Lesz-e rend a hiénatanyán?

Hiába az új törvény, a kilencvenes éveket idézi a taxishelyzet Budapesten.

Tompos Ádám
2016. 09. 23. 9:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sok budapesti lakos talán nem is tudja, hogy a fővárosban még mindig portyáznak taxishiénák. Pedig a falka tagjai egyre sűrűbben kerülnek be a hírekbe garázdaság, önbíráskodás vagy éppen kábítószerrel való visszaélés miatt.

Ennek a tudatlanságnak az egyik oka a logisztika. A hiénák legfőbb vadászterülete a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér, ahol az utasaik megkárosítására pályázó, jellemzően rosszarcú sofőrök kizárólag a külföldi turistákat keresik. Egy nem létező taxitársaság nem létező tarifatáblázatát mutogatva csalják lépre őket, hogy aztán a mit sem sejtő vendég alaposan megkárosítva, a hivatalos viteldíj sokszorosáért jusson el úti céljához. Ahol aztán jól kidühöngheti magát, már ha egyáltalán szembesült a ténnyel, hogy budapesti tartózkodásának első óráiban már át is verték. Íme a világhírű magyar vendégszeretet: Isten hozta hazánkban – meg egy poros, sárga hiénataxi!

De nem kell a reptérig bumliznunk, ha a rendszerváltás időszakának jellegzetesen vadkeleti figuráival szeretnénk találkozni. A Deák téren, az Oktogonon, a Keleti és a Nyugati pályaudvar melletti drosztokon is olyan alakokat láthatunk, akiket mintha csak Tar Sándor és Rejtő Jenő hőseiből gyúrtak volna össze. Az ő elsődleges célpontjuk sem a budapesti lakosság: az enyhén spicces angol fiatalemberre várnak, akit elhagytak romkocsmatúrázó társai. Nyolcezerért már viszik is vissza az Astoriára a Keletiből. Ha nagyon részeg, akkor húszezerért. Ideális ügyfél számukra a vidéki nagypapa is, aki az állatkertbe szeretné kivinni az unokáját. Csak egy ötezres lesz – a Nyugatiból.

Az átvert reptéri turista, a spicces angol fiatalember és a vidéki nagypapa ugyanazzal az élménnyel gazdagabban tér majd haza: drága hely ez a Budapest. Ha viszont reklamálni mernek, mert sokallják a viteldíjat, akár még abban a különleges helyzetben is találhatják magukat, hogy hiénájuk fegyvert fog rájuk. Íme az igazi, hamisítatlan szabadulószoba.

Ezért aztán ha a fenti anomáliákról hall a budapesti lakos, teljes joggal nyitja nagyra a szemét, tátja el a száját, és teszi fel elámulva a következő kérdést: ezekkel miért nem lehet csinálni semmit? Észrevétele jogos, hiszen ott a 2013-as taxistörvény és ott a hatóságilag megszabott fuvardíj, ami az utasok szempontjából bizony áremelkedést jelent, viszont részben azért lobbizták ki maguknak a taxisok, hogy ellehetetlenítsék a hiénákat. Csakhogy – ironikusan fog hangzani a nemzeti együttműködés rendszerében – a megszigorított törvény mögött nincs valódi erő. A hatóságoknak vagy emberük, vagy forrásuk, vagy jogkörük nincs az intézkedéshez, innentől kezdve pedig a hatékony és kellően erélyes fellépés a hiénákkal szemben a jelenlegi jogszabályok adta keretek között szinte lehetetlen.

A játékszabályokat betartó taxisok így aztán tényleg a rövidebbet húzták. Először is az iparáguk kifehérítése érdekében meghozott törvény miatt alaposan megnövekedtek az adóterheik és a kötelezettségeik. Másodsorban a hiénákat sem ejtették a fejükre. Kivártak, és amikor látták, hogy nem történik semmi, szépen alkalmazkodtak a törvénymódosítás utáni új világhoz: beszereztek egy sárga autót, és folytatták a lehúzást a szokott helyeken. Így a taxisokra vonatkozó szigorítások nem értek sokat, a szakma nem tisztult, vagy csak alig. Nem hagyhatjuk ki a történetből a nevető harmadik Ubert sem. A mára hatóságilag megszüntetett, önkéntességre építő futárapplikációban sokan a megmentőt, mi több, a jövő személyszállításának egyetlen lehetséges útját látták, holott a cég tulajdonképpen nem tett mást, mint hatalmas hasznot húzott Kelet- és Közép-Európa kontrollálatlan közállapotaiból.

Mindenesetre az Uber már nem tényező Magyarországon, így azt hihetnénk, hogy mostantól a Budapesti Közlekedési Központnak, a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak, a fogyasztóvédelemnek és a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak más dolga sincs, mint hogy alaposan összehangolt próbautazásaik során szép csendben kivonják a taxishiénákat a budapesti forgalomból. Ehhez képest hol tartunk? Előrántott pisztolyoknál, buherált vagy be sem kapcsolt taxióráknál, hamis számláknál, börtönviselt sofőröknél. Röviden szólva: újra a kilencvenes években. Avagy az alaptörvény preambulumát idézve: az átmenet zavaros éveiben.

És ez azért dühítő, mert a megoldáshoz minden adva van, a törvényi háttér és az illetékes hatóságok egyaránt. Csak – mint oly sok más fontos ügyben – a politikai akarat hiányzik. De ne aggódjunk! Amint egy hiéna átver egy bahreini olajmilliárdost, aki éppen Zsidai Roy Jamie’s Italianjébe sietne a frissen vásárolt turai kastélyából, hogy letelepedési kötvényekről tárgyaljon Rogán Antallal valamelyik tízmilliószoros napon, rögtön a kormány elé kerül majd a téma. Lesz is rend hamar, legalább egy miniszterelnöki megbízottat csak kinevez majd a kormányfő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.