Létrejön-e a mai kor „elsöprő kisebbsége”?

A magyar balliberális ellenzék állapota a népszavazás után.

Csizmadia Ervin
2016. 10. 04. 9:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akármekkora volt is a nemek száma és aránya, a vasárnapi népszavazás egyetlen – laikusok számára is könnyen dekódolható – üzenete az, hogy a népszavazás érvénytelen. Egy népszavazás nyilvánvalóan nem véletlen; a kiírás kezdeményezője éppen azért választja a voksoltatásnak ezt a formáját, mert az eredményből tőkét akar kovácsolni magának. Az érvényes és eredményes népszavazások (mint például az 1989. novemberi vagy a 2008. márciusi) világos útmutatást adtak a győztesnek – de rajta túlmutatóan a vesztesnek is. Az 1989-es népszavazás megnyitotta az utat az akkori ellenzék felnövekvőben lévő pártjai előtt, s végképp megpecsételte a volt állampárt sorsát. A 2008-as referendum pedig eldöntötte, hogy nemhogy nem lesz vizitdíj és tandíj, de azt is, hogy a Gyurcsány vezette koalíciós kormány napjai meg vannak számlálva.

Egy népszavazásnak tehát a dolgok logikája szerint van egy győztes és van egy vesztes blokkja. A 2016-os népszavazásnál, úgy tűnik, ilyenről nem beszélhetünk, hiszen mindenki győztesnek nyilvánítja magát. Ez az új helyzet önmagában is megérne egy elemzést, de ebben az írásban szándékosan nem latolgatom a népszavazás eredményét komplex módon, a kormányoldal felől is. Csupán az ellenzék (azon belül is a balliberális) állapotát szeretném értelmezni.

Az ellenzék jól jött ki a népszavazásból. Egyetlen célját ugyanis – hogy érvénytelenné tegye a referendumot – elérte. Az ellenzék, ahogy vezetői deklarálták vasárnap este: győzött. Ha azonban egy kicsit elvonatkoztatunk a népszavazás nyomán előálló konkrét ellenzéki eufóriától, és az ellenzék általános állapotát kezdjük vizsgálni, akkor azt látjuk: a népszavazási győzelem az ellenzék általános állapotát legfeljebb közvetett módon érinti. Adhat némi muníciót az ellenzék pártjainak – amelyek máris bejelentették, hogy most aztán felgyorsított tárgyalásokba kezdenek, de ez semmi garanciát nem jelent arra, hogy a halmozódó problémákon úrrá tudnak lenni. Az ellenzéknek ugyanis van két alapvető problémája, amely – bárhogy alakult is a népszavazás – eddig nem oldódott meg, és gyaníthatóan a mostani „győzelemtől” sem oldódik meg automatikusan.

Az egyik a szervezeti probléma. A balliberális társaság hosszú évek óta őrlődik a szervezeti szétaprózottság állapotában. Erre évek óta valamiféle összefogással próbálnak válaszolni, ám az eddigi kísérletek jottányit sem segítették a kérdés megoldását. Kívülről úgy tűnik: az ellenzék szervezeti értelemben ott követ el hibát, hogy nem elemzi megfelelőképp a helyzetet, és nem pontosan érti, miért nem tud úrrá lenni a szervezeti megosztottságon. Ma Magyarországon – ahogy Európa más országaiban is – adott két politikai felfogás. Az egyik a hagyományos pártszerveződési modellt elmozdította a mozgalmiság felé, s a „mozgalmi pártok” élén robusztus személyiségek állnak. A Fidesz esetében ez azt jelenti, hogy már a 90-es évek második felében áttértek erre a modellre, ezzel új mércét állítanak vetélytársaik elé. Ezzel szemben a balliberális oldalon sem a mozgalmiság, sem a robusztus pártvezetés irányába nem történt elmozdulás, ezek a pártok továbbra is megmaradtak a hagyományos keretek között, amelyek két legjellemzőbb vonása, hogy mindent visz a szakpolitika, illetve hogy a hagyományos politikai vezetésnek (horribile dictu: a politikai vezéreknek) nincs létjogosultsága. Hadd utaljak csupán arra, hogy a mostani népszavazási kampányban is uralkodó ellenzéki értelmezés volt, hogy a kvótanépszavazás voltaképp álkérdés, mert a valódi kérdés az egészségügy vagy az oktatás.

Oda akarok kilyukadni, hogy a politikának a szakpolitikára való visszavezetése, továbbá a politikai vezetés tagadása lényegében törvényszerűen vezet az ellenzék széttagoltságához. Mert hiszen logikus: e két kiindulópontból az következik, hogy a szakpolitikai kérdésekre sokféle válasz adható, illetve az, hogy irtózni kell a politikában a fajsúlyos vezető személyiségektől. Ez akár még indokolható álláspont is lehetne, ha az ellenzéki szavazatok bizonyosan összegeződnének. Ez meg is történt most a népszavazáson, amely azonban ezúttal egy ellenállási aktus volt az ellenzéknek. Ám az ellenállás nem ugyanaz, mint a választások megnyerése, azaz: az ellenállás még nem kormányképesség. A kormányképességhez ugyanis nem elegendő az ellenállási kapacitás. A kormányképességhez a szakpolitikán és a vezetésképtelenségen messze túlmutató vízió és program kell. Amit nagyon bajos hat-hét pártra szétszabdalva előteremteni. S itt van (a szervezeti széttagoltság mellett) a másik fő probléma: az ellenzék nem tud felmutatni társadalomépítő programot.

Szögezzük le először is: az ellenzék azt jól érzékeli, hogy a magyar politikai hagyománynak van egy ellenállási oldala. Ez abból fakad, hogy a nálunk mindig erős túlhatalommal bíró kormányokkal szemben az ellenzéknek parlamentáris úton nem sok esélye volt. A magyar politika tele van kétharmados vagy még annál is nagyobb kormányokkal, és ezekkel a mamutokkal szemben az ellenzék többnyire csak az ellenállásban bízhatott. Nagyon találó erre a gyakorta előálló helyzetre Gerő András történésznek az „elsöprő kisebbség” fogalma. Ez arra utal, hogy bár a parlamenti aritmetika mindig előállít egy nagy kormányzati többséget, de vele szemben a mindenkori kisebbség ereje a közvélemény befolyásolásában áll. Azaz: az ellenzék az eszmék síkján népszerűbb a kormánynál. A nagy kérdés: hányadán áll a mai balliberális ellenzék az eszmék síkján és a programalkotás területén? Van-e bármiféle kihámozható mondanivalója, ami megérinti a szélesebb társadalmat?

A dualizmus korára, amelyre Gerő kitalálta az elsöprő kisebbség fogalmát, szinte automatikusan adta magát egy irányadó eszme: a nemzeti elv. Ellentétben ugyanis a dualizmus kori Habsburg-barát (vagy akként értelmezett) kormányokkal, az ellenzék irányadó eszméje a nemzeti függetlenség volt.

De mi van egy olyan helyzetben, mint amilyen a mai, amikor a nemzeti függetlenség eszméjét a kormány írja a zászlajára? Vajon milyen eszmével lehet ezt felülírni?

Az ellenzék hatalmas dilemmája és kihívása, hogy bár ma egy globális korban élünk, a globalizációt mint eszmét szinte reménytelen széles tömegek számára mozgósítható célként megfogalmazni. Míg a nemzeti eszme érzelmeket mozgat meg és a szívre hat, a globalizáció legfeljebb az észre, de arra is csak azoknál a rétegeknél, amelyek képesek a globalizációhoz szorosabban kapcsolódni. Ahhoz, hogy értsük, milyen gond az ellenzék számára az eszmei önmeghatározás, célszerű az 1989–1990-es átmenet példájával előhozakodni. Ebben az időszakban az egyik legnépszerűbb párttá Magyarországon az SZDSZ (és az általa képviselt liberális eszme) vált. Máig nem tisztázott: vajon mi volt az, ami ezt a korai népszerűséget biztosította? Vajon a jogállamiság koncepciója? Az emberi jogok képviselete? A következetes liberális önmeghatározás? Ezek persze mind, de mégsem ez magyarázza a párt felfutását, hanem hogy a korabeli választók egy építő perspektívát láttak benne. Úgy vélték, az SZDSZ az egyik legnagyobb garanciája egy új Magyarország felépítésének. Azaz nem a párt cizellált politikai filozófiai rendszerére, hanem a könnyen befogadható mondanivalóra fókuszáltak. Messze nem arról van szó tehát, hogy egy tagadás, a párt vélt antikommunizmusa lett volna a meghatározó. Sokkal inkább egy a mindennapok nyelvére átfordítható, az emberi lehetőségek minőségi javulását felvillantó perspektíva. S bár az SZDSZ nem került többségbe sem 1990-ben, sem később soha, de nem is ez a lényeg, hanem eszméinek „elsöprő” ereje. Ahogy a dualizmus évtizedeiben a függetlenségi párt jelentette az elsöprő erőt, úgy az átmenet után sokáig az SZDSZ. 1994-ben, amikor az MSZP összeállt az SZDSZ-szel, ez a referenciajelleg a kormányzás dimenziójában is megmaradt – ez magyarázza, hogy egy méretében sokkal kisebb párt hogyan tudta befolyásolni a méretében sokkal nagyobbat. A válasz voltaképp egyszerű: eszmei karaktere által. S ez az eszmei karakter kiveszett az ellenzéki politizálásból, részben az SZDSZ bukásával, részben a Gyurcsány-kormány bukásával, illetve Gyurcsány Ferencnek az MSZP-ből való kiválásával. A balliberális politika a 2000-es évek végétől voltaképp Canossa-járás, s miközben csökkent a balliberális eszmei önmeghatározás, a jobboldalon mindez roppant módon felerősödött. Bárhogyan vélekedünk is a Fidesz politikájáról és a minapi népszavazásról, el kell ismernünk, hogy egy tudatosan és eszmei alapokon felépített új mozgalmi miliő jött itt létre. Erre már a 2000-es évek első felében irányt vett a Fidesz, s azóta mindennek nevezhető a Fidesz, csak hagyományos jobboldali pártnak nem. Majdhogynem azt mondhatjuk: kormányképessége és pártkénti szervezeti kereteinek változása között szoros összefüggés van. Miközben a balliberális oldalon őrzik a régi szervezeti kereteket, és évek óta még meg is sokszorozzák szervezeti kereteik számát. Az olvasónak nem kell részleteznem, hogy nap mint nap látunk a balliberális térfélről dezertáló politikusokat, akik belengetik, újabb pártot hoznak létre. Ahelyett, hogy két alapvetően fontos lépést megtennének: csökkentenék a létező szervezeti kereteket, és koncentrálnák kapacitásaikat; eszmei értelemben végiggondolnák az elmúlt negyedszázadot, és elkezdenék értelmezni a politikai népszerűség alapkövetelményeit. De hogy azért e cikk végén mégis kitekintsek a jobboldal irányába is: az világosan látszik, hogy politikája növeli a társadalmi ellenállást. Az egyik legérdekesebb jelenség, hogy miközben az ellenzéki pártok próbálnak erőt meríteni a kormány politikájából, valójában nem is ők, hanem a társadalom bizonyos szegmensei válnak érdekessé. Ha már az ellenzéki pártok nem tudnak elmozdulni a „mozgalmi pártok” említett modellje felé, elmozdulni látszik a társadalom. Így tehát a következő érdekes politikai képletet látjuk magunk előtt: 1. létezik egy mozgalmi politizálásra szakosodott kormányzati blokk; 2. létezik egy hagyományosan szétszabdaltságban működő ellenzéki paletta; 3. erősödőben van egy pártfüggetlen „mozgalmi társadalom”; 4. létezik egy önálló pólusként megjelenő, és a mozgalmisághoz leginkább közelítő Jobbik.

Hogy ki kit fog elsöpörni, hogy az „elsöprő kisebbség” a mai rendszer állandó tartozékává válik-e, még nem tudhatjuk. Azt azonban látjuk: a régi magyar politikai képlet előállt. Sokoldalú elemzése immár halaszthatatlan.

A szerző politológus, a Méltányosság Politikaelemző Központ igazgatója

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.