Honvédelmi dilemmák

A migrációs válság nem lehet ok az alapfeladat elhanyagolására.

Zord Gábor László
2016. 06. 07. 9:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly nyártól kezdve a Magyar Honvédség (MH) feladatrendszere a hagyományos hazai terület- és katasztrófavédelem, illetve missziós szerepvállalás mellett belbiztonsági feladatokkal (határőrizet és terrorellenes fellépés) bővült. A tömeges migrációval szembesülve és azzal kapcsolatban a maga döntését (zöldhatár fizikai lezárása) meghozva, a kormány ahhoz a humán erőforráshoz kapott, amely leggyorsabban a rendelkezésére állt, hogy kerítést építsen és folyamatosan, a rendőrséggel karöltve őrizze. A honvédség ez irányú felhasználásáról azóta is politikai vita folyik, összefüggésben a különleges jogrendi helyzetek bővítéséről folyó vitával. A rendszerváltáskor ugyanis a honvédséget szigorúan „kifelé néző” fegyveres erőként határozták meg, amelynek elsődleges feladata a kívülről érkező fegyveres támadás elhárítása. A nem jogi, hanem gyakorlati képességből adódó meghatározás szerint a honvédség a magyar államnak az a szerve, amely egy másik állammal szembeni magas intenzitású hadviselésre alkalmas.

Most, hogy lényegében nulla transzparencia mellett érik – vagy ha úgy tetszik, a kormányzati üstökben fortyog – a honvédelmi szervezet egy évtizede legjelentősebb átalakítása, nem mindegy, hogy az új, hármas tagolású feladatrendszert ráerőltetik-e a honvédségre, vagy az ideiglenes tűzoltás után ismét azzal foglalkozhat, ami a valós szerepe. Ez utóbbi persze azt feltételezné, hogy a magyar összpolitikum szembenéz súlyos tévedésével, a határőrség felszámolásával, és létrehoz egy olyan belbiztonsági-határőrizeti testületet, amilyen a világ legtöbb országában hagyományosan működik, és úgymond félúton áll a haderő és rendőrség között.

A katonai vezetés és a honvédelmi döntéshozók ambivalens érzéseket táplálnak a helyzettel kapcsolatban. Egyfelől látják, hogy a migrációellenes feladat a súlyos létszámhiánnyal és a feltöltetlenséggel párosulva igencsak degradálja a honvédség fő feladatra való alkalmasságát. Ha a vezetés a rotációs periódusok finomhangolásával igyekszik is figyelembe venni az alakulatok saját éves kiképzési tervét, van rá példa, különösen egyes szakcsapatok esetében, hogy kifejezetten gyászos hatást gyakorolt az alföldi és a dunántúli ideiglenes alkalmi kötelékben „Kalasnyikovval a háton sétálgatás” típusú szolgálat. Arról nem is beszélve, hogy egy – a folyamatban lévő illetményemelés dacára – gyenge megtartóképességű haderő „billegő” tagjaira milyen hatással van személyes, családi életük újabb (szakító)próbára tétele.

Másfelől a honvédelmi bennfentesek azt is látják, hogy mit diktál a politika, amelynek a keze a pénzcsapokon van és a szervezeti döntéseket hozza: ha nem ragadják meg a spontán jött lehetőséget, vagy ódzkodnak ellene, nem kizárt, hogy elfogy a kormányfő türelme (Hende Csaba menesztése legalábbis részben ezzel függött össze), az erős belügyi tárca pedig idővel lecsap rá. A jelenlegi honvédségi alakulatok jövője múlhat hozzáállásukon, de legalábbis a honvédelmi büdzsé folyamatban lévő – az éves GDP 0,1 százalékkal történő – emelése. Ebből a szempontból nézve a kérdés – kissé leegyszerűsítve – az, hogy a honvédség hozzájárul-e a miniszterelnök és a kormánypárt jelenleg legfontosabb népszerűségmegtartó törekvéséhez, vagy nem. Így már tökéletesen érthető a honvédelem egyik legfelsőbb vezetőjének értékelése, miszerint a migránshelyzet és a terrorellenes intézkedések kezelésében a honvédség mellőzése „nemcsak hiba, hanem bűn is lenne”.

Persze a valódi nemzeti elkötelezettségű erőknek a jövőbe kell nézniük, felülemelkedve a kicsinyes napi politikai színvonalon. Magyarországnak a migránsözöntől függetlenül továbbra is szüksége van olyan fegyveres testületre, amely képes területének védelmére egy másik állam haderejével szemben, illetve, diplomáciai mozgásterét megtartandó, bölcs politikai mérlegelés alapján expedíciós missziókban való részvételre. A felelősségteljes honvédelmi vezetésnek az aktuálpolitika diktálta, korlátozott idejű kampányok „taktikai célú” befogadásán túl ezeket az állami létezés kereteiként értelmezhető képességeket mindenkor szem előtt kell tartania. Ennek a – nyugodtan mondhatjuk – hazafias magatartásnak két sarokpontja van, az ember és a technika. Fontos a katonai-szakmai kultúrák fenntartása, a felső szintű (például mérnöki) képzések helyreállítása, az utánpótlás biztosítása. Fontos ugyanakkor a technikai modernizáció megkezdése, a drága és bonyolult eszközkategóriákban is, mert a szakmai motiváció felkeltésével ez ugyanolyan megtartó erőnek bizonyulhat, mint az illetményemelés.

Lehet, hogy most a határon az egyszerű lövészkatonának veszik a legnagyobb hasznát. De Magyarország helyzete a nemzetközi térben igenis függ a katonai eszközkészlet olyan, fajsúlyosabb darabjaitól, amelyek jó esetben soha nem kerülnek bevetésre 30-40 éves élettartamuk során, elrettentő erejükkel szolgálva a békét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.