Sok budapesti lakos talán nem is tudja, hogy a fővárosban még mindig portyáznak taxishiénák. Pedig a falka tagjai egyre sűrűbben kerülnek be a hírekbe garázdaság, önbíráskodás vagy éppen kábítószerrel való visszaélés miatt.
Ennek a tudatlanságnak az egyik oka a logisztika. A hiénák legfőbb vadászterülete a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér, ahol az utasaik megkárosítására pályázó, jellemzően rosszarcú sofőrök kizárólag a külföldi turistákat keresik. Egy nem létező taxitársaság nem létező tarifatáblázatát mutogatva csalják lépre őket, hogy aztán a mit sem sejtő vendég alaposan megkárosítva, a hivatalos viteldíj sokszorosáért jusson el úti céljához. Ahol aztán jól kidühöngheti magát, már ha egyáltalán szembesült a ténnyel, hogy budapesti tartózkodásának első óráiban már át is verték. Íme a világhírű magyar vendégszeretet: Isten hozta hazánkban – meg egy poros, sárga hiénataxi!
De nem kell a reptérig bumliznunk, ha a rendszerváltás időszakának jellegzetesen vadkeleti figuráival szeretnénk találkozni. A Deák téren, az Oktogonon, a Keleti és a Nyugati pályaudvar melletti drosztokon is olyan alakokat láthatunk, akiket mintha csak Tar Sándor és Rejtő Jenő hőseiből gyúrtak volna össze. Az ő elsődleges célpontjuk sem a budapesti lakosság: az enyhén spicces angol fiatalemberre várnak, akit elhagytak romkocsmatúrázó társai. Nyolcezerért már viszik is vissza az Astoriára a Keletiből. Ha nagyon részeg, akkor húszezerért. Ideális ügyfél számukra a vidéki nagypapa is, aki az állatkertbe szeretné kivinni az unokáját. Csak egy ötezres lesz – a Nyugatiból.
Az átvert reptéri turista, a spicces angol fiatalember és a vidéki nagypapa ugyanazzal az élménnyel gazdagabban tér majd haza: drága hely ez a Budapest. Ha viszont reklamálni mernek, mert sokallják a viteldíjat, akár még abban a különleges helyzetben is találhatják magukat, hogy hiénájuk fegyvert fog rájuk. Íme az igazi, hamisítatlan szabadulószoba.
Ezért aztán ha a fenti anomáliákról hall a budapesti lakos, teljes joggal nyitja nagyra a szemét, tátja el a száját, és teszi fel elámulva a következő kérdést: ezekkel miért nem lehet csinálni semmit? Észrevétele jogos, hiszen ott a 2013-as taxistörvény és ott a hatóságilag megszabott fuvardíj, ami az utasok szempontjából bizony áremelkedést jelent, viszont részben azért lobbizták ki maguknak a taxisok, hogy ellehetetlenítsék a hiénákat. Csakhogy – ironikusan fog hangzani a nemzeti együttműködés rendszerében – a megszigorított törvény mögött nincs valódi erő. A hatóságoknak vagy emberük, vagy forrásuk, vagy jogkörük nincs az intézkedéshez, innentől kezdve pedig a hatékony és kellően erélyes fellépés a hiénákkal szemben a jelenlegi jogszabályok adta keretek között szinte lehetetlen.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!