Közlekedés-visszafejlesztés uniós támogatással

Sikerült elérnünk azt, hogy a főváros közlekedési helyzete romlik a támogatás miatt.

Miklóssy Endre
2016. 05. 26. 19:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor az M2-es metróvonalat megépítették, fölöttébb ésszerűen a Déli pályaudvarnál alakították ki a végállomását, tekintettel a nagy dunántúli vasúti forgalomra. Most ezt a pályaudvart felszámolják, a 2-es metró pedig, úgy tűnik, ott marad közlekedési kapcsolatok nélkül. A kényszerű magyarázat igen egyszerű: a 4-es metró.

Ez a metró közlekedési szempontból kezdettől fogva jól láthatóan értelmetlen és indokolatlan. Viszont nem csupán közlekedési szempontok vannak a világon. A történet jól mutatja ezt. Baja Ferenc vidékfejlesztési miniszter volt annak idején az egyetlen, aki kormánytagként ellene szavazott, ezért a leváltástól csak a Horn-kormány bukása mentette meg. Azért merészelte ezt tenni, mert közlekedési szakvéleményt kért a műszaki egyetemtől, és ez a szakvélemény kimutatta, hogy forgalmilag indokolatlan, meg nem térülő beruházásról van szó. (Egy politikus, aki döntése előtt kíváncsi a szakértői véleményre. Ilyen is volt ) Az első Orbán-kormány le is vette a napirendről. A metróépítés hősei a döntést bírósági úton megtámadták: sokéves per után az Alkotmánybíróságnak kellett kimondania, hogy a kormánynak joga volt hozzá. Ámde hiába. Jött Medgyessy Péter, és első dolga volt törvénybe iktatni az M4-es metró megépítését. (A francia becsületrend jutott hirtelen eszembe. Nem is tudom, miért )

De egyelőre hiába: pénz is kellett volna hozzá. A szakmailag nem igazán meggyőző beruházáshoz egyetlen bank sem akart hitelt nyújtani. Közben azonban EU-tagok lettünk, és ezzel megnyílt a bőségszaru. Azaz megnyílt volna. Csakhogy a metróépítés támogatása az összes európai szabállyal ellenkezett. Nehéz helyzet volt. Az egész magyar kormány ott lobbizott Brüsszelben, szinte kihelyezett kormányülésnek mondhatnánk a dolgot, és e politikai nyomás végül eredményes lett. Kaptunk 190 milliárd forintnyi támogatást, viszont két szigorú kikötéssel. Néhány éven belül a forgalomnak igazolnia kell a megtérülést, a belső kerületekre pedig a fővárosnak be kell vezetnie a dugódíjat. Hiszen a támogatásnak az a célja, hogy javuljon a tömegközlekedés és csökkenjen a gépkocsiforgalom.

A csontváz most esett ki a szekrényből. Ahogy másfél évtizede kimutattuk, ez a metróvonal csak akkor tölthető meg forgalommal, ha kifejezetten ennek érdekében Buda tömegközlekedésének nagy részét sikerül ráterhelni, vagyis lerontani a közlekedés színvonalát. Ezért kell a Déli pályaudvart megszüntetni, és ezzel Észak-Budapestet elvágni a balatoni és a dunántúli vasúttól, ahová ezután csak átszállásokkal és a 4-es metró igénybevételével lehet majd eljutni. Ám még az sem biztos, hogy ez elegendő forgalmat nyújt majd. De meg lehet szüntetni a 7-es buszjáratokat is, és le lehet venni a villamost is a Szabadság hídról. További probléma az 1-es villamos, amely már a Fehérvári útig ér, és innen csak egy macskaugrás a Kelenföldi pályaudvar: ezt is igénybe vehetik a megátalkodott utasok. (Milyen jól látta ezt az Adria partjáról Demszky Gábor, amikor megakadályozta a villamos átvezetését a Lágymányosi hídon!) Így aztán aki nem akar gyalogolni, kénytelen lesz a 4-es metrót igénybe venni. Ettől a közlekedés romlani fog ugyan, és az átszállások miatt az utazási idők is meghosszabbodnak, de talán megússzuk a visszafizetést – ha Brüsszel behunyja a szemét. Hiszen az ő szakmai céljuk éppen a felszíni tömegközlekedés javítása volt.

A dugódíjról pedig jobb nem is beszélni. Ennek a műszaki feltételei a P + R-rendszerű átszállások, ám sajnos a metróépítés lázában a közlekedéstervezők erről megfeledkeztek. Így aztán ha a célt, vagyis a belső gépkocsiforgalom csökkenését nem lehet is elérni, az autósok dugódíját az állami büdzsé átvállalhatja. Brüsszel elégedett lehet: lesz dugódíj. Közben maga a probléma – a hatalmas forgalommal és a dugókkal – megmarad.

Az európai támogatások célja egy helyzet javítása szokott lenni. Nekünk viszont sikerült elérnünk azt, hogy a főváros közlekedési helyzete romlik a támogatás miatt. Hála Demszky Gábor főpolgármesternek. Hála Medgyessy Péter miniszterelnöknek. És hála Schulek Jánosnak, a fővárosi közlekedéstervező iroda éppoly hozzáértő, mint tisztességes vezetőjének, aki olyan meggyőző érvekkel, adatokkal és nagyszerű tervekkel szolgálta a 4-es metró építésének ügyét.

A szerző urbanista

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.