Öt karika, öt kérdés

Érvek a 2024-es olimpia budapesti rendezése ellen.

Fodor Márk
2016. 10. 10. 17:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kinek nem dobban meg a szíve a hír hallatán: már csak Párizs és Los Angeles az ellenfél? És kinek nem jutott még eszébe, vajon Hamburg, Boston és Róma miért adta fel? A döntésig van még egy év, nem mindegy, hogy addig csak pántlikázzuk nemzeti büszkeségünket, vagy mérlegeljük, mennyit és mit hoz, illetve mennyit és mit visz a világraszóló esemény.

Mennyibe fog kerülni? Nem tudjuk. Csak annyit tudunk, hogy többe, mint amennyit mondanak. 1960-ig visszamenőleg minden olimpia túllépte eredeti költségvetését, átlagosan 150 százalékkal. Rio is a tervezett összeg többszörösébe került. Manapság átlagosan négyezer­milliárd forint felett van egy olimpia „ára”, de például a pekingi vagy a szocsi (téli) olimpia körülbelül négyszer ennyibe került. (Magyarország éves költségvetése 16 ezer mil­liárd forint.) A pályázat felelősei azt állítják, hogy hétszázmilliárdból oldják majd meg a budapesti olimpiát, miközben a megvalósíthatósági tanulmány arról beszél, hogy még két­ezermilliárd forintnyi fejlesztésre lesz szükség a sportcsarnokok mellett. A megvalósíthatósági tanulmány többször is elismeri, hogy a kiadások és a bevételek alakulását illetően sok a bizonytalanság. Miközben említi több olimpia esetében a tervezett kiadások túlteljesülését, azt is leírja, hogy az akár több száz millió forintot kitevő biztonsági kiadások nincsenek a számok között. Ahogy nem találhatók ott a tartalékok sem, ugyanakkor a makrogazdasági részben maga a tanulmány javasolja bizonyos kockázatok miatt tartalékok beépítését. A legfrissebb hírek szerint – és a pályázat felelőseinek állításaival szemben – a következő, 2020-as tokiói olimpia költségei az alultervezés és a váratlan események miatt ma már a négyszeresére rúgnak: nyolcezermilliárd forintnál járnak. Ez Magyarország éves költségvetésének a fele!

Ki jár jól? Na, erről nincs statisztika. Ki merné azt állítani, hogy X vagy Y cége nyerne el komoly beruházásokat? Ami viszont biztosan állítható, hogy a mindenekfelett álló Nemzetközi Olimpiai Bizottság intézménye, tagja és hivatalnokai csakis jól járhatnak. A pályázó országoknak versengeniük kell a kegyeikért, és végül a számukra a lehető legtöbb bevételt biztosító szerződést köthetik meg – a nyertes ország kárára. A verseny két hete alatti, szerződésben kikötött privilégiumaik további felesleges terhek a már amúgy is túlfeszített költségvetésekben. Amikor Róma főpolgármestere bejelentette, hogy visszavonja a 2024-es nyári olimpiai játékok rendezésére beadott pályázatot, elmondta, hogy véleménye szerint a város költségvetése nincs olyan állapotban, hogy egy ilyen nagyságú sporteseményre felkészüljenek, és azt meg tudják rendezni. Számára nyilvánvaló volt, hogy Róma egésze nem járt volna jól, s csak a kiválasztott kevesek érezték volna az olimpia jótékony gazdasági hatásait. (A Nemzetközi Olimpiai Bizottság időközben közölte: a szabályok szerint a pályázatot a város nem vonhatja vissza, azt az érintett nemzeti olimpiai bizottságnak kell megtennie – a szerk.)

Az egész ország fejlődne? Erről se nagyon szól a fáma. Magyarország leggazdagabb és legfejlettebb régiójának továbbfejlesztéséért az egész ország fizetne. És nem is keveset. Kell út, kell modern szállítóeszköz, kell szálloda, étterem stb. Ami marad, azt a budapestiek élvezik. Jobb esetben. Példák sokasága mutatja, hogy a világraszóló esemény után fölöslegessé váló csoda­építmények hogyan kopnak beton csontvázzá, kiüresedett sporttörténeti emlékké. Eközben Magyarország szegényebb régióiban a fejlesztési pénzek elapadása miatt legjobb esetben is megáll az idő, de félő, hogy vissza is fordul.

Lesz-e jó országimázs? Állítólag jön majd a világ minden tájáról a sok turista, akik korábban mit sem tudtak rólunk, elviszik jó hírünket, és többé nem tévesztik össze Budapestet Bukaresttel. Valójában nincs egyértelmű bizonyíték arra, hogy az olimpia növelné a turizmust, sőt Sydneyben, ahol pontosan próbálták mérni a hatását, visszaesést tapasztaltak. Ugyancsak Sydney esetében észlelték, hogy az olimpia ideje alatt valóban jobban figyelték (nézték, olvasták) világszerte az Ausztráliáról szóló híreket, ám a négy ország közül, ahol mérték a hatást, háromban nem változott a kontinens megítélése, míg a negyedik helyen csökkent Ausztrália népszerűsége. Pedig nem valószínű, hogy rosszabbak volnának ott az imázsépítők, mint nálunk.

És a nemzeti büszkeség? A fentiek után ez az egy érv marad az olimpia mellett. Egyesek úgy képzelik, hogy a főváros és a vidéki városok, a falvak és a tanyák népe magára ölti majd a trikolórt, és félretéve minden korábbi széthúzást, egy emberként zúgja otthon vagy a legközelebbi nyilvános kivetítő előtt, hogy Ria-Ria-Hungária. De ezt teszi akkor is, ha az északi sarkon zajlik az esemény, és a fiúk/lányok nagyon küzdenek, a szpíker elalél, a szurkolók még napokig emlegetik a versenyt/meccset, s könnyezve éneklik a Himnuszt, ha győzünk, vagy trágárságokat kiáltoznak, ha a bíró rosszul ítél. Tényleg nincs más módja a nemzet összekovácsolásának, a nemzeti érzés fölizzításának, mint egy olimpia? Egyoldalú propaganda helyett ideje lenne valódi társadalmi párbeszédet kezdeni az olimpia rendezéséről, valamint a nemzetközi sportesemények helyéről a nemzeti identitásképzésben.

A szerző az „Olimpiát? Ne!” kezdeményezés szervezője

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.