Karmesterre várva

Nincs olyan hiteles vezető, aki levezényelné Nagy-Britannia távozását az unióból.

Heckenast László
2016. 06. 27. 12:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

London a sikertelen egyeztető tárgyalások után úgy döntött, megszakítja kapcsolatait a magát egyedül üdvözítőnek tartó szövetséggel, miközben Skócia vezetése továbbra is tíz körömmel ragaszkodik a status quóhoz. A szövetség megdöbbenve fogadja a példa nélküli döntést, és szigorú ellenintézkedésekkel igyekszik példát statuálni a további kiválással kacérkodó országok elrettentésére.

Anglia élén VIII. Henrik áll, és miután VII. Kelemen pápa nem volt hajlandó elválasztani Aragónia Katalintól, Henrik szakít a római katolikus egyházzal. Az ekkor még független Skóciát viszont a Franciaországgal és a katolicizmussal szoros kapcsolatot ápoló V. Jakab, Stuart Mária apja irányítja, aki szerint országának Róma oldalán a helye. Most helyettesítsük be David Cameron, Jean-Claude Juncker és Nicola Sturgeon nevét – no meg Brüsszelt –, és az 1534-es események leírása máris a 2016. június végi állapotokat tükrözi. Ki mondta hát, hogy ilyen még soha nem volt?

Úgy tűnik, Brüsszelben mégsem készültek fel erre az eredményre. Bizottsági források szerint a legfelső vezetőkben fel sem merült a brexitpártiak győzelmének lehetősége. Pedig a közvélemény-kutatások mindig is szoros eredményt jósoltak – igaz, a végső arányt, akárcsak a 2015-ös parlamenti választásnál, most sem találták el.

Végső soron ezek a hibás felmérések okolhatók az egész helyzetért: ha David Cameron tavaly csak halvány esélyt is látott volna az önálló konzervatív kormányzásra, aligha ígér népszavazást az uniós tagságól. És ha már megígérte, de nem biztos a győzelemben, talán nem áll ki teljes mellszélességgel az utóbb vesztesnek bizonyuló oldal mellett.

Cameron lemondása egyébként sokak számára csalódás. A miniszterelnök ugyanis korábban azt vallotta: bármi legyen is a népakarat, azt elfogadva fogja irányítani az országot, és ha a kilépők győznek, ő fogja levezetni az unióval folytatandó tárgyalásokat. Ha a választók előre tudtak volna a miniszterelnök döntéséről, talán másként alakul a népszavazás. A kilépők sem feltétlenül akartak kormányválságot okozni, ami rövid távon akár több bizonytalanságot is hordozhat, mint a kilépés legalább két évig tartó folyamata. Gondoljunk bele, mi történt volna, ha a Rómával való szakítás után VIII. Henrik lemond a trónról. A mostani helyzetben is egy olyan vezetőre volna szükség, aki egyrészt képes odahaza betemetni a népszavazás és az azt megelőző kampány következtében kialakult mély árkot, elcsendesítve az eredményt láthatóan elfogadni képtelen, újabb népszavazásért kampányoló tömegeket, másrészt a brüsszeli „válóperben” kellően erős kézzel tudja képviselni az ország érdekeit.

A baj csak az, hogy mintha a brexitoldalon is meglepetést keltett volna az eredmény, és egyelőre senki sem állt elő egy olyan konkrét akciótervvel, amely igazolhatná a brexittábor sokat hangoztatott ígéretét: a kilépés nem fog hosszan tartó, mély válságot okozni. Arról nem is beszélve, hogy ott egyedül Boris Johnson tűnik alkalmasnak a miniszterelnöki posztra, miközben az Európa-párti oldalon több kormányfő-kaliberű politikus is akad, akik már jelezték: nem fognak félreállni Johnson kedvéért.

A konzervatív párt tehát újabb vezetőválasztási kampány elé néz, ami sohasem az árkok betemetéséről szól. Ráadásul mindez októberig is eltarthat, Cameron pedig még csak a kilépést elindító 50. cikkely hatályba léptetését sem akarja vállalni, nemhogy belefolyjon a részletes feltételekről szóló tárgyalásokba.

Pedig most alighanem sokkal eredményesebben tárgyalhatna, mint a referendum előtt. Akkor Brüsszel – az Európa-párti oldal győzelmének biztos tudatában – Cameron szinte minden kérését elutasította, de még az engedményeket sem ratifikálta előre az Európai Parlament. Most viszont a britek kezében az adu ász: az időhúzás lehetősége. Brüsszel ugyanis láthatóan nagyon fél a hosszan tartó bizonytalanságtól, ezért is szólította fel Londont, hogy haladéktalanul kezdjék meg a kilépési procedúrát. De bármit mondanak is, a lisszaboni szerződés alig féloldalas részét képező 50. cikkely hatályba léptetése kizárólag a tagállam jogköre, annak időzítését Brüsszel jogi úton nem befolyásolhatja. A nettó befizető Egyesült Királyságra a pénzcsapok elzárásával sem lehet nyomást gyakorolni, a jelen helyzetben pedig a kizárással való fenyegetés sem lenne túl hatásos. De hiába jók a lapok, ha nincs, aki játsszon velük.

Még egy gyors általános választás sem oldaná meg a helyzetet, hiszen a munkáspárti képviselők egy része épp most akarja megbuktatni Jeremy Corbyn pártvezért. Rövid távon tehát egyik oldal sem tud hiteles képviselőt küldeni a Brüsszellel folytatandó tárgyalásokra. Hacsak a politikai kérdésekben mindig pártatlan uralkodó – vagy korára való tekintettel valamelyik trónörökös – el nem vállalja el a feladatot. Úgy, mint ötszáz évvel ezelőtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.