Iskolák és politikai alkuk

Romániában nem elegendők a szakmai indokok a magyar oktatás fejlesztéséhez.

2016. 11. 21. 7:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amellett, hogy számos baljós előjelet tartogat az erdélyi magyar iskolahálózat számára, a marosvásárhelyi katolikus gimnázium ügyében indított, a magyar közösség felháborodását kiváltó bűnvádi eljárás és annak háttere alaposan rávilágít a romániai kisebbségi oktatás gyermekbetegségeire. De legfőképpen arra, hogy a kisebbségi és felekezeti oktatás sokkal gyengébb lábakon áll Romániában, mint ahogy azt huszonhét évvel a rendszerváltást követően elvárhatnánk.

Miről is van szó? Mint megannyi, a kommunizmus idején elkobzott felekezeti épületet, az egykor a II. Rákóczi Ferenc Római Katolikus Gimnáziumnak otthont adó marosvásárhelyi ingatlanegyüttest is csak jóval a rendszerváltás után, 2004-ben szolgáltatta vissza a román állam tulajdonosának, az Erdélyi Római Katolikus Státusnak. Viszont a restitúció még nem jelentette azt, hogy a katolikus egyház birtokba is veheti az 1948-ban államosított épületet, vagy hogy újraindíthatja a 18. század elejéig visszanyúló felekezeti oktatást. Dorin Florea, a 43 százalékban magyarok lakta Marosvásárhely polgármestere – akinek magyarellenessége lassan Gheorghe Funarét, Kolozsvár egykori elöljárójáét is túlszárnyalja – megtámadta a bíróságon a visszaszolgáltatást, majd a végleges, az egyház számára kedvező ítéletet követően a telekkönyvezés is hosszadalmas folyamat volt.

2010-ben lejárt az egyház törvény szabta kötelezettsége, hogy a visszaszolgáltatott épületben helyet adjon az ott működő, román és magyar tannyelvű Unirea állami iskolának. A katolikusok azonban egykori főgimnáziumuk újraindításának engedélyeztetése reményében vállalták, hogy további tizenöt évig „megtűrik” ingatlanukban a tanintézetet. Sőt azután sem lakoltatták ki az oktatási intézményt, hogy az önkormányzat tizenhárom havi bérhátralékot halmozott fel velük szemben. Végül kompromisszumos megoldás született: az újonnan létesülő katolikus líceum önálló jogi személyiségként működik együtt a román főgimnáziummal, a megyeszékhely képviselő-testületében pedig az RMDSZ és a román demokrata-liberálisok alkotta többség megszavazta a katolikus gimnázium létrehozását, ahol tavaly kezdetét is vette az oktatás. A történethez hozzátartozik, hogy bizonyos román politikai erők és az Unirea vezetősége folyamatosan megpróbált keresztbe tenni a magyar iskolának, megkérdőjelezve egyebek mellett az épületrestitúció jogszerűségét.

A mindkét fél számára terhes kényszerházasság közepette jelentette be november elején a román korrupcióellenes ügyészség, hogy hivatali hatalommal való visszaélés gyanújával bűnvádi eljárást indít a katolikus iskola igazgatója, illetve Maros megye román főtanfelügyelője ellen. Ők a nyomozó hatóság szerint az oktatási minisztérium engedélyének hiányában járultak hozzá a tanintézet működésének megkezdéséhez. A fellépés egyértelműen túlzás annak a speciális vádhatóságnak a részéről, amelyet a társadalmat átszövő korrupció felszámolása érdekében hoztak létre, hiszen az iskolaalapítás esetében szó sincs megvesztegetésről. Vannak, akik – mint a decemberi romániai parlamenti választásokra készülő RMDSZ – a romániai magyarság, a kisebbségi oktatás elleni támadásként láttatják az ügyészségi fellépést, holott a kép sokkal árnyaltabb.

Utólag maguk az érintettek, köztük magyar önkormányzati képviselők is elismerték, hogy formailag és jogilag nincs rendben a képviselő-testületnek a felekezeti iskola létrehozásáról szóló határozata. S noha a bukaresti oktatási minisztérium RMDSZ-es államtitkára állítja: teljesen törvényesen jött létre a gimnázium, maga a tárca nem foglalt állást az ügyben. A legnagyobb veszély azonban amiatt fenyeget, hogy Romániában legtöbbször nem voltak elegendőek a tisztán szakmapolitikai indokok, az oktatási szempontok egy-egy magyar iskola elindításához. Az esetek többségében politikai alkukhoz vagy kényszerű kompromisszumokhoz kellett folyamodni, akárcsak a vásárhelyi katolikus iskola esetében.

Ezek a megállapodások pedig nemegyszer sebezhetőnek bizonyulnak. A kolozsvári Apáczai-gimnáziumban például a napokban – a tanév kellős közepén – derült ki, hogy nem működhet tovább Erdély egyetlen magyar nyelvű képzőművészeti osztálya, holott a megyei tanfelügyelőségen és az oktatási tárcánál egyaránt döntéshozatali pozícióban találni magyar szakpolitikusokat. Az csak a jéghegy csúcsa, hogy a mai napig nem sikerült elfogadtatni egy kisebbségi alaptantervet, és noha törvény írja elő, még mindig nem ültették gyakorlatba, hogy a kisebbségi diá­kok speciális tantervek szerint tanulják a román nyelvet. A helyi és központi döntéshozatalban az elmúlt két évtizedben fajsúlyos szerepet betöltő magyar (szak)politikai érdekképviselet egyáltalán nem állíthatja, hogy mindez a román ügyészség sara.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.