Szokatlanul csendes kampány zajlik Romániában – a közterületeken alig találni nyomát annak, hogy vasárnap helyhatósági választást tartanak, ahol a szavazók a polgármesterek mellett a helyi, valamint a megyei tanácsosok személyéről is döntenek. Ennek oka a tavaly szokatlan mértékben megszigorított törvény, amely megtiltotta óriásplakátok és utak felett átívelő molinók kihelyezését, valamint a villanyoszlopok teleragasztását (plakátot csak erre kijelölt helyen, legfeljebb 50 x 35 centiméteres méretben lehet kitenni), és immár nem lehet kampányajándékot sem adni. Így vége az ingyensörnek-ingyenmiccsnek, de a pártlogós golyóstoll- és lufigyártóknak is más megrendelő után kell nézniük.
A jelölteknek maradnak a sajtóhirdetések, ám Romániára hatványozottan igaz, ami az egész világot sújtja: zuhanórepülésben vannak a nyomtatott újságok példányszámai. A tévé- és rádióhirdetések drágák, ezért a jelöltek többsége a világhálón és a közösségi oldalakon kampányol – soha nem látott mennyiségben indultak el „igazmondó” blogok, a Facebook-falakat elöntötték a különféle jelöltek nagyotmondásai. Ezzel az a legnagyobb baj, hogy a közösségi oldal algoritmusa szűri a tartalmat, így az üzenetek nagy része körön belül marad – azok kapják meg, akik az illetővel baráti-rokoni kapcsolatban vannak, őket pedig már nem kell meggyőzni. A jelölt a hozzá érkező pozitív visszajelzésekből pedig azt a következtetést szűri le, hogy mindenki egyetért vele, hogy aztán vasárnap este, a szavazatok megszámlálása után jöjjön a feketeleves.
Persze lehetne internetes reklámot venni, de ezt is sikerült különféle adminisztrációs kötelezettségekkel túlbonyolítani. Kelemen Hunor, az RMDSZ elnöke a napokban úgy fogalmazott egy interjúban: „Nem lehet észérvekkel alátámasztani, hogy a Google- vagy Facebook-reklámokért egyenesen Zuckerbergig kelljen menni egy aláírásért és pecsétért.” Van persze hagyományos módszer is a kampányolásra, az ajtótól ajtóig tartó talpalás, de ez nagyon idő- és energiaigényes, komoly szervezeti struktúrát követel meg, így az új vagy kis pártok jelöltjei, valamint a függetlenek jelentős versenyhátrányban vannak. Igaz, cserébe átláthatóbb lett a kampányfinanszírozás, megszabták a költségek felső határát is, és ennek nyomán talán vége szakad annak a gyakorlatnak, hogy a gazdag jelölt a választás napján jól megeteti-megitatja a szavazókat, majd besöpri a voksaikat. Sokan azt mondják, Románia átesett a ló túlsó oldalára – korábban az égből is kampányanyagok hulltak a választókra, most viszont akkora a csend, hogy az emberek nem is tudják, hogy vasárnap szavazni kellene menniük. Nincs kampányhangulat, így pedig nehéz mozgósítani a táborokat. Ráadásul nyár van, a hétvégére jó időt mondanak, ezért könnyen előfordulhat, hogy az egyfordulósra visszanyesett helyhatósági választáson nagyon kevés szavazattal is mandátumot lehet nyerni.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!