Vita zajlik arról, hogy mennyire lehet béreket emelni, és hogy mi a célravezető sorrend: előbb legyen gazdasági növekedés és termelékenységjavulás, s csak utána a béremelés, vagy a béremelés maga is visszahat a gazdasági növekedésre és a termelékenységre, így akár meg is előzheti ezeket. A politikusoktól szinte mindig azt halljuk, hogy először jöjjön a gazdasági növekedés és a termelékenységjavulás, és majd annak függvényében lehet a béreket is emelni. Legutóbb az egyik miniszter úgy fogalmazott, hogy a gazdasági növekedés tette lehetővé a béremeléseket a közszférában. A kérdést illetően megoszlik a közgazdászok véleménye. Vannak, akik szerint szükség van béremelésre, de csak „óvatosan”. Mások a gyorsabb béremelés mellett voksolnak. Közben a munkaerő, főleg ha fiatal és szakképzett, egyre fogy. A Világgazdasági Fórum (WEF) a 2016. évi versenyképességi elemzésében rámutat, hogy rendkívül gyenge a magyarországi cégek munkaerő-megtartó, illetve -vonzó képessége, az agyelszívás mértéke tekintetében pedig nagyon rossz a helyezésünk. Ráadásul a Nemzetközi Valutaalap egy friss elemzése szerint a külföldön munkát vállaló magyarok több mint 35 százaléka felsőfokú végzettségű, ami magasabb érték, mint az országos arány. Az pedig köztudott, hogy a GDP növelésének legfontosabb forrása a tudás és az innováció. Ez az eltávozott tudás tehát nyilván hiányzik a magyar gazdaságból. A bérek emelkednek Magyarországon, de lemaradásunk a visegrádi országokon (V4) belül továbbra is jelentős.
De hogyan is néznek ki valójában az említett összefüggések? A GDP termeléséhez a cégek profitja és a munkabér egyaránt hozzájárul. Mindenki tudja, hogy a béreket a profit terhére is lehet(ne) növelni. Ezt azonban nem sokan merik ajánlani, hiszen a cégek éppen a profitjuk növelésének rendkívül kedvező lehetőségei, közöttük az olcsó munkaerő miatt jönnek hozzánk. Világosan bizonyítja ezt a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) honlapján található leírás arról, miért érdemes nálunk befektetni. A listán találjuk a következőket: adókedvezményeket és költségvetési támogatást lehet kapni, hozzá lehet férni jelentős európai uniós pályázati pénzekhez, továbbá „költséghatékony” a magyar munkaerő. Ez utóbbi – magyarul – azt jelenti, hogy olcsó. De mekkora a munkaerő költsége a munkaadók oldaláról? Egy német kutatóintézet legfrissebb, szeptemberi elemzése szerint a 28 ország között Magyarország a munkaadók átlagos bérköltsége tekintetben a 25. helyen van. Csak Lettország, Litvánia, Románia és Bulgária van mögöttünk. Az érték egyébként 8,1 euró óránként. Ugyanez az érték a cseheknél 10,1, a szlovákoknál 10,4, a lengyeleknél 8,4 euró. Érdekességként említjük meg, hogy például a válság által sújtott Görögországban 13,6, a szomszédos Ausztriában pedig 32,6 euróba kerül egyórányi foglalkoztatás. A listát egyébként az EU második legversenyképesebb országa, Dánia vezeti 43 eurós óránkénti bérköltséggel. A munkaerőre fordított költségnek része a bér, valamint a munkaadó által fizetett járulék is. Az pedig köztudomású, hogy nálunk nagyon magasak a munkabért terhelő járulékok. Vagyis ha a járulékokat levonjuk a munkaerőköltségekből, szembeszökő lesz a bérek alacsony volta. Ezért mondják többen is, hogy a járulékok csökkentésével javítani lehetne a bérszintet. Ez elvileg igaz, feltéve, hogy a cégek tényleg odaadnák a dolgozóknak a járulékcsökkentéssel megtakarított összeget, amire viszont nincs semmilyen biztosíték.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!