Nem lennénk mostanában Gulyás Gergely helyében. Bár sokan Kövér László házelnökben vélik felfedezni a Fidesz lelkiismeretét, az utóbbi időben mintha a párt alelnöke vállalta volna magára ezt a szerepet. Előbb a Tóbiás József feleségéről és lányáról szóló 888.hu-cikktől határolódott el, majd a Spéder Zoltánról szóló TV2-riportról jelentette ki, hogy felfordul tőle a gyomra. Volner János bokros fotósorozatára ugyan csak annyit mondott az ATV-ben, hogy a magánélet belerángatását a politikába nem helyesli, de meglehet, hamarosan érkezik a következő eset, amikor kénytelen lesz újra felemelni a szavát.
Ha már a polgári politikára terelődött a szó, érdemes gyorsan leszögezni: ennek elsősorban a közügyek intézésében, a nyilvános megszólalásokban kellene tetten érhetőnek lennie. Következtetéseket levonhatunk a vagyonbevallásokból, és abból is, hogy az egyes vezetőknek mit látunk a magánéletéből, de mindezt érdemes a maga helyén kezelni. A vagyonosodással addig, amíg jogállami keretek közt, korrupciótól mentesen történik, nincs semmi gond, ahogy a polgári kormányzás megléte sem attól függ, Habony Árpád ibizai lokálokba szeret járni, vagy inkább az operába. Ha viszont a tanácsadó azt javasolja Kósa Lajosnak, hogy ne válaszoljon provokatív újságírói kérdésekre, ő pedig ezt megfogadja, akkor már nagyobb veszélyben láthatjuk a polgári értékeket.
Míg az angolszász közéleti kultúrában fontosnak tartják, hogy egy politikus a magánélete kapcsán is legyen elszámoltatható, addig a magyar társadalomban ez a szemlélet kevésbé gyökerezett meg. Pontosabban: mások magánélete fölött így is sokan szeretnek ítélkezni, de mivel tudják, hogy a magukéból is lehetne csemegézni, nem erőltetik ennek beemelését a nyilvánosságba. És ez így is van jól: számtalan oka lehet valakinek, hogy egyik vagy másik politikai oldalon szerepet vállaljon, és ezek adott esetben más szempontokat is felülírhatnak. A hét végi Pride kapcsán deviánsozó Jobbiknak épp úgy vannak meleg szavazói, mint a DK-nak idegenellenes követői. Az emberek nem úgy vegyészkedik össze a világnézetüket, ahogy azt egyes társadalommérnökök elképzelik. Ezért is lenne helyesebb azt szorgalmazni, hogy mindenki igyekezzen ritkábban ítélkezni, mint azt, hogy feleljünk meg a tömegmédia egyre szigorúbb, de valójában álszent erkölcsi elvárásainak.