő ereje, és azóta a legnagyobb konfliktust a közte és a lengyel alkotmánybírák között kialakult szembenállás jelenti. A harmónia és a béke elsőrendű fontossággal bír a pártok váltógazdaságán alapuló modern demokráciákban, de a lengyeleknél most kirobbant konfliktusnak a pozitív oldalát is fel lehet fedezni. A demokrácia ugyanis állampolgárok millióinak döntésén nyugszik: a sokmilliós társadalom ezen az úton irányítja önmagát, a ciklusonként hatalomra emelt, majd eltávolított állami vezetések váltógazdasága révén. Az alkotmánybíráskodás – eredeti eszméje szerint – csak a ciklusokon átívelő alkotmányi keretek garantálására szolgál, vagyis arra, hogy egy-egy ciklus során az éppen kormányon lévő politikai erő ne sajátíthassa ki véglegesen az állami hatalmat. Ezt a szerkezetet szem előtt tartva rögtön felvetődik a kérdés: ebben az esetben miképpen alakulhatott ki a lengyeleknél az új kormánytöbbség és az alkotmánybírák konfliktusa?
Az erre a kérdésre adott választ onnan kell kezdeni, hogy az alkotmánybíráskodás az utóbbi harminc évben – elterjedve az államok sokaságában – egyre kevésbé a ciklusokon átívelő alkotmányi keret semleges őrzőjeként működik. Sokkal inkább maga dönti el a társadalmak főbb kérdéseit átfogó alkotmányi elvek és sokszor üres normatív deklarációk alapján. A változás Németországban kezdődött az 1950-es években, és ez a fajta alkotmánybírósági modell terjedt el aztán a mind újabb és újabb alkotmánybíróságok tevékenysége révén. Ebben szerepet játszott az is, hogy az elsősorban az amerikai politikai vezetés által irányított globális szintű „demokráciatervezés” gyanakvással figyelte a demokratizálódó országok sokmilliós választóközönségét. A nemzetközi bíróságok és a kontinentális emberi jogi bíróságok ernyője alá állított, államokon belüli alkotmánybíróságok így a nemzetállamok fegyelmezésének eszközeiként kerültek a globális hatalmak eszköztárába. Ez ad magyarázatot arra, hogy a globális alkotmányjogi tanácsadó szervek ösztökélésére az elmúlt évtizedekben olyan alkotmányok és alkotmánybírósági törvények születtek, amelyek az állami főhatalom döntéseit illetően is központi szerepet juttattak az alkotmánybíróságoknak. Ez már nem egyszerűen „alkotmánybírósági aktivizmus”, hanem legalizált alkotmánybírói túlhatalom.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!