Gyűlölet, nem állatvédelem

Még a nemi erőszak is előbb relativizálható, mint egy oroszlán kilövése?

Lakner Dávid
2016. 10. 03. 17:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sz. Zoltánhoz aggódó egyházasrádóci emberek riasztották a hatóságokat. A férfi egy ismerőse szerint sokat ivott, egyre nehezebb körülmények között élt, bár a szomszédok dolgos embernek ismerték meg. A feltehetőleg magányos életét a kutyájával megosztó Sz. Zoltánhoz viszont nem az érte való aggodalomból riasztották a rendőrséget: a hozzá kiküldött állatvédő egyesület tagjai úgy vélték, rosszul bánik a kutyával, nem eteti elég gyakran, láncon tartja. Másnap állatkínzás gyanújával feljelentést tettek. A rendőrök be is vitték az 59 éves férfit, aki a Vas Népe Online szerint otthonába visszatérve sírva panaszolta, hogy nem akar börtönbe menni, és nincs pénze a büntetésre sem.

Az egyesület közben az állatvédők napjainkban végzett tevékenységének egyik legfontosabb elemét is meglépte: posztolt a Facebookra. Méghozzá fotóalbumot: nyilván a mentés során különös fontosságú, hogy a vasi emberek szörnyülködhessenek egy szerencsétlen idős ember rossz életkörülményein. Persze nem csak ennyi történt. A Bors Online szemezgetett a szokásos kommentekből: volt, aki rohadéknak nevezte, más abbéli reményének adott hangot, hogy a pokolra jut. A férfi nem bírta tovább, felakasztotta magát, az öngyilkosság előtt pedig végzett a kutyával is. A Bors cikkének végén az alábbi, nagyon is beszédes konklúziót olvashatjuk: „a többség sajnálkozott a férfi halálán, de azt senki nem értette, hogy a kutyáját miért kellett megölnie, mielőtt magával is végzett”.

Valójában nincs min meglepődni, nem csodálkozhatunk, hogy az események idáig jutottak. Aki figyeli a közösségi oldalakon, kommentmezőkben folyó kommunikációt, régóta tapasztalhatja, hogy a közhangulat szerint az állatkínzás a lehetséges bűnök egyik legsúlyosabbika, és aki elköveti, azt előbb különös kegyetlenséggel meg kell kínozni, aztán húsz év börtönnel vagy egyenesen halálbüntetéssel sújtani. Míg például a nemi erőszak kapcsán rendre azt halljuk, hogy az áldozat biztos túl sokat ivott, és kihívóan öltözött fel, addig senki nincs, aki akárcsak egy sün eltaposását relativizálni, a bűnt kisebbíteni merné. Sorra borzolják a kedélyeket a különféle oroszlán- és gorillakilövések, a dühödt hozzászólók pedig vért követelnek. Máskor a kutyáját bántalmazó ablaka elé mennek tüntetni, vagy a levadászott állattal fotózó fiatal lánynak kívánják, hogy kerüljön börtönbe, és ott erőszakolják, amíg lehet.

A közös pont az elképesztő agresszión túl az aránytévesztés, vagyis inkább a dolgok súlyozására való teljes képtelenség. Merne ma Petőfi az ürgeöntésről verselni Arany Lacinak, azonnal feljelentenék kiskorú veszélyeztetéséért, és Kosztolányi is csak azért úszhatná meg, mert a „véresen megölt” rút varangy nem elég aranyos ahhoz, hogy méltó legyen az emberek sajnálatára. A kutyát kocsi után kötőt ugyanazzal a vehemenciával támadják, mint az ebet az út szélén hagyót, az őzet véletlenül elgázolót vagy a vadászt, aki teljesen törvényesen elejtett egy ragadozót: ha az állat kellőképp aranyos vagy nemes, máris indulhat a verbális lincselés.

Mindez némiképp elgondolkodtathat minket: biztos, hogy itt állatszeretetről van szó, és nem mondjuk reménytelen frusztrációról és embergyűlöletről? Meggyőződésem, hogy a „Tudta?” plakátkampányt nem lehetett volna végigvinni népharag nélkül olyan üzenetekkel, hogy hány embert téptek szét megvadult kutyák, vagy hogy a járványokat terjesztő állatok milyen veszélyesek tudnak lenni. Nem: olyan korban élünk, amikor az emberélet egyre inkább le-, míg az állatoké felértékelődik. Hogy Zimbabwéban ártatlan embereket gyilkolnak, hogy Mugabe alatt mennyi kegyetlenség és milyen gazdasági ámokfutás történt, az nem számít. De amikor elejtik Cecilt, az oroszlánt, mindenki felkapja a fejét. Így lett az internet világában az utóbbit kilövő férfi egy időre „a világ leggyűlöltebb embere”, miközben Mugabénak évtizedei vannak a pusztításra – a nyugati embert ez épp annyira fogja érdekelni, mint az, amikor már a századik zimbabweit eszik meg oroszlánok.

Természetesen nincs szó arról, hogy az állatkínzás és az illegális vadászat ne lenne törvénysértő, és az elkövetőknek ne kellene megkapniuk a jogos büntetésüket. Arról sem, hogy az állatvédelem ne lenne fontos és szép dolog. Itt másról beszélünk: az internetes lincselés természetrajzáról, arról, hogy néhány hatásos mondattal emberek tömegeit lehet ráuszítani valakire, akiről valójában mit sem tudnak. A Massachusettsi Műszaki Intézet (MIT) Moral Machine platformja nemrég azt a kérdést feszegette, a válaszadó melyiket találná rosszabbnak egy gázolási helyzetben: ha kiscicát ütne el vagy a piroson áthaladó idős asszonyt. A program egy klasszikus morálfilozófiai dilemmát illusztrál, és használata során kiderül, a válaszadó kit mentene meg inkább. Sima ügy – kommentelte egy felhasználó, aki a teszt során legtöbbször kutyákat mentett meg, és embereket „áldozott be”. Nincs min csodálkozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.