Negyven évvel ezelőtt az alulinformált vasfüggöny mögötti ifjak naivitásával azt képzeltük, hogy Nyugaton jobb és jobboldali világ van, amely keresztes hadjáratra készül a baloldal kvintesszenciája, a kommunizmus ellen. A rendszerváltoztatás után köztünk járt-kelt és tanított egy amerikai lakhelyű, franciás műveltségű magyar filozófus, Molnár Tamás, aki a hetvenes évektől sorra jelentette meg könyveit Párizsban a Nyugaton uralkodó kulturális marxizmussal küzdve. Tőle megtanulhattuk, hogy a Nyugat és Európa nem ugyanaz. A Nyugat: Amerika és az Amerikát utánzó európaiak. Az atlanti modell importált maszk a kontinentális Európa arcán.
Épp negyven éve, 1976-ban jelent meg Molnár Tamás Le socialisme sans visage (Az arc nélküli szocializmus) című könyve, amelyben az akkor a New York-i Egyetemen tanító filozófus szembement kora uralkodó felfogásával, miszerint a liberális–kapitalista és a marxista rendszer egymás felé konvergál. Példák sokaságával bizonyította, hogy nem egy „emberarcú szocializmus” felé tart a világ, hanem ellenkezőleg, egy monolitikus birodalom felé, amelynek kiemelt fontosságú eleme a világkép nélküli, pusztán ideológiai szlogenné vált szocializmus. Egy olyan korban, amelyben a média által felkapott elemzők a mindent átfogó állam létezésén sajnálkoztak, a szerző éppen az állam és intézményei meggyengülésében látta a bajok fő forrását. A szocialista államokban egy párt monopolizálta a hatalmat, míg a demokratikus Nyugaton nyomásgyakorló csoportok hálózata.
A Nyugat hatalma – állította már akkor Molnár – folyamatosan csökken, de azt hiszi, hogy olyan modellt hagyományoz a világra és az utókorra, amelyet lehetetlen megkerülni. Ugyan mindenhol a demokráciát, a haladást és az istenadta népet dicsőíti a média, mégis – invitál a szerző – érdemes közelebb hajolni a jelszavak mögötti rögvalósághoz. Érzékelni fogjuk, hogy a megszokott, családias fogalmak mögött egy új világ szökken szárba, levetve magáról a nyugati ideológia fogalmi páncélját. A túlhajtott demokratikus ideológia is oka annak, hogy az állam helyett a civil társadalom kontrollál mindent. Csakhogy a civil társadalom nevében névtelen nyomásgyakorló csoportok, bankok, ipari-kereskedelmi csoportosulások, önjáró és öncélú pártok, szakszervezetek, illetve mindezek alkalmi összefonódásai határozzák meg az állampolgárok mindennapjait. (Ezeket nevezi Molnár „neofeudalitásoknak”.)