London a sikertelen egyeztető tárgyalások után úgy döntött, megszakítja kapcsolatait a magát egyedül üdvözítőnek tartó szövetséggel, miközben Skócia vezetése továbbra is tíz körömmel ragaszkodik a status quóhoz. A szövetség megdöbbenve fogadja a példa nélküli döntést, és szigorú ellenintézkedésekkel igyekszik példát statuálni a további kiválással kacérkodó országok elrettentésére.
Anglia élén VIII. Henrik áll, és miután VII. Kelemen pápa nem volt hajlandó elválasztani Aragónia Katalintól, Henrik szakít a római katolikus egyházzal. Az ekkor még független Skóciát viszont a Franciaországgal és a katolicizmussal szoros kapcsolatot ápoló V. Jakab, Stuart Mária apja irányítja, aki szerint országának Róma oldalán a helye. Most helyettesítsük be David Cameron, Jean-Claude Juncker és Nicola Sturgeon nevét – no meg Brüsszelt –, és az 1534-es események leírása máris a 2016. június végi állapotokat tükrözi. Ki mondta hát, hogy ilyen még soha nem volt?
Úgy tűnik, Brüsszelben mégsem készültek fel erre az eredményre. Bizottsági források szerint a legfelső vezetőkben fel sem merült a brexitpártiak győzelmének lehetősége. Pedig a közvélemény-kutatások mindig is szoros eredményt jósoltak – igaz, a végső arányt, akárcsak a 2015-ös parlamenti választásnál, most sem találták el.
Végső soron ezek a hibás felmérések okolhatók az egész helyzetért: ha David Cameron tavaly csak halvány esélyt is látott volna az önálló konzervatív kormányzásra, aligha ígér népszavazást az uniós tagságól. És ha már megígérte, de nem biztos a győzelemben, talán nem áll ki teljes mellszélességgel az utóbb vesztesnek bizonyuló oldal mellett.
Cameron lemondása egyébként sokak számára csalódás. A miniszterelnök ugyanis korábban azt vallotta: bármi legyen is a népakarat, azt elfogadva fogja irányítani az országot, és ha a kilépők győznek, ő fogja levezetni az unióval folytatandó tárgyalásokat. Ha a választók előre tudtak volna a miniszterelnök döntéséről, talán másként alakul a népszavazás. A kilépők sem feltétlenül akartak kormányválságot okozni, ami rövid távon akár több bizonytalanságot is hordozhat, mint a kilépés legalább két évig tartó folyamata. Gondoljunk bele, mi történt volna, ha a Rómával való szakítás után VIII. Henrik lemond a trónról. A mostani helyzetben is egy olyan vezetőre volna szükség, aki egyrészt képes odahaza betemetni a népszavazás és az azt megelőző kampány következtében kialakult mély árkot, elcsendesítve az eredményt láthatóan elfogadni képtelen, újabb népszavazásért kampányoló tömegeket, másrészt a brüsszeli „válóperben” kellően erős kézzel tudja képviselni az ország érdekeit.