Mindennapi függőségeink

A televízió a múlt, a fiatalok a neten lógnak.

Lukács Csaba
2016. 07. 18. 18:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs menekvés: az elmúlt hét végén megérkezett Magyarországra is a legújabb őrület, a Pokémon Go. Nem is bírta a szerver a rohamot, ahogy rászabadult a magyar piac – hiába töltötték le ezrek a játékot, sokan nem tudtak regisztrálni, így azonnal játszani sem. Ez a probléma aztán hamar megoldódott, indulhatott a játék, és nem kell jóstehetség ahhoz, hogy megtippeljük, hamarosan itthon is ellepik az utcákat a mobiltelefonjukat bámulva kóválygó tinik (és miért ne, játékfüggő felnőttek), hogy virtuális színes szörnyecskéket gyűjtsenek be, és ezzel előbbre járjanak társaiknál.

Akinek mindez kínaiul hangzik, ne aggódjon: a Pokémon Go egy játék, amelyet okostelefonra fejlesztettek, és néhány hét alatt megbolondította a világot. A lényege, hogy ha a telefon kameráján keresztül nézzük a környezetünket, a szoftver a valós képbe beszúr úgynevezett pokémonokat, színes figurákat, amelyeket a játékosnak sétálással be kell gyűjtenie (odaautózni-biciklizni nem ér, a program figyeli a telefontulajdonos haladási sebességét). Kétségkívül arra jó, hogy kimozdítsa a fiatalokat a lakásból, ám napok kérdése, és jönnek a hírek arról, hogy pokémonozó embereket gázoltak el autósok, vagy netalán annyira bámulta valaki a képernyőt, hogy gödörbe-szakadékba esett. A játék különben ingyenes, de persze lehet vásárolni pénzért előrejutást segítő kiegészítőket. A világsikernek köszönhetően a szoftvergyártó cég, a Nintendo árfolyama hatéves csúcsra jutott a tőzsdén – egyetlen hét alatt nyolcvan százalékot emelkedett az értéke! Az őrület egyébként szakértők szerint annak köszönhető, hogy mostanra vált fizetőképes felnőtté az a generáció, amely a kilencvenes években odavolt a hasonló nevű rajzfilmért.

Aki azt gondolná, hogy mindez kevesek szórakozása, súlyosan téved. A globalizáció és a virtuális világ fejlődése elhozta azt, hogy egy ilyen világdivat nagyságrendekkel gyorsabban terjed, mint akár az influenza – egy szingapúri kollégiumi szobában összerakott jól eltalált programocskával mesés vagyonokat, dollármilliókat lehet keresni akár néhány nap alatt. A kamaszok – és nem csak ők – nagyjából mindenütt a földön ugyanarra vágynak: iPhone vagy Samsung okostelefonra, hogy azon – most éppen – pokémont játszhassanak.

Nemrégiben került nyilvánosságra a legfrissebb ESPAD-felmérés magyarországi eredménye (az ESPAD egy négyévente megismétlődő nagyszabású európai vizsgálat a 16. életévüket betöltött kamaszok alkohol- és drogfogyasztási szokásairól, valamint különféle függőségeiről). A viselkedési addikciókat vizsgálva a kutatók rákérdeztek a tinik internethasználatára és az online játékok fontosságára az életükben. A 2015. márciusi adatfelvétel alapján a megkérdezett diákok 97,9 százaléka használt internetet a kérdezést megelőző hét napban, tehát gyakorlatilag mindenki. Nem is keveset: a kilenc–tizedikes serdülők átlagosan heti 23 órát lógtak a világhálón (a lányok egy órával többet, mint a fiúk). Ezzel elmondható, hogy a televízió mint fő szórakoztatási eszköz már a múlté – átvette a szerepét a monitor vagy még inkább az okostelefon képernyője. A lányok jellemzően a közösségi oldalakon lógnak, magyarán facebookoznak, a fiúk inkább online játékokat játszanak. Nagyjából minden ötödik fiatal beszámolt problémákról az internethasználat miatt – ez nem azt jelenti, hogy baj volt a netkapcsolattal, hanem azt, hogy a túlzott netezés miatt akadtak gondjai. Már 16 éves korban is megjelenik a szerencsejáték: a kamaszok hat százaléka heti rendszerességgel köt sportfogadásokat a világhálón, természetesen pénzért.

A szakértők azt mondják: mind általában az internet, mind a közösségi oldalak, mind pedig az online játékok túlzott használata a hagyományos függőségekéhez hasonló jelekkel járhat. Aki elmerül ebben, az elveszíti a kontrollt a tevékenység felett, és pszichés megvonási tünetei jelentkeznek, ha megpróbálja abbahagyni vagy csökkenteni. Lemond más, korábban kedvelt tevékenységeiről, hobbijairól, nem képes elvégezni a mindennapi teendőit, romlik az iskolai-munkahelyi teljesítménye. Kóros esetben megromlik a kapcsolata közeli hozzátartozóival, és elszigetelődik a világtól – mindehhez nem kell az immár klasszikusnak számító alkohol vagy drog, elég egy megfelelő netkapcsolat és egy közepes okostelefon. De legalább meglesz az összes pokémonja, mondják a legújabb őrület függői, és meg vannak győződve arról, hogy minden rendben van a világban.

Mindezeket nem azért írtam le, mert a magam 45 évével öregnek számítok ehhez az új világhoz és siránkozni akarok a mai fiatalokon. Egyszerűen jelezni akarom: rövidesen egészen más típusú egészségügyi-szocializációs-társadalmi problémákat kell megoldani, olyanokat, amelyekről most talán még nem is tudunk. És ha még a problémát sem ismerjük, hogy fogjuk megtalálni a helyes válaszokat?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.