Szögezzük le először is: az ellenzék azt jól érzékeli, hogy a magyar politikai hagyománynak van egy ellenállási oldala. Ez abból fakad, hogy a nálunk mindig erős túlhatalommal bíró kormányokkal szemben az ellenzéknek parlamentáris úton nem sok esélye volt. A magyar politika tele van kétharmados vagy még annál is nagyobb kormányokkal, és ezekkel a mamutokkal szemben az ellenzék többnyire csak az ellenállásban bízhatott. Nagyon találó erre a gyakorta előálló helyzetre Gerő András történésznek az „elsöprő kisebbség” fogalma. Ez arra utal, hogy bár a parlamenti aritmetika mindig előállít egy nagy kormányzati többséget, de vele szemben a mindenkori kisebbség ereje a közvélemény befolyásolásában áll. Azaz: az ellenzék az eszmék síkján népszerűbb a kormánynál. A nagy kérdés: hányadán áll a mai balliberális ellenzék az eszmék síkján és a programalkotás területén? Van-e bármiféle kihámozható mondanivalója, ami megérinti a szélesebb társadalmat?
A dualizmus korára, amelyre Gerő kitalálta az elsöprő kisebbség fogalmát, szinte automatikusan adta magát egy irányadó eszme: a nemzeti elv. Ellentétben ugyanis a dualizmus kori Habsburg-barát (vagy akként értelmezett) kormányokkal, az ellenzék irányadó eszméje a nemzeti függetlenség volt.
De mi van egy olyan helyzetben, mint amilyen a mai, amikor a nemzeti függetlenség eszméjét a kormány írja a zászlajára? Vajon milyen eszmével lehet ezt felülírni?
Az ellenzék hatalmas dilemmája és kihívása, hogy bár ma egy globális korban élünk, a globalizációt mint eszmét szinte reménytelen széles tömegek számára mozgósítható célként megfogalmazni. Míg a nemzeti eszme érzelmeket mozgat meg és a szívre hat, a globalizáció legfeljebb az észre, de arra is csak azoknál a rétegeknél, amelyek képesek a globalizációhoz szorosabban kapcsolódni. Ahhoz, hogy értsük, milyen gond az ellenzék számára az eszmei önmeghatározás, célszerű az 1989–1990-es átmenet példájával előhozakodni. Ebben az időszakban az egyik legnépszerűbb párttá Magyarországon az SZDSZ (és az általa képviselt liberális eszme) vált. Máig nem tisztázott: vajon mi volt az, ami ezt a korai népszerűséget biztosította? Vajon a jogállamiság koncepciója? Az emberi jogok képviselete? A következetes liberális önmeghatározás? Ezek persze mind, de mégsem ez magyarázza a párt felfutását, hanem hogy a korabeli választók egy építő perspektívát láttak benne. Úgy vélték, az SZDSZ az egyik legnagyobb garanciája egy új Magyarország felépítésének. Azaz nem a párt cizellált politikai filozófiai rendszerére, hanem a könnyen befogadható mondanivalóra fókuszáltak. Messze nem arról van szó tehát, hogy egy tagadás, a párt vélt antikommunizmusa lett volna a meghatározó. Sokkal inkább egy a mindennapok nyelvére átfordítható, az emberi lehetőségek minőségi javulását felvillantó perspektíva. S bár az SZDSZ nem került többségbe sem 1990-ben, sem később soha, de nem is ez a lényeg, hanem eszméinek „elsöprő” ereje. Ahogy a dualizmus évtizedeiben a függetlenségi párt jelentette az elsöprő erőt, úgy az átmenet után sokáig az SZDSZ. 1994-ben, amikor az MSZP összeállt az SZDSZ-szel, ez a referenciajelleg a kormányzás dimenziójában is megmaradt – ez magyarázza, hogy egy méretében sokkal kisebb párt hogyan tudta befolyásolni a méretében sokkal nagyobbat. A válasz voltaképp egyszerű: eszmei karaktere által. S ez az eszmei karakter kiveszett az ellenzéki politizálásból, részben az SZDSZ bukásával, részben a Gyurcsány-kormány bukásával, illetve Gyurcsány Ferencnek az MSZP-ből való kiválásával. A balliberális politika a 2000-es évek végétől voltaképp Canossa-járás, s miközben csökkent a balliberális eszmei önmeghatározás, a jobboldalon mindez roppant módon felerősödött. Bárhogyan vélekedünk is a Fidesz politikájáról és a minapi népszavazásról, el kell ismernünk, hogy egy tudatosan és eszmei alapokon felépített új mozgalmi miliő jött itt létre. Erre már a 2000-es évek első felében irányt vett a Fidesz, s azóta mindennek nevezhető a Fidesz, csak hagyományos jobboldali pártnak nem. Majdhogynem azt mondhatjuk: kormányképessége és pártkénti szervezeti kereteinek változása között szoros összefüggés van. Miközben a balliberális oldalon őrzik a régi szervezeti kereteket, és évek óta még meg is sokszorozzák szervezeti kereteik számát. Az olvasónak nem kell részleteznem, hogy nap mint nap látunk a balliberális térfélről dezertáló politikusokat, akik belengetik, újabb pártot hoznak létre. Ahelyett, hogy két alapvetően fontos lépést megtennének: csökkentenék a létező szervezeti kereteket, és koncentrálnák kapacitásaikat; eszmei értelemben végiggondolnák az elmúlt negyedszázadot, és elkezdenék értelmezni a politikai népszerűség alapkövetelményeit. De hogy azért e cikk végén mégis kitekintsek a jobboldal irányába is: az világosan látszik, hogy politikája növeli a társadalmi ellenállást. Az egyik legérdekesebb jelenség, hogy miközben az ellenzéki pártok próbálnak erőt meríteni a kormány politikájából, valójában nem is ők, hanem a társadalom bizonyos szegmensei válnak érdekessé. Ha már az ellenzéki pártok nem tudnak elmozdulni a „mozgalmi pártok” említett modellje felé, elmozdulni látszik a társadalom. Így tehát a következő érdekes politikai képletet látjuk magunk előtt: 1. létezik egy mozgalmi politizálásra szakosodott kormányzati blokk; 2. létezik egy hagyományosan szétszabdaltságban működő ellenzéki paletta; 3. erősödőben van egy pártfüggetlen „mozgalmi társadalom”; 4. létezik egy önálló pólusként megjelenő, és a mozgalmisághoz leginkább közelítő Jobbik.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!