Jogállam, kis rásegítéssel

A Radetzky laktanyára eleve nem lehetett volna építési engedélyt kiadni.

R. Kiss Kornélia
2016. 06. 11. 15:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyar építésügy – ahol bármi megtörténhet! Ha el kellene adnom, én így árulnám a hazai építésügyet. Jól látható ugyanis, hogy sok minden előfordulhat ott, ahol nálunk az építési engedélyek születnek. Akár az is, hogy a hatóságok éveken át összevissza rendelkeznek, ellentmondva a jogszabályoknak és saját korábbi döntéseiknek.

A Radetzky laktanya esetében éppen ez történt. A budapesti, Bem József téri épületegyüttes kálváriája közfelháborodást váltott ki. Ez év májusában a szlovákiai hátterű HB Reavis ingatlanfejlesztő tulajdonába került az épület, amely elkezdte a bontást. Bem Palace néven 34 000 négyzetméteres irodaházat húzott volna fel a budai Duna-part képét meghatározó műemlék helyére, a régi épület kis részét tartva csak meg, többnyire a homlokzatokat. A műemléki védettség ugyan az egész épületre vonatkozik, de ez senkit nem zavart.

Az építési engedélyt még 2010-ben, egy hajszállal az új kormány hivatalba lépése előtt, pár nappal a választások után adták ki. A tulajdonos ennek alapján kezdett most bontani. A kormányhivatal a napokban rövid úton kiderítette, hogy már 2010-ben sem lehetett volna kiadni az engedélyt, mert ideiglenes védettség alatt állt az épület, vagyis a műemlékekre vonatkozó szabályokat kellett volna alkalmazni. A bontást tehát nem lett volna szabad engedélyezni – ezt azonnali hatállyal le is állították.

Soha nem derül ki, mi lett volna, ha akad egy szemfüles állampolgár, aki annak idején megfellebbezi az építési engedélyt, ha már a hivatalosságoknak egy szavuk sem volt hozzá. A magyar jog labirintusának ismerete túlzott elvárás a polgárokkal szemben – de azért mégis. Nem lehet azt mondani, hogy az akkori Kulturális és Örökségvédelmi Hivatal ne segített volna saját ballépésének feltárásában: még rá is írta a bontást engedélyező határozatra, hogy ideiglenes műemléki védettség alatt álló épület. De azért simán megadta rá a bontási engedélyt.

A tervtanácsról szó se essen: persze hogy átment a terv. Pedig szóba került ott is a műemléki védettség. Egyik állásfoglalásukban azt írták, hogy a tervtanács „megérti a műemléki védettséget”, ami egyszerre tanúskodik nagy empátiáról és csekély jogismeretről. Mert ha valaki megérti, mit jelent a védettség, nem bólint rá egy védett épület bontására. Létezik ugyan a szép nevű fasszádizmus – építészeti irányzat: új épület a régi homlokzattal –, de a kérdés az ideiglenes védettség beálltával már nem szakmai volt, nem is erkölcsi vagy egyéb, nehezen körülírható szabályokat kellett volna figyelembe venni, hanem a puszta jogszabályt. Sajnos ez nem sikerült.

Lehet, hogy műemléki szempontból jól végződik a dolog, az embernek mégis van némi hiányérzete. Arra gondol, milyen szép is lenne, ha a hatóságok anélkül is meghoznák a jogszabályoknak megfelelő döntést, hogy előtte odatelefonálna Lázár János, aki állítólag élénken érdeklődött az ügy iránt – eddigi ismereteim alapján ez a javára írható. Heti sajtótájékoztatóján viszont azt mondta: a miniszterelnökkel közösen döntötték el, hogy le kell állítani a bontást. Ez erős leegyszerűsítés, ráadásul kissé ijesztő is, mert nem ők döntöttek erről, hanem a kormányhivatal. Jogszabályok alapján, nem politikai akarat következtében. Ugye? Ez ugyanis nem úgy működik, legalábbis elméletileg, hogy a Miniszterelnökségen eldöntik, hogy nincs bontás, a jogszabály meg hajlik, mint a cica farka.

Politikusok számára ez nyilván kommunikációs kérdés, de bennem felmerült, hogy vajon mit kíván a magyar nemzet: a jogszabályok hajlíthatatlanságát, vagy pedig hős politikusokat, akik nem engedik lebontani a drága műemlékeket? És a politikusok milyen polgárokat kívánnak? Olyanokat, akik hős politikusokra vágynak, vagy olyanokat, akik jogállamra?

Arról egyébként még nem is beszéltünk, mi történt az építési engedély kiadása után, 2010 és 2016 között. A finoman szólva is aggályos határozat ugyanis nem párolgott el, továbbra is ott keringett a rendszerben. Pedig a közigazgatási felügyeleti eljárásnak egyáltalán nem feltétele a miniszterelnök érdeklődő figyelme, sem a közfelháborodás. Azt a hatóság hivatalból bármikor lefolytathatja.

Szóval van itt még néhány nyitott kérdés. A jövőt illetően is. A tulajdonos fordulhat bírósághoz, esetleg tovább bonthat, bírságot és feljelentést kockáztatva. A civil társadalom mindenesetre figyel az épületre, a Magyar Patrióták Közössége a Fiatal Műemlékvédők Egyesületével együttműködve hatékonyan lépett fel a nyilvánosság előtt: csütörtökön kétszáz tüntetőt hoztak össze a Bem térre.

Az eddigi mérleg ettől még szomorú. Sokan sárosak, akiknek a kezén az ügy átment. Nem biztos, hogy mindannyian erőltették a dolgot – lehet, hogy csak vállat vontak. De egyelőre nagyon úgy tűnik, hogy senkinek a becsülete nem volt olyan drága, mint a 34 000 négyzetméteresre tervezett Bem Palace.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.