Egy, az utóbbi évek társadalmi aktivizmusaiban és mozgalmaiban tevékenyen, kisebb-nagyobb sikerekkel részt vett barátom a következőképpen kommentálta Mendrey Lászlóval, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) vezetőjével készített, nemrég megjelent Magyar Idők-interjút: „Egy ilyen vezető semmit se szeretne csinálni, és lehetőleg azt is holnap.”
Az interjú részletes ismertetése helyett annyit bízvást megállapíthatunk, hogy Balog Zoltánnak egyetlen olyan stábtagja vagy munkatársa nem akad, aki elégedetlen lenne a PDSZ elnökével készített interjúval. Az indokolt és immáron egy laikus által is kívülről tudott kritikai pontok interjúbéli hangoztatását követően és egy olyan „oktatási” tavasz után, amilyen a 2016-os volt, egy kormánytisztviselőnek még kívánni is udvariatlanság lenne efféle sorokat: „Pukli István a Gandhi-féle erőszakmentes ellenállást jelölte meg eszközként. Egyikünk sem áll készen arra, és nem áll szándékunkban, hogy barikádokat építsünk és utcaköveket szedjünk fel.” Vagy: „A kormány részéről elindult némi, pozitívnak tekinthető irányváltás”, illetve: „a demonstrációkon viszonylag kevesen állnak ki az érdekeikért”. Pedig még az sem mondható el, hogy Mendrey különösebben nyomás alatt lett volna a kormánynál is kormányközelibb Magyar Idők részéről, a feltett kérdésekre kevésbé a pedagógusok, mint inkább a szerkesztőségi elképzelések szempontjából így is ideális válaszokat adott.
Ez nem is meglepő. Az elmúlt években – 2010 óta különösen – teljes tanácstalanság, stratégianélküliség, indok nélküli kompromisszumpolitika, saját árnyékuktól való megijedés jellemzi a pedagógus-szakszervezetek vezetőit. Hol az alacsony szervezettséggel, hol (amúgy okkal) a sztrájkjogban bekövetkezett változásokkal – tetszettek volna az új munka törvénykönyve elfogadásakor forradalmat csinálni –, hol a pedagógusok „félelmével” vagy passzivitásával magyarázták azt, hogy bár érdemi, rendszerszintű eredményeket elérni jelen tárgyalási móddal és nyomásgyakorlással nem tudnak, erősebb eszközökkel mégsem élnek. Hat év telt el úgy, hogy bár az oktatási intézményrendszer átalakítása napról napra az erőteljes szakszervezeti kritika ellenére haladt előre, azaz rendszerszintű átalakításokra nem rendszerszintű ellenállás érkezett, mely aztán a felálló oktatási rendszer napi válságaira is úgy reagált, mintha még az átalakítások tervezésénél állnánk. A szakszervezetek ilyen felfogású nyomásgyakorlása és politikai gondolkodása nem is eredményezhetett mást, mint az oktatási rendszer konzerválását, a szakszervezetek negligálását, a rendszerszintű anomáliák rögzítését, a kormányzat által kívánatosnak tartott szerepfelfogást.