Okkal rendezték Kínában a G20-találkozót

Véletlen volt, hogy Obama elé a repülőtéri kifutón nem terítettek vörös szőnyeget?

Matura Tamás
2016. 09. 19. 17:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alig pár napja ért véget a G20-csúcstalálkozó a kínai Hangcsou városában, de a nemzetközi megfigyelők szerint az esemény nem annyira a nagy horderejű döntések, mint inkább az Egyesült Államok elnökének vörös szőnyege körül kialakult diplomáciai botrány miatt maradhat emlékezetes.

Világpolitikai szemszögből nézve az általában évente megrendezett G20-találkozók a napjainkban lezajló globális hatalmi átrendeződés megtestesülésének is tekinthetők. Az elsősorban a nyugati fejlett országokat sújtó, 2008-ban kitört gazdasági válságig jóval szűkebb körben, a világ hét, majd nyolc legfontosabb gazdaságát tömörítő G7- és G8-csúcstalálkozókon hozták meg azokat a döntéseket, amelyek jelentősen befolyásolták a globális növekedést. A válság azonban bebizonyította, hogy az Egyesült Államok, Kanada, az Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, Olaszország, Japán és végül Oroszország közötti, északi, fejlett államokat tömörítő fórum már nem alkalmas a bolygónk egészét átszövő termelési és pénzügyi folyamatok koordinálására vagy éppen az összeomlás elhárítására.

Évtizedek óta nőtt a feszültség a feltörekvő térségek nemzetközi döntéshozatalban betöltött igencsak szerény szerepe miatt, így elsősorban Kínáé, amelynek gazdasági ereje rohamosan növekszik. A 2008-ban kibontakozó események törték át a gátat, és adtak nagyobb beleszólást a „fejlődő Dél” államainak. Bár a fejlett országok szűk körű együttműködése nem szűnt meg, a globális szintű egyeztetési fórum mára egyértelműen az a G20-csúcs, ahol immár olyan óriások is helyet kapnak, mint Kína, India, Brazília vagy Indonézia, sőt, közvetve – uniós tagságán keresztül – kisebb országok, így Magyarország is. A tanácskozásra gyűlő államok a világ gazdasági össztermékének 85, lakosságának 65 százalékát képviselik.

A találkozók helyszínének megválasztása is jelzi a hangsúlyeltolódást. Míg az első hat csúcs házigazdái a fejlett országok közül kerültek ki, az utóbbi években már Mexikó, Törökország és végül a legnagyobb fejlődő ország, Kína látta vendégül a világ vezetőit. Nem meglepő, hogy Peking páratlan erőfeszítésekkel készült a szeptember 4–5-én a délkelet-kínai Hangcsouban megrendezett G20-találkozóra, amely az ország vezetői szerint újabb bizonyítéka Kína növekvő világpolitikai jelentőségének és megkerülhetetlen gazdasági szerepének. Mind a kínai, mind a nemzetközi média hosszasan ecsetelte a Nyugaton szokatlannak számító előkészületeket, amelyek az amúgy is szép város átfogó felújítása mellett a környékbeli légszennyező gyárak leállítását is magában foglalta, nem beszélve arról az intézkedésről, amelynek értelmében a lakosság közel negyedét, azaz kétmillió embert üdülni küldtek.

A már-már túlontúl nagy formátumú felkészülés mellett azonban más jelei is voltak annak, hogy a pekingi vezetés demonstrálni kívánja az ország újonnan kivívott világpolitikai jelentőségét. Az esemény lényegéről is elterelte a nemzetközi figyelmet az a malőr, amely az Egyesült Államok elnökének megérkezése körül bontakozott ki. A híradások szerint Barack Obama volt az egyetlen olyan vezető, akinek nem jutott megfelelő, vörös szőnyeggel ellátott lépcső az elnöki különgépből való kiszálláshoz, így a repülőgép hasán lévő, magas biztonsági kockázatú látogatások alkalmával használt beépített lépcsőt volt kénytelen használni.

Bár a kínai fél olvasatában a diplomáciai arculcsapásnak számító fiaskó az amerikai biztonsági emberek utolsó pillanatokban támasztott igényeiből fakadt, több, korábban Kínában szolgáló szakember szerint is tudatos akcióról volt szó. Akármi is az igazság, a nyugati közvéleményben az a kép alakult ki, hogy Peking ezzel az üzenettel is jelezni akarta az Egyesült Államok jelentőségének csökkenését. Valóban nehéz elképzelni, hogy éppen az amerikai elnök érkezését ne tervezték volna meg a legapróbb részletekig, ugyanakkor aligha lenne értelme egy hamarosan leköszönő elnök megsértésének.

A lényegi kérdések persze ennél jóval nagyobb jelentőségűek voltak, hiszen a világkereskedelem jövőjéről szóltak a tárgyalások. Hosszú ideje halmozódnak a problémák e téren, a Világkereskedelmi Szervezet keretén belül Dohában megkezdett alkudozás több mint másfél évtizede tart. A legtöbb elemző egyetért abban, hogy a fő törésvonal a fejlett, főként északi országok, illetve a fejlődő nemzetek között húzódik. Mivel a XXI. század kezdetét megelőzően az ipari termelés terén a Nyugat számított a legversenyképesebbnek, mindent meg is tett a globális szabad kereskedelem térnyeréséért, így piacot teremtve saját termékeinek.

Az elmúlt évtizedekben azonban fordult a kocka, és a fejlődő országok, különösen Kína felemelkedése miatt a fejlett világ már sokkal kevésbé számít a szabad kereskedelem úttörőjének. A 2008-ban kitört válság tovább súlyosbította a helyzetet, hiszen több, gazdasági nehézséggel szembesülő ország a protekcionista kereskedelempolitika irányába mozdult, ami számos érdeket sért világszerte, így mára a versenyképes termeléssel bíró Kína vált a szabad kereskedelem egyik fő szószólójává. Persze a helyzet még ennél is bonyolultabb, hiszen a Nyugat mindeközben éppen azzal vádolja Pekinget, hogy míg a saját exportja és befektetési tevékenysége terén elvárja más országok nyitottságát és liberális politikáját, addig a Kínába irányuló külföldi termékek, szolgáltatások és tőke elé számos akadályt igyekszik gördíteni, vagy éppen dömpingárú acéllal árasztja el a világpiacot.

Való igaz, az országban megtelepedett európai vállalkozások is évek óta egyre hangosabban panaszkodnak arra, hogy a kínai hatóságok megnehezítik a működésüket, vagy éppen be sem engedik őket egyes üzleti szektorokba, mindemellett egyre kevésbé érzik biztonságban meglévő befektetéseiket. A korábban nyitott európai politikai hozzáállás változását jelzi, hogy az Egyesült Államok gyakorlatához hasonlóan egyre több uniós országban mondanak nemet egyes újabb kínai befektetésekre. Természetesen minden esetben akad hivatalos magyarázat, a háttérben mégis a Pekinggel szembeni türelem megfogyatkozása állhat. Úgy tűnik, a G20 e téren sem hozott előrelépést.

Kérdés persze, hogy egyáltalán mennyi esélye volt egy átütő sikerű csúcstalálkozónak a festői Hangcsouban a jelenlegi világpolitikai körülmények közepette. Az orosz elnök ugyan élvezte, hogy ismét a világ legfontosabb emberei között ülve fényképezik, de az ukrán helyzet árnya alighanem továbbra is rávetül. A kínai fél mindent megtett azért, hogy a gazdasági együttműködés legyen a központi téma, ám a Dél-kínai-tenger és a hasonlóan vitatott helyzetű Kelet-kínai-tenger miatt japán, amerikai és európai oldalról is nyomás alá került.

Az Európai Unió küldöttségét is lekötötte a bevándorlási helyzet kapcsán a török elnökkel folytatott tárgyalás, miközben a brexit nyomán Theresa May brit miniszterelnök egyszerre igyekezett országa kereskedelmi kapcsolatait fenntartani, illetve a részben Kína által építendő angliai atomerőmű-projekt leállítását kimagyarázni.

Mindezen a rendezvényen pedig az az ilyenkor már hagyományosan „béna kacsának” nevezett amerikai elnök vett részt, akivel kapcsolatban a pár hónapon belül hivatalba lépő esetleges utóda, Donald Trump megjegyezte: amikor Obama nem kapta meg a tisztelet jeléül szolgáló vörös szőnyeget, jobban tette volna, ha inkább rögtön hazarepül.

Mindenesetre az is elgondolkodtató, hogy a kínaiak Trumptól tartanak kevésbé a két elnökjelölt közül.

A szerző Kína-kutató, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatója, a Közép-európai Ázsia-kutató Központ elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.