Hogyan állítsuk talpra a magyar mezőgazdaságot?

Az agrárstratégia fő célja nem lehet más, mint az élelmezés-önrendelkezés visszaszerzése.

Tanka Endre
2016. 09. 20. 17:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az uniós statisztika a mezőgazdaságot csak a termelés és a jövedelmezőség mutatóival méri. Attól eltekint, hogy az ágazat kiknek és milyen arányban hoz hasznot, hogy a kétkezi munkás és a vidék hogyan élhet meg, valamint hogy a gazdálkodás teljesíti-e rendeltetését: a népélelmezés biztonságát. A kormány éves országjelentése szerint „hazánk mezőgazdasága az uniós csatlakozás óta jelentős mértékben fejlődött, hatékonysága, versenyképessége és jövedelmezősége elkezdett felzárkózni a régi tagországokéhoz [ ] A mezőgazdaságban még sok tartalék van, adottságainak még jobb kihasználásával szerepe az EU mezőgazdaságában a következő években tovább nőhet.”

Mivel az adatsor 2005-tel indul, szóba sem kerül, hogy az agrárpolitika a mezőgazdaságot 1989-től – az uniós tagságra való felkészülés címén – kivéreztette, termelő alapjait csaknem megsemmisítette, a teljesítményét lenullázta. Ehhez képest akár hiteles is lehet az uniós adat: mezőgazdaságunk 2014-ben 58,9 százalékkal haladta meg a 2005-ös szintet. A versenyelőny hangoztatása viszont áltudományos blöff. David Ricardo már 1817-ben bizonyította: nyitott gazdaságban fogalmilag kizárt, hogy a természetijáradék-előny birtokosa ennek a hasznához juthasson. Ez csak zárt gazdaságban, három feltétel együttes megvalósulása esetén lehetséges: a tőke nem lépheti át az országhatárt – a magasabb munkabért fizető országból nem mehet át az alacsonyabb bért fizető országba –, a két országban a foglalkoztatottság teljes körű és a kereskedelmi mérleg kiegyensúlyozott. Az EU legfőbb vívmánya, a tőke szabad mozgása épp a nyitott gazdaság előnyeivel él: a tőke oda nyomul, ahol a legnagyobb profitot érheti el költségeinek a gazdaság szereplőire hárításával, így a szolgáltató versenyképességének haszna is egyedül az övé.

A fentebb idézett megállapítás azért tragikus, mert a jövőre nézve is elfogadja a magyar mezőgazdaság gyarmati alávetettségét: a kormány szerint jó úton járunk, a fejlődéshez csak az adottságainkkal kell élnünk. A letagadott valóságot a történetszociológia tárhatná fel – erre itt nincs mód. A modernizációs zsákutcát viszont, amelybe mezőgazdaságunkat Brüsszel szorította, talán két alapvető tény is leleplezi.

A kisüzemi árutermelés nálunk közel ezer éven át kizárólagos modell volt. A jobbágytelek a tényleges birtokhatalmával a 19. század elejéig még az úr birtokát, a prédiumot is az önellátás kiegészítésére szorította. Amikor pedig megjelent az allódium, az árutermelő nagybirtok, a jobbágytelket úgy illesztette be az üzemi és munkaszervezetébe, hogy a kistermelés a termelési érték 40 százalékát adta. Ez a munkamegosztás történelmi folytonosság lett, amit – kényszerű kompromisszummal – az államszocializmus is fenntartott. Bár a háztáji és az illetmény-földhasználat a földalap hét százalékára szorult, a parasztság önpusztító többletmunkája továbbra is létrehozta az agrártermelés 40 százalékát. A nagy- és a kisüzem közötti ezen munkamegosztás – az élőmunka sokirányú hasznosítása – az alapja annak, hogy a hazai mezőgazdaság a lakosság háromszorosát, 30 millió embert képes élelmezni, s még a nyolcvanas években is 16 millió fő részére termelt.

Az évezredes agrár-termelőképességünket azonban az uniós szabályozók mára jórészt felszámolták. A soktényezős hatásmechanizmusból 1989-től döntő lett a washingtoni konszenzus forgatókönyvének végrehajtása, aminek következtében az agrárközvagyon és a teljes termékpálya – jelképes áron – a külföldi tőke tulajdonába került. (1997 óta nincs önálló élelmiszeriparunk, az élelmiszer-kereskedelem 90 százaléka pedig hat multinacionális üzletlánc monopóliuma.) Brüsszel nekünk – családi gazdaságok helyett – tőkés nagybirtokrendszert adott, ami alapintézménye a peremtérség kizsákmányolásának. (A földalap 90 százalékát birtokló nagyüzemek olcsó bérmunkával nyers- és alapanyagot termelnek a profitközpontnak, amely a hozzáadott értékkel az árut előállítja, így a teljes haszon az övé.) Ugyanakkor az ország felvevőpiaca lett a silány és egészségkárosító nyugati élelmiszer-feleslegnek. Mindennél súlyosabb csapás a parasztság mint történelmi osztály erőszakos megsemmisítésének e korszakra eső befejezése: az ágazat ezzel nemcsak a legjobb munkaerőt vesztette el, hanem az ősi tudást és a közösség megtartó értékeit is.

Az unió közös agrárpolitikája (KAP) főleg két eszközzel, a termelési kvótarenddel és a jogsértő agrártámogatással érte (éri) el mezőgazdaságunk elsorvasztását. Az utóbbi tíz évben az alanyi jogon járó termelői támogatásnak csak a negyedét adta a hazai gazdáknak, hogy ezzel kényszerítse őket a termelés feladására. A kvóta, vagyis a termék előállítását és eladását beszűkítő küszöbérték a termelés művi csökkentését a kötelező földkivonással – a vetésterület szűkítésével – és egyes termékpiacokon a termelés felére, harmadára csökkentésével, olykor a megszüntetésével éri el. Az EU ezt az Egyesült Államoktól vette át a túltermelés visszafogására szolgáló ideiglenes beavatkozásként, amely nem piaci eszköz: az erőforrások szigorú kínálatkorlátozásával mesterséges egyensúlyt próbál fenntartani a fizetőképes kereslettel. Csakhogy a fenntartható profit érdekében végleges szabályozó lett. A kvóta valójában a tervgazdálkodás parancsuralmi eszköze, amit még a neoliberális közgazdaságtan is abszurdnak nyilvánít, mert elszakad a társadalom valós élelemigényeitől. Nálunk – a nagyüzemi monokultúrával együtt – elérte, hogy mezőgazdaságunk mára jórészt elvesztette az önellátásra való képességét is.

De az idő halad. A világ korszakváltása a civilizáció összeomlásával fenyeget, ezért az élelmezésben új paradigma született. Már a fizikai megmaradás létfeltétele, hogy a földet és az édesvízkészleteket a helyi közösségek birtokolják, az egészséges és biztonságos élelem-előállítást számukra az állam szavatolja. A népélelmezés (az élelmezésbiztonság) az állam alkotmányos felelőssége. Huszonhárom állam – köztük Ukrajna – alkotmánya rögzíti az élelemhez való jogot mint alapvető emberi jogot és biztosításának állami kötelességét. Az uniónak szembesülnie kell azzal, hogy az éhezésnek kitett világban nem lehet közcél az élelemtermelés visszafogása: a közérdek az ésszerű mennyiségi és minőségi növekedést, valamint az élelem méltányos elosztását követeli, ami a harmadik világban kétmilliárd ember éhezését megszünteti. Az EU központosító törekvése – a nemzetállamot teljesen kiiktató szuperállam terve – a nemzeti önvédelem reakcióját váltja ki, és a britek példája is erősíti a felismerést: a tagállamoknak a megmaradáshoz foggal-körömmel védeniük kell maradék szuverenitásukat.

Az unió a WTO nyomására 2020-tól agrárpiacainak korlátlan megnyitására kényszerül, ami együtt jár a közösségi támogatások feladásával. (Az exporttámogatások összes formáját már 2013-tól megszüntették, és ugyanez vár a belső és a termelői támogatásokra is.) Ezzel megszűnik a KAP létjogosultsága az agrártermelés és az élelmiszeripar mennyiségi szabályozása terén, mert végképp elszakad a valós társadalmi szükségletektől. A tagállamoknak fel kell lépniük a kvótarend eltörléséért, továbbá – nemzetközi összefogással – annak a tilalmáért, hogy az alapvető élelmiszer tőzsdére kerülhessen, vagyis a pénzspekuláció az éhező földrészeket mesterséges élelemhiánnyal sújtsa. Brüsszelnek el kell ismernie a tagállamok élelmezés-önrendelkezését: a jövőben minden ország nemzeti hatáskörben döntse el, hogy lakosságának szükségletei milyen élelmiszerfajtáknak milyen mennyiségű előállítását igénylik, és a hazai fogyasztás kielégítése után mennyi árutöbbletet exportáljanak. Ez a gyökeres változtatás sértené a globális tőke érdekeit, viszont összhangban állna a közösségi joggal. A KAP ugyanis az unió megosztott hatáskörébe tartozik, ezért a kvótarend eltörléséhez nem kell az alapszerződést módosítani, hanem az új rendezés a másodlagos joganyagba illeszthető.

A jelzett lépés csak egyik kulcseleme a mezőgazdaság talpra állítását célzó valódi nemzetstratégiának. A rendszer számos összehangolt elemből áll, amelyek közül itt csak kettőre utalok. Az élelmezés-önrendelkezés lehetővé teszi a mezőgazdaság mai exportközpontúságának megváltoztatását, ami helyett a közérdekű elosztást a hazai fogyasztók igényei szabják meg. Előbb a helyi, majd a regionális és az országos igényeket kell kielégíteni, és csak a maradék árut szabad kivinni külföldre. A termelési szerkezetben a nagytáblás szántóföldi növénytermesztés (búza, kukorica, repce, napraforgó) kizárólagosságát az élőmunka-igényes kertészeti és gyümölcskultúrák gazdag fajválasztéka, földhasználatuk kiterjesztése válthatja fel. A polgári kormány elkötelezte magát a nagybirtok ésszerű korlátozása mellett. Ha ez több politikai jelszónál, úgy tennie kell egy új kert-Magyarország megteremtéséért.

A szerző az MTA doktora, professor emeritus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.