A gondűző rodoszi napfény

A görög sziget létével igazolja, hogy a sokszínűség nem okvetlenül torkollik káoszba.

Stier Gábor
2016. 10. 16. 11:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hol máshol lehetne a civilizációk sokszínűségéről beszélgetni, mint Rodoszon? Jól tudja ezt a berlini székhelyű Civilizációk Párbeszéde (DOC) elnevezésű szervezet, hiszen már 14. éve tartja itt e témának szentelt nemzetközi konferenciáit. Adja magát a még október elején is nyárias napsütés, s a tenger vize is lehűtheti a manapság a sokszínűségben leginkább csak a káoszt meglátó forrófejű gondolkodókat. Ráadásul a török partok közelében, kultúrák találkozási pontján fekvő csodálatos görög sziget optimizmussal is eltöltheti az Európában zajló folyamatok miatt kétségbeesetteket. S nem csak a gondűző, az idegeket kisimító napfénynek köszönhetően. Változatos és zaklatott történelme ellenére ugyanis Rodosz az első pillantásra híven igazolja, hogy a civilizációk érintkezése nemcsak elvesz, hanem adhat is.

A szigeten – ahol egykor az ókori világ hét csodájának egyikeként a Héliosz istent ábrázoló több mint 30 méter magas szobor, a Kolosszus várta a kikötni készülő hajókat – már a föníciaiak építettek telepeket és templomokat, majd a minószi civilizáció hatókörébe került. Ezután a mükénéi kultúrát képviselő akhájok foglalták el. A dórok Krisztus előtti XI. századi érkezésével indult meg igazán Rodosz fejlődése, s a sziget stratégiailag fontos elhelyezkedése miatt a későbbiekben is többször gazdát cserélt. Előbb lerohanták a perzsák, majd az athéni szövetség borított fölé védőszárnyat. Aztán megint jöttek a perzsák, nyomukban pedig Nagy Sándor. A város egyre fontosabb kereskedelmi és kulturális központ lett, a római nemesek például a birodalommal szerződéses viszonyba került városban iskoláztatták fiaikat.

A később meghatározó kereszténységet az I. században Szent Pál hozta a szigetre, majd a XIV. század elején a Szentföldről kiszorított Szent János Ispotályos Lovagrend erősítette tovább. Ebben az időszakban épült egyebek mellett az impozáns Nagymesteri Palota is. Közben építettek itt kereskedelmi állomást Bizánc engedélyével a velenceiek, megálltak a szigeten a keresztes hadjáratra vonuló Oroszlánszívű Richárd és II. Fülöp Ágost csapatai, s egy időre szemet vetettek rá a genovaiak is. A lovagok sokáig ellenálltak az Oszmán Birodalomnak, míg végül I. Szulejmán százezres hadával bevette a szigetet, amelynek sorsát ezután négy évszázadon keresztül a török megszállás határozta meg. A XX. század elején jöttek csak az olaszok, majd a II. világháború után Churchill először ugyan Törökországnak szánta, végül azonban mégiscsak Görögország része lett.

Rodosz példája és szellemisége tehát segíthet elgondolkodni azon, miként lehet megbirkózni a sokszínűséggel, s miként válhat a fejlődés mozgatórugójává. Már csak azért is, mert az Európai Unióban már 20-25 millió muszlim él, így a sokszínűség realitás. Erre csak most ébred rá a jóléti, fogyasztói világba belealudt „öreg kontinens” elitje, retten meg a kritikus tömeg láttán az átlag európai, s lovagolják meg a félelem hullámait a pillanatot megérző és egyéb gondjaikról a figyelmet elterelő populisták. Az európai tudatalattiban lassan minden baj okozójává a muszlimok válnak, akiknek jelentős része szintén nem érzi magát komfortosan, s a frusztráltság nemegyszer tör ki belőlük agresszivitásban. Ám ahogy a keresztény Európát sem lehetett azonosítani még a legsötétebb időkben sem eszement szélsőségeseivel, úgy a muzulmán világ sem egyenlő az Iszlám Állammal.

Pillanatnyilag a neoliberális világuralmat hirdető Francis Fukuyamával szemben a civilizációk ütközését előrevetítő Samuel Huntington áll nyerésre. A globális faluvá vált világban a migráció és a civilizációk találkozása az egyik legfőbb kihívás, amely egyrészt felszínre hozta Európa megannyi belső problémáját, másrészt agyelszívó hatása miatt egész régiókat juttat a jelenleginél is kilátástalanabb helyzetbe. Ahhoz, hogy mégse teljesüljön be Huntington sötét jóslata, képesnek kell lennünk meghallgatni a másikat. Mert a párbeszéd itt kezdődik! S nemcsak kereszténynek és muszlimnak kell(ene) szót érteniük egymással, de Európa sok tekintetben megosztott országain belül is meg kellene hallani a másik hangját. S nem csak akkor, amikor éppen mi vagyunk bajban. Persze ez a párbeszéd nem lehet határtalan, világos keretet kell neki szabni. Ilyen közös alap lehet például az emberség, s akkor nem bőrszíne vagy vallása, hanem tettei alapján kerül egyik vagy másik oldalra az ember.

Csak remélni tudom, hogy ilyen gondolatokra nem kizárólag a napsütötte Rodoszon jut az ember. Ahol a tenger morajlása és a verőfény egy pillanatra azt is elfeledteti, hogy néhány éve még a görög gazdaság összeomlásától féltettük Európát. S bár ez a gazdaság most sem sokkal izmosabb, mint volt, jelentem: a görögök megvannak. Az autók ugyan mintha kopottabbak lennének, az ingatlan­piac megzuhant, a feketemunka is több lett, de a görögök mosolyognak. Élvezik a tengert és a napsütést!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.