Ennél cinikusabb eufemizmust nem olvastam még a magyartanítás lebutítására, tönkretételére. A kis magyar abszurdhoz tartozik az a tény is, hogy a Magyartanárok Egyesületének elnöke és alelnöke tisztogatja szorgalmasan már csaknem húsz éve a magyar nyelv és irodalom tanítását, s úgy tűnik, célhoz értek. Nem vádaskodom, csak őket idézem: profiltisztítás. S meg vannak vele elégedve. Jól kitisztították a hazai irodalom és nyelvtan tanítását, sikerült.
Mit jelent a célhoz érés? A 2017-re tervezett érettségiről van szó. Nem kérik majd az érvelő esszé írását. Nem osztályozzák majd a helyesírást. Emelt szintre kerül a helyesírás alapelveinek ismerete (régebben alsó tagozatos anyag volt). Csak emelt szinten kell ismerni az egyszerű és az összetett mondat típusait (ezzel az ostoba intézkedéssel tönkreteszik a szövegértő olvasás és a szövegalkotás tanítását is). Nem tanítanak irodalomtörténetet (csak emelt szinten). Tehát középszinten – vagyis a nagy tömegeknek – nem kell tudni fogalmazni, nem kell tudni a helyesírást és a nyelvtant, nem kell ismerni a magyar irodalom történetét. Ez volna a megfelelés a kor kihívásainak? Mindez kiderül a Magyar Nemzet 2016. június 24-ei számának terjedelmes riportjából. Itt használta nagy megelégedéssel a Magyartanárok Egyesületének elnöke a „profiltisztítás” kifejezést.
Most világosodott meg, mire jó a kétszintű érettségi. Eddig csak arra gondoltunk, hogy a jó színvonalú középszint mellé egy színvonalasabb követelményrendszert állítanak fel a pályára menőknek. De nem ez a helyzet. A pályára menőknek emelt szinten kell valamit tudniuk, a nagy tömegek a középszinten teljesen tájékozatlanul, ismeretek nélkül hagyhatják el a középiskolát. Létrehozzuk az amerikai színvonalú tömeget, amelyet majd az egyetemen kell az ábécére megtanítani. (Valóban találkoztam Fulbright-professzor koromban a tengerentúlon 1987-ben olyan egyetemistával, aki tétován bóklászott a szabadpolcos könyvtárban, mert – mint kiderült – nem tudta az ábécét.) Ez volna a cél?
Régebben csak egyetlen fogalmazást kellett írni az érettségin, ezen ugyanis lemérhető volt a gyerek tudása, intelligenciája, nyelvi készsége. Én ilyet írtam tanulóként, és ilyet írattam pályám elején gimnáziumi tanárként. Ezt keresztelték át érvelő esszére, végül is helyesen (mert mindig is az volt). Babits szavaival „gondolkodni és beszélni” tanítunk, gondolatainkat az esszében fejezzük ki. Szükségtelen lesz a gondolkodás, a gondolatok szabad kifejezése? Esetleg ártalmas, ha az emberek megtanulnak gondolkodni? Azzal nem számoltak a profiltisztítók, hogy az érvelő esszé törlése tönkreteszi az iskolai fogalmazástanítást? Igaz, gondok voltak vele, főleg az alacsony óraszám miatt, de nem ez a megoldás. A beteg embert hagyni kell meghalni?















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!