Amikor az M2-es metróvonalat megépítették, fölöttébb ésszerűen a Déli pályaudvarnál alakították ki a végállomását, tekintettel a nagy dunántúli vasúti forgalomra. Most ezt a pályaudvart felszámolják, a 2-es metró pedig, úgy tűnik, ott marad közlekedési kapcsolatok nélkül. A kényszerű magyarázat igen egyszerű: a 4-es metró.
Ez a metró közlekedési szempontból kezdettől fogva jól láthatóan értelmetlen és indokolatlan. Viszont nem csupán közlekedési szempontok vannak a világon. A történet jól mutatja ezt. Baja Ferenc vidékfejlesztési miniszter volt annak idején az egyetlen, aki kormánytagként ellene szavazott, ezért a leváltástól csak a Horn-kormány bukása mentette meg. Azért merészelte ezt tenni, mert közlekedési szakvéleményt kért a műszaki egyetemtől, és ez a szakvélemény kimutatta, hogy forgalmilag indokolatlan, meg nem térülő beruházásról van szó. (Egy politikus, aki döntése előtt kíváncsi a szakértői véleményre. Ilyen is volt ) Az első Orbán-kormány le is vette a napirendről. A metróépítés hősei a döntést bírósági úton megtámadták: sokéves per után az Alkotmánybíróságnak kellett kimondania, hogy a kormánynak joga volt hozzá. Ámde hiába. Jött Medgyessy Péter, és első dolga volt törvénybe iktatni az M4-es metró megépítését. (A francia becsületrend jutott hirtelen eszembe. Nem is tudom, miért )
De egyelőre hiába: pénz is kellett volna hozzá. A szakmailag nem igazán meggyőző beruházáshoz egyetlen bank sem akart hitelt nyújtani. Közben azonban EU-tagok lettünk, és ezzel megnyílt a bőségszaru. Azaz megnyílt volna. Csakhogy a metróépítés támogatása az összes európai szabállyal ellenkezett. Nehéz helyzet volt. Az egész magyar kormány ott lobbizott Brüsszelben, szinte kihelyezett kormányülésnek mondhatnánk a dolgot, és e politikai nyomás végül eredményes lett. Kaptunk 190 milliárd forintnyi támogatást, viszont két szigorú kikötéssel. Néhány éven belül a forgalomnak igazolnia kell a megtérülést, a belső kerületekre pedig a fővárosnak be kell vezetnie a dugódíjat. Hiszen a támogatásnak az a célja, hogy javuljon a tömegközlekedés és csökkenjen a gépkocsiforgalom.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!