A szürke jó néhány árnyalata

A felújított Széll Kálmán tér legfőbb erénye, hogy a rajta áthaladók gyorsan távoznak

Váli István Csaba
2016. 08. 02. 18:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Moszkva – ma már újra Széll Kálmán – tér csak nyomokban volt városi tér. De azért még az volt. Az átépítés ezeket a nyomokat csaknem teljesen eltüntette, és a tér korábbi, részleges szürkeségét szinte teljessé tette.

Mi a tér? A világmindenség végtelenségéből az ember a munkájával a maga számára teret hasít ki, amelynek, mivel emberi alkotás, nemcsak fizikai, hanem szellemi tartalma is van. A városi térnek a történelem során mindig megállító szerepe volt, vásárok, népünnepélyek, vallási együttlétek helyszíneként. A mostani átépítés nemhogy javított, inkább rontott a Széll Kálmán téren. Tovább távolodtunk attól a fogalomtól, amit a városi tér megnevezés takar.

A Széll Kálmán tér háromszög alakú, három kellemetlen tulajdonsággal súlyosbítva. Az első: a Széna tértől csak a nevében van elhatárolva, térbelileg nem. A második: a korábbi agyagbányát domboldalba vágták be, emiatt két oldalán emelkedő rézsűk vannak. A harmadik: nagyon nagy az átmenő forgalom. A tér forgalma meglehetősen egyoldalú – ez esetben ez szó szerint értendő.

Járjuk körbe a teret, tudatosan odafigyelve a hatásokra, amit kivált belőlünk! A Dékán utca sarkától indulunk. Ez az a téroldal, amelyik a Retek utcával párhuzamos, és a fele hivatalosan Margit körút. Formailag is teljesen a Margit körút folytatása lett, leválasztották a térről fasorokkal, lámpasorokkal. A túl széles járda remélhetőleg nem rejtett lehetőség bódéhalmaz telepítésére. Hosszabb, békés tartózkodásra biztosan nem alkalmas az úttest állandó és jelentős forgalma miatt, ezért megmagyarázhatatlan a túlzott szélessége.

Már itt kapunk egy kis ízelítőt a szürke néhány árnyalatából. Szürke a burkolat, benne drappos szürke csíkkal. A váratlanul abbamaradó sávban lévő lámpaoszlopok szürkék és bántóan hegyesek, dőlni készülnek, és ezek a középkori kivégzőeszközökre hajazó nyársak – itt és most még – utcai lámpákként funkcionálnak. Szürke a színvonalas kialakítású buszváró fémrésze és a szemetes, szürkék a minimalista biciklitámaszok.

Divat a szürke. A szürke egy meglehetősen alkalmazkodó, de kényes szín. Szép a gerléken a kékes árnyalata, szép ez a kékes árnyalat egy hölgy kosztümjén piros sállal (a sál viszont szükséges ahhoz, hogy ne legyen a szürke öltözék unalmas, ezt a nők pontosan érzékelik is), de nem szép a lomtalanításkor kidobott gáztűzhely ráégett, barnával tört szürke maszatja. Sajnos a téren alkalmazott szürkék ennek a barnával tört változatnak a különböző mértékű hígítására emlékeztetnek.

A Széna tér felé eső szakaszon még gyér a forgalom, de ha a Szilágyi Erzsébet fasor felé indulunk el, ott aztán nagyon egyedül érezzük magunkat a túlméretezett járdán. A zebrán átkelve viszszapillantunk. Széles, nagy forgalmú, szürke úttesteket látunk, amelyeket kiemelt földsáv választ el, benne fasorral és két oldalra világító – természetesen szürke – lámpaoszlopokkal.

Az úttest túlsó oldalára ugyanaz a látvány jellemző, mint amit elhagytunk. Hiszen eddig csak egy széles utcát láthattunk, amit a „tértől” szigorúan elválasztottak, ezért leszakadt. Továbbmenve az új épület hegyesszögű vége pengeként hasít a látványba. A hegyesszöget az építészek – nem csak a jó építészek –, amióta épületeket építenek, kerülik. Bántó a vele szemben álló embernek, mert szorongást vált ki belőle, a beszorultság érzetét kelti.

Átérve a Krisztina körút és a Várfok utca közti területre viszontlátjuk Makrisz Agamemnon hajdan a tér közepén állt – és ott még helyén lévő – alkotását. A toboz formájú szobor tüskés felülete inkább taszít, mint vonz – formája nem megállásra, hanem továbbhaladásra ösztönzött. Eredeti helyén a téré volt – látható volt mindenhonnan –, és nem a jelentéktelen méretű korábbi pihenőparké. A jó szobor és a jó épület ott jó, ahová tervezték, máshol, más környezetben akár kellemetlenné is válhat, mint ez a szobor az új helyén.

Itt találkozunk először a kettévágott gránátalmát idéző burkolattal. Kissé liláspiros színe lenne hivatva a szürke kosztüm piros sálját idézni, de ez valahogy nem sikerül. Sem a szürke, sem a piros nem az az árnyalat, amely kellemes lenne. A vöröses kavicsburkolat műanyag felülete sem szép látvány, takarítása nem könnyű feladat. Ugyancsak első találkozásunk a rögzített székekkel. Sajnos sok jót nem lehet leírni róluk, magyarázhatatlan és logikátlan, zűrös alkotások, színük a komor hangulathoz illő.

Továbbmegyünk a Várfok utcán a házak mellett. Nem hiszem, hogy a Csaba utca sétálóvá tett szakasza vonzó lenne, és ott-tartózkodásra ösztönözne. A Várfok utca sem töri meg a mindent elöntő szürke hangulatot. A felső szakaszán lévő látványos kis betonépületről kiderül, hogy egy felvonó felső állomása. Ez a térnek egy eldugott sarkából indul, és az utcának egy eldugott sarkába érkezik. Nem valószínű, hogy sokan felvonónak használnák – félő, hogy inkább a térről hiányzó mellékhelyiség pótlására.

Lebicegünk a tér szintjére. A szép kiképzésű, kétféle szürkéből készített lépcső pont olyan méretű, hogy egy fokra két lépés jut, ezért a lelépő lábunk mindig ugyanaz.

Leérve a tér szürke járószintjére a szökőkúttal találjuk magunkat szemközt. Ez nagyon változatos intenzitással fröcsköli a vizet, néha teljesen kifáradva pihenőt tart. Ekkor csak egy vizes folt jelzi az ottlétét. Vakokat eligazító szegből sem jutott köréje… Mi van akkor, ha esős időben olyan ember érkezik a térre, aki nem ismeri a helyszínt, és toronyiránt menve a szökőkút területére téved, amelynek a jelenlétét semmi sem jelzi, és éppen rövid szünetet tart a vízsugár, vagy a köde nem igazán észrevehető esőben? És a kút mint altestmosó ekkor működésbe lép… Talán azért alakították ki így, hogy az amúgy is komor térre valami vidámságot csempésszen? Hiszen a legszebb öröm a káröröm.

A Szilágyi Erzsébet fasor felé nézve új épületegyüttes látható, amelynek a vágóélét már az ellenkező irányból megcsodálhattunk. A két épületből álló együttes egyik tagja egyszerű tömegű, ék alakú, lejtős felületű. Zöldfelület és padok vannak rajta. Az új építészeti divat megtestesítője. (Hegyesszögű, szürke, és lejt.) Az együttes másik tagja, a nagyobb épület tömegében és minden részletében teljesen esetleges, éppúgy, mint a két épület egymáshoz való viszonya.

Visszafordulva a térre és elhagyva a sikátort meglepő látványban lesz részünk. Nagyon szép kőből készült, vízöblítéses padot láthatunk. Ez vajon azoknak a megsegítésére készült, akik nem érhették el a nem létező mellékhelyiséget?

A virágágyást szegélyező, kitűnő minőségű szürke beton itteni sarka körülbelül mellmagasságban egy fenyegetően kiálló hegyesszögű csúcsban ér véget. A tér szürke burkolata egyenes vonalakkal szabdalt. Ez nagyon jó megoldás, hiszen a tér felülete nem sík, és ezeknek a vonalaknak a mentén lehetett a burkolat lejtését észrevétlenül változtatni. A burkolatosztó csíkok közét néhol gránátalmára emlékeztető színes beton tölti ki. Van, ahol ebből elszáradt fák vagy a korábban látott, értelmetlen és kellemetlen rögzített székek állnak ki.

Ha alaposabban megnézzük a villamosmegálló kiképzését, megnyugodhatunk. Minden része a szürke valamelyik árnyalatában pompázik. Ha esik az eső, bever alája, ha nap süt, nem igazán véd, viszont az alakja változatos. Elegánsan karcsú, rozsdamentes acél oszlopai szépek.

A tér súlypontjában az új órával találjuk szembe magunkat. Ez látványos dombormű formájában idézi fel a régit. (Igaz, az időt nehezen megfejthetően mutatja.) Nem messzire ettől egy nagyon részletes adatokkal szolgáló, korrekt irányítótábla van.

A metróépítmény jobb lett az átalakítás után. (Bár még jobbat tettek volna, sőt az egyedüli igazán jó megoldás az lett volna, ha lebontják, hiszen nem a térre való, túl nagy oda.) A főhomlokzatán megjelenő szép betontérkép egy monopolhelyzetbe hozott üzletet takar, pedig ott a BKK információs és jegyárusító egységének lenne a helye! Az árusok kirekesztésével a terek ősi jellegét, szellemiségét, megállító szerepét teljesen degradálták, és közlekedési csomópont jellegét tették mindenekfelettivé. Így a tér már nem igazán városi tér.

Este teljesen más képet mutat a tér, mint nappal. Az autóutak erősebb világítással hangsúlyozzák, hogy ez a terület nem része a térnek. A tényleges teret a metró kivilágított csarnoka uralja. Este bontja ki igazi szépségét a szökőkút. Színes fényekkel megvilágított, változó erősségű vízsugarai tényleg lenyűgöző látványt nyújtanak. A megállók megvilágítása elegendő, de ennek az az eredménye, hogy a tér közepén, a sötétben alig van valaki, mindenki a megállókba húzódik.

A Széll Kálmán teret alaposan körüljártuk és szemügyre vettük. Megállapítható, hogy fizikai jellemzői változatlanok maradtak az átépítés után is, adottságai – térfalai, a környező épületek, a forgalom – pedig változatlanul ugyanolyan kedvezőtlenek, mint korábban voltak. Hatásuk az emberre eddig sem volt kellemes, csak ez legfeljebb nem igazán tudatosult, a megszokás elfedte a rossz érzést. A megszokás érzete viszont most szertefoszlott.

A tér meglehetősen barátságtalan lett: szocialista szürkeségét sikeresen felváltotta egy változatosabb és nyomasztóbb kapitalista szürkeség. Ha az volt a célja a tervezőnek, hogy az áthaladók minél gyorsabban távozzanak a térről, akkor jól oldotta meg a feladatát.

De mi lesz, ha kimegy a divatból a szürke szín és a hegyesszög? Ismét átépítik több mint egyéves munkával és tengernyi pénzből? Vagy várnunk kell a következő rendszerváltásig, hogy utána egy barátságos és funkciójában átgondolt tér legyen itt, megint más néven?

A szerző építész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.