A willkommenskultur és a kereszténység

Németországban a katolikus és evangélikus egyházak mélyen beágyazódtak a társadalomba.

Techet Péter
2016. 08. 05. 15:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A németországi willkommenskultur, a menekültek befogadásának kultúrája kapcsán valódi kultúrharc alakult ki. A vita lényegében arról szól, hogy épülhet-e egy társadalom tisztán keresztény elvek szerint.

Míg a magyar közélet bizonyos részeiben a menekültek akár mint veszélyes, „mérgező” elemek jelennek meg, Németországban a társadalom jelentős része és a politikai-kulturális elit túlnyomó többsége továbbra is támogatja a merkeli menekültpolitikát és a willkommenskultur lényegét, a befogadást. „Wir schaffen es”, azaz „megcsináljuk”. A merkeli menekültpolitika társadalmi támogatottságát nagyban magyarázza, hogy Németországban – főleg a nyugati tartományokban – a keresztény egyházak társadalmi tanításának továbbra is jelentős a hatása.

Akik Merkel menekültpolitikáját ellenzik, nem is akarják álláspontjukat a kereszténység mögé rejteni. Alexander Gauland, az Alternatíva Németországnak (AfD) párt alelnöke például nyíltan ki is mondta, hogy „mi nem keresztény, hanem német párt vagyunk”. Azaz nem a kereszténységet, hanem egy sokszor faji alapon megfogalmazott német tisztaságot akarják megvédeni. Nem véletlen, hogy az AfD azokon a keletnémet területeken a legnépszerűbb, ahol a keresztény egyházak tagsága a tíz százalékot is alig éri el. A keresztény egyházak, azaz a katolikusok és az evangélikusok ugyanis teljes mellszélességgel felsorakoztak a willkommenskultur gondolata, a nyitott, befogadó, barátságos Németország mellett.

Természetesen Angela Merkel elsősorban politikus, azaz a hatalom érdekli. Sikerült is önmaga körül egy olyan centrális erőteret kialakítania, amely jobbközép és balközép szavazókat egyaránt megszólít. Merkel nagyon figyel a német társadalomra, és a társadalmon belüli (változó) többségeknek megfelelően alakítja (változó) politikáját. A célja, hogy így tegye magát alternatíva nélkülivé, ami amúgy demokráciaelméleti szempontból felettébb problematikus. Amikor például 2011 tavaszán, a fukusimai katasztrófa után a német társadalomban óriási lett az atomellenes tábor, és több tízezren tüntettek a német városok utcáin az atomerőművek ellen, Merkel hirtelen berántotta azt a CDU-t az atomstop politikája mögé, amely párt addig az atomenergia legelkötelezettebb híve volt. Merkel ugyanis észlelte a német társadalom akkori akaratát, és ezzel ügyesen el is vette a legnagyobb ellenzéki párt, a Zöldek témáját.

Politikai szempontból hasonló okok állhattak a willkommenskultur meghirdetése mögött is. A német társadalom ugyanis – legalábbis tavaly ősszel mindenképp – nagy többségben a menekültek mellett állt, és az egész országban, de főleg a vallásosabb nyugatnémet területeken a kisiskolásoktól a nyugdíjasokig számosan vettek részt a menekültek fogadásában, elszállásolásában, táplálásában. A protestáns hátterű, vallásos Merkelnek nem lehetett nehéz beállnia e társadalmi többség mögé – még ha hatalomtechnikai szempontok (is) motiválhatták e kiállásában, mert a menekülttémával, mint egykoron az atomstoppal, a baloldali pártokat tudta balról előzni.

Németországban a willkommenskultur éppen azért tudott megfogalmazódni – és mind a mai napig a német társadalomnak legalább a fele egyet is ért vele –, mert a kereszténység hatása a közéletben továbbra is jelentős: a német alaptörvény Istenre utaló bevezető soraitól kezdve a katolikus és evangélikus egyházak mély társadalmi beágyazottságáig számos jele van ennek. A német keresztény egyházak viszont nem nemzeti alapon határozzák meg magukat, mondván: a kereszténység (különösen a katolicizmus, amely már a nevében is kifejezi igényét az egyetemességre) nem is lehet egyetlen nemzet vagy kultúra vallása. A német katolicizmust – amely ellen a porosz kultúrharc irányult a XIX. század végén – persze mindig is jellemezte egyfajta távolságtartás a nemzeti kérdésekben; a II. világháború után aztán az evangélikus egyház is – holott egykoron majdnem államvallási státust élvezett, azonosítva önmagát a németség egészével – szembefordult a nacionalizmussal.

Akik a menekültbarát álláspontot ma elutasítják Németországban, nem meglepő módon a keresztényellenes vagy legalábbis vallástalan táborból jönnek. A jobboldali populista és saját meghatározása szerint sem keresztény AfD, illetve a szintén vallástalan kommunisták (Die Linke) szavazói számára nem nehéz a menekültekben nem felebarátot, hanem eleve elutasítandó betolakodót látni. Ezzel gyakorlatilag maguk ismerik el, hogy a nemzeti bezárkózás politikája keresztény alapokról nem igazolható.

Lehet persze azt mondani – amint éppen az AfD teszi is –, hogy a kereszténység eleve naivitásra tanít, a jelenlegi dél-amerikai pápa nem ismeri az európai valóságot, nem azonosul kellőképpen az európai nemzetekkel, és egyetlen társadalmat sem lehet krisztusi elvek szerint felépíteni. Lehet tehát amellett érvelni – és számos tény akár meg is erősítene egy ilyen érvelést –, hogy a jórészt keresztény megalapozottságú willkommenskultur működésképtelen. Szép, de megvalósíthatatlan eszme, mert a kulturális különbségeket esetleg nem lehet áthidalni; és hát egy kerítés is mindig erősebb és biztosabb, mint a felebaráti szeretet.

Ezt mondja a budapesti kormány, és ezt mondja az AfD is. A német menekültellenes AfD azonban nem is nevezi önmagát és politikáját eközben kereszténynek. Ők nem a „keresztény Németországot” védik – mert az éppen a willkommenskultur mellett áll –, hanem „a német Németországot”.

A willkommenskultur kapcsán nemzeti és szociális alapon számos kritika fogalmazható meg – a német kommunisták egy része például szociális okokból szabna határt a menekültek beengedésének, és számos érvük megfontolandó –, de a kereszténységet felesleges menekültkritikára felhasználni. Ez esetben ugyanúgy konzekvensnek kell lenni, mint az AfD, amely a menekültek mellett magát a kereszténységet is bírálja.

A szerző jogász, újságíró

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.