Háy Gyulától származik az a bölcs mondás, hogy az élet nagy ellentmondásai nem oldódnak meg, hanem elavulnak, és helyettük újak sorjáznak. Így járunk majd mi is azzal az ádáz vitával, amely most folyik az iskolák, a pedagógusok és a kormány között. Angliában és Amerikában ugyanis egy ideje már nem az önkormányzatokat tartják a közoktatás legjobb gazdáinak – a kormányzatról nem is beszélve.
A reformok terén Anglia jár az élen. (Az Anglia megnevezés a hivatalos Egyesült Királyság helyett itt nem a szokványos pontatlan szóhasználat: Skóciának, Walesnek és Észak-Írországnak saját oktatási rendszere van.) Az állami finanszírozású általános középiskolák (vagyis amelyek nem szakközépiskolák) kétharmada – ez mintegy 4000 intézményt jelent – függetlenné vált a helyi önkormányzatoktól, és saját maga dönt személyzeti kérdésekről, a költségvetés felhasználásáról és a tananyagról. Az iskolatípust, amelyről szó van, az angolok comprehensive schoolnak nevezik; 11–16, esetleg 11–18 éves korú gyerekek járnak ide, a képzés nem szakirányos, és nincsenek felvételi követelmények (ennek megfelelője az amerikai public high school).
Az új intézményt – nálunk is divatos szóhasználattal – akadémiának nevezik. Kezdetben ezek olyan gyengébb iskolákból alakultak ki, amelyek finanszírozását az üzleti élet, az egyház vagy jótékonysági szervezetek vették át. A zömük viszont a helyi önkormányzatoktól szakadt el. Az eredmények vegyesek – vannak igen jól teljesítő és kevésbé sikeres „akadémiák” –, de kutatások azt mutatják, hogy az intézményi függetlenség egyenesen arányos a sikerességgel, amit a tanulók eredményeivel mérnek. Biztató, hogy az akadémiák jó eredményeket érnek el az alsóbb társadalmi rétegekből származó tanulók körében. Mindenesetre az átalakulással párhuzamosan az angolok megerősítették az oktatás központi felügyeletét.
Az akadémiák láncokba szerveződnek, főként területi alapon, ami növeli a tanárok mobilitását. De a két-három tucat iskolánál többet tömörítő egységeknél ugyanazok a bürokratikus jelenségek léptek fel, mint a korábbi, önkormányzati irányítás alatt, ezért ilyen esetben a minisztérium elrendelte a „leépítést”. A középiskolák hat százalékát az úgynevezett szabadiskolák teszik ki, amelyeket szülők vagy közösségek alapítottak, és az akadémiákhoz hasonló módon működnek. A szabadiskolák mintaképe a svéd Friskola; ezek költségvetési finanszírozású független intézetek.