Eljött az október vége, november eleje, így aztán, valljuk be, ismét zavarban vagyunk kissé. Nem is elsősorban a teljesen felesleges óratekergetés miatt kuszálódunk össze, inkább a halottaink kapcsán. Hogy mi is van ezzel a kapoccsal. Enyhe zűrzavar és szégyenérzet szinte biztosan. Először is már megint menetrendszerűen elfelejtettük, hogy melyik nap mi van. Bonyolultabbnak látszik, mint hogy mi történik pünkösdkor. Hosszú hétvége (eleje), az szinte bizonyos, alkalmasnak tűnik egy kis wellnessre, vár az élményfürdő, a nagy csúszda valahová, lefelé. A szakralitásvesztés folyamata azonban nem tart még olyan régen, hogy ne járjon némi lelkiismeret-furdalással.
De nézzük akkor, mi is történik ilyenkor. Október 31. a reformáció napja. November 1. mindenszentek, azaz az üdvözült lelkek emléknapja, katolikus értelmezésben. Hogy ne legyen ennyire egyszerű, ugyanakkor a megdicsőült egyház ünnepe. Az élők a küzdő egyházat, a meghalt és a tisztítótűzben bűnhődők a szenvedő egyházat, az üdvözültek pedig a diadalmas egyházat képviselik. Így megy ez legalábbis 844 óta, amikor IV. Gergely pápa egyetemes ünneppé tette. E napot szoktuk összekeverni lányos zavarunkban november 2-ával, halottak napjával. Ami viszont egyháztanilag a szenvedő egyház ünnepe, amit a XIV. század eleje óta tart a világ keresztény (katolikus) része. Mindenszentek előzménye az ősi pogány samhain, ami a keltáknak az újévet jelentette, a sötétség és a tél kezdetét. Van ebben valami, a novembertől többnyire cudar kedvünk támad, újbor ide, sütőtökkrémleves egy kis gyömbérrel, mézzel és csilivel oda. A kelták úgy vélték, hogy az ünnep éjszakáján az előző évben meghalt emberek lelkei mozgásba lendülnek és átvándorolnak a holtak birodalmába, amivel kissé belekavarnak az élők életébe. Ezért aztán ételt és állatokat áldoztak, hogy megkönnyítsék a korántsem egyszerű utazást. Az ókeresztények aztán szokásukhoz híven ezt a napot is krisztianizálták, így lett a pogány halottakra emlékező ünnepből mindenszentek. Az ünnep erősíti az identitást, és azt még az ateisták is könnyen beláthatják, hogy ha nincs a kereszténység, az emberek – miután végeztek a tápláléklánc alsóbb szintjein tanyázó élőlényekkel – már régen megették volna egymást reggelire (mínusz a buddhisták).