Gazdasági növekedés, bérnövelés: mi a helyes sorrend?

Most olcsó munkaerővel csábítják a külföldi tőkét.

Csath Magdolna
2016. 10. 27. 6:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vita zajlik arról, hogy mennyire lehet béreket emelni, és hogy mi a célravezető sorrend: előbb legyen gazdasági növekedés és termelékenység­javulás, s csak utána a béremelés, vagy a béremelés maga is visszahat a gazdasági növekedésre és a termelékenységre, így akár meg is előzheti ezeket. A politikusoktól szinte mindig azt halljuk, hogy először jöjjön a gazdasági növekedés és a termelékenységjavulás, és majd annak függvényében lehet a béreket is emelni. Legutóbb az egyik miniszter úgy fogalmazott, hogy a gazdasági növekedés tette lehetővé a béremeléseket a közszférában. A kérdést illetően megoszlik a közgazdászok véleménye. Vannak, akik szerint szükség van béremelésre, de csak „óvatosan”. Mások a gyorsabb béremelés mellett voksolnak. Közben a munkaerő, főleg ha fiatal és szakképzett, egyre fogy. A Világgazdasági Fórum (WEF) a 2016. évi versenyképességi elemzésében rámutat, hogy rendkívül gyenge a magyarországi cégek munkaerő-megtartó, illetve -vonzó képessége, az agyelszívás mértéke tekintetében pedig nagyon rossz a helyezésünk. Ráadásul a Nemzetközi Valutaalap egy friss elemzése szerint a külföldön munkát vállaló magyarok több mint 35 százaléka felsőfokú végzettségű, ami magasabb érték, mint az országos arány. Az pedig köztudott, hogy a GDP növelésének legfontosabb forrása a tudás és az innováció. Ez az eltávozott tudás tehát nyilván hiányzik a magyar gazdaságból. A bérek emelkednek Magyarországon, de lemaradásunk a visegrádi országokon (V4) belül továbbra is jelentős.

De hogyan is néznek ki valójában az említett összefüggések? A GDP termeléséhez a cégek profitja és a munkabér egyaránt hozzájárul. Mindenki tudja, hogy a béreket a profit terhére is lehet(ne) növelni. Ezt azonban nem sokan merik ajánlani, hiszen a cégek éppen a profitjuk növelésének rendkívül kedvező lehetőségei, közöttük az olcsó munkaerő miatt jönnek hozzánk. Világosan bizonyítja ezt a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) honlapján található leírás arról, miért érdemes nálunk befektetni. A listán találjuk a következőket: adókedvezményeket és költségvetési támogatást lehet kapni, hozzá lehet férni jelentős európai uniós pályázati pénzekhez, továbbá „költséghatékony” a magyar munkaerő. Ez utóbbi – magyarul – azt jelenti, hogy olcsó. De mekkora a munkaerő költsége a munkaadók oldaláról? Egy német kutatóintézet legfrissebb, szeptemberi elemzése szerint a 28 ország között Magyarország a munkaadók átlagos bérköltsége tekintetben a 25. helyen van. Csak Lettország, Litvánia, Románia és Bulgária van mögöttünk. Az érték egyébként 8,1 euró óránként. Ugyanez az érték a cseheknél 10,1, a szlovákoknál 10,4, a lengyeleknél 8,4 euró. Érdekességként említjük meg, hogy például a válság által sújtott Görögországban 13,6, a szomszédos Ausztriában pedig 32,6 euróba kerül egyórányi foglalkoztatás. A listát egyébként az EU második legversenyképesebb országa, Dánia vezeti 43 eurós óránkénti bérköltséggel. A munkaerőre fordított költségnek része a bér, valamint a munkaadó által fizetett járulék is. Az pedig köztudomású, hogy nálunk nagyon magasak a munkabért terhelő járulékok. Vagyis ha a járulékokat levonjuk a munkaerőköltségekből, szembeszökő lesz a bérek alacsony volta. Ezért mondják többen is, hogy a járulékok csökkentésével javítani lehetne a bérszintet. Ez elvileg igaz, feltéve, hogy a cégek tényleg odaadnák a dolgozóknak a járulékcsökkentéssel megtakarított összeget, amire viszont nincs semmilyen biztosíték.

Viszont miért is ne lehetne felvetni azt a kérdést, hogy az igen jelentős profit egy részéről is lemondhatna az üzleti szféra a bérek növelése és ezáltal a munkaerő megtartása érdekében. Vagy miért nem tudná vonzóbb, igényesebb munkahelyekkel és barátságosabb munkahelyi környezettel megtartani, illetve vonzani a szakképzett munkaerőt? És itt kerül a képbe a termelékenység kérdése. Hagyományosan a termelékenységet a ledolgozott órákra vagy alkalmazott munkaerőre jutó megtermelt új értékkel (GDP-vel) mérik. Ám ez a mutató korunkban, amikor a megtermelt új érték nagysága már nem a hagyományos növekedési elméletekben megfogalmazott tényezőktől, vagyis az alkalmazott tőkétől és a ledolgozott munkaóráktól, illetve az alkalmazott létszámtól, hanem az elvégzett munka minőségétől és a munkavégzés körülményeitől függ, nem állja meg a helyét. Korunkban az értéknövelés, vagyis a GDP-növelés feltétele az, hogy az elvégzett munka tudás- és innovációtartalma legyen minél magasabb, a munka megszervezése legyen minél hatékonyabb, valamint az alkalmazott technológiák legyenek a lehető legkorszerűbbek.

A termelékenységnövelés tehát nem a munkavállalóktól, hanem a cégek által kínált munka minőségétől és igényességétől, valamint a munkakörülmények korszerűségétől függ. Ezt a korszerű termelékenységszemléletet teljes tényezős termelékenységnek hívják. Azért tudja egy magyar munkavállaló Nyugat-Európában a sokszorosát keresni annak, amit itthon, mert korszerű technológiával dolgozhat, jól szervezett munkakörülmények között, és valószínűleg több a felelőssége is, beleértve egy nagyobb döntési lehetőséget, mint amit itthon bíznak rá, ezért tudását és képességeit is jobban tudja hasznosítani a munkaadó. Mindezek következtében nagyobb hozzáadott érték teremtésére lesz képes. Visszatérve a hazai viszonyokra, itt az ideje, hogy a tudás- és innovációalapú versenyképesség korában elfelejtsük a hagyományos termelékenységfogalmat, és a teljes tényezős termelékenységgel mérjük a magyar munkaerő teljesítményét is. Akkor pedig arra a következtetésre fogunk jutni, amelyre két versenyképesség-elemző, a svájci IMD és a már említett WEF is jutott. Nevezetesen, hogy a termelékenységnövelés fő gátja Magyarországon egyrészt az összeszerelő, alacsony hozzáadott értéket előállító gazdasági tevékenységek túlzottan magas aránya, másrészt az, hogy a cégek működési hatékonysága, vezetési színvonala is alacsonyabb, mint Nyugat-Európában. Erre utal, hogy például a WEF elemzésében a vizsgált 138 ország között 135.-ek vagyunk a korszerű technológiák alkalmazásának elterjedtsége, és 129.-ek a döntések delegálása tekintetében. De a cégek által végzett tevékenységek sokszínűsége, valamint az alkalmazott vezetési-szervezési módszerek korszerűsége tekintetében csak a 119. hely a mienk.

Egy felmérésben olyan véleményt is megfogalmaztak a cégek, hogy nincsenek eléggé ösztönözve a jó munkaszervezésre és a korszerű menedzsmentre, hiszen az alacsony bérek mellett azzal nem sok költséget tudnának megtakarítani. Tehát a béreket lehetne növelni a járulékok csökkentésével, de nincs arra garancia, hogy a cégek a megtakarítást béremelésre fordítanák. Lehetne változtatni a munkabér és profit egymáshoz viszonyított arányán a munkabér javára, ehhez azonban egyrészt fel kellene hagyni végre azzal az állami politikával, amely a „költséghatékony”, azaz olcsó munkaerővel csábítja hozzánk a külföldi tőkét. Másrészről az állam a gazdaságpolitikájával, azon belül is különösen az adórendszerrel ösztönözhetné a cégeket arra, hogy növeljék a hozzáadott­érték-előállítást, hogy ne csak összeszerelő, hanem tudás- és innovációigényes munkahelyeket is létrehozzanak. Ez itt tartaná a jó szakembereket, és – az új lehetőségek, jobb munkahelyek teremtésével – hazacsábíthatná az eltávozott munkaerőt. Ez a megoldás jelentősen járulna hozzá a GDP és a versenyképesség növeléséhez is. És még egy fontos megjegyzés a gondolatsor végére. Ha minden mást változatlannak tekintve csak a bérek aránya nőne meg Magyarországon a profit terhére, már az is javítaná a gazdasági növekedés esélyeit, hiszen a munkavállaló itthon költi el a bérét, növeli a fogyasztását, azzal munkát ad a hazai kis- és középvállalatoknak, a gazdáknak, a vendéglátóiparnak. A profitot viszont kivonják tőlünk, és otthon hasznosítják, azaz nem nálunk járulnak vele hozzá a GDP növeléséhez.

Összefoglalva: a hazai bérek alacsony szintje ma már a gazdasági növekedés és a versenyképesség-javítás korlátja. Vagyis nem arra kell hivatkozni, hogy majd a gazdasági növekedés kitermeli a bérnövekedés forrását, hanem egyrészt tisztességesebbé kell tenni a megtermelt új értéken való osztozást a tőke- és a munkaerő-tulajdonosok között, másrészt a teljes tényezős termelékenységet kell növelni korszerűbb gazdasági szerkezettel, színvonalasabb szervezéssel és vezetéssel, valamint takarékosabb gazdálkodással. Végül pedig a munkaerőben a tudás, az innováció lehetőségét is meg kell látni, és egyrészt ki kell belőle hozni, másrészt erősíteni kell igényes, értelmes munkahelyek létesítésével és az állandó továbbképzés lehetőségével. Mert ha továbbra is a hagyományos, XX. század közepi neoklasszikus növekedési elméletet akarjuk alkalmazni a XXI. században, azaz több, illetve egységnyi idő alatt gyorsabban, intenzívebben dolgozó munkással akarjuk a GDP-t növelni, nem pedig az okosabban dolgozó és korszerűbb, innovatívabb termékeket és szolgáltatásokat előállítóval, akkor biztos, hogy lemaradunk, és a perifériára szorulunk a gazdasági és társadalmi fejlettség tekintetében. Vagy ahogy a Nobel-díjas amerikai professzor, Lester Thurow fogalmazott: rossz megoldás az, ha a humán tőke jelenlegi leértékelésével tönkretesszük a jövőnket.

Csath Magdolna

közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.