Talán egyetlen régió politikai elitje esetében sem állja meg annyira helyét az elkoptatott kifejezés, a populista, mint Latin-Amerikában. Ennek a missziós küldetéstudatból és regionális kiválasztottságérzésből fakadó populizmusnak volt doyenje a november 25-én elhunyt Fidel Castro, az észak-amerikai manifest destiny (nyilvánvaló elrendelés) esküdt ellensége, Kubának 49 éven keresztül korlátlan ura. Sorsát, hatalomra kerülését és vitathatatlan népszerűségét nem lehet megérteni a latin-amerikai populizmus nélkül.
Nyugaton Castrót csak az emberi jogok lábbal tiprójaként emlegették. De vitathatatlan, hogy Latin-Amerika (és a harmadik világ sok országa) népei számára ő volt az, aki merészen kétségbe vonta az Egyesült Államok jogát arra, hogy beleszóljon a kontinens középső és déli részének ügyeibe. Sokan benne látták az új Bolívart és José Martít, a kubai Washingtont, legfeljebb sajnálkozva, hogy önkényesebb, intoleránsabb, mint ezek. Ha az amerikai patriotizmus és a birodalmi gondolat mögött teológiai-filozófiai síkon a 17. századi puritán honalapítók kiválasztottságtudatát, a „hegyen épített város”, az „Új Jeruzsálem” látomásos vízióját véljük felfedezni, akkor Latin-Amerikában ugyanezt a kiválasztottságtudatot a Paraguayban kommunisztikus jellegű missziókat alapító jezsuiták társadalmi tanítására vezethetjük vissza. A 18. század végi és 19. század eleji függetlenségi háborúkat egy felvilágosult, liberális elit vezette mindkét kontinensen, de a tömegek lelkében élő vallásos hit mozgósítóereje, valamint a világos társadalmi program nélkül aligha lett volna esélyük a győzelemre. Jefferson és Bolívar adták a felvilágosodás eszméit nemzetüknek, ám mindketten úgy hitték, hogy nemzetük felemelkedése és szabadságának kivívása a legnagyobb lépés a történelemben Jézus megjelenése óta. Harcba hívták a népet az emberi jogok, a haladás, a törvény előtti egyenlőség jelszavával, de Észak-Amerikában a puritán ősök imáival, Latin-Amerikában a Szűzanya zászlajával toborozták a katonákat e harcba.