Mindent imádnak a kínaiak, ami felidézi országuk gazdag és dicsőséges múltját, így nem csoda, hogy lelkesen fogadták a Hszi Csin-ping (Xi Jinping) államfő által 2013-ban meghirdetett Selyemút Gazdasági Övezet nevű kezdeményezést. A grandiózus kereskedelmi és fejlesztési projekt Európát és Ázsiát kötné össze, és az ókori kereskedelmi útvonal felújításával virágoztatná fel a világot. Ma már a szintén kissé sután hangzó Egy Övezet, Egy Út címszó alatt fut az elképzelés, s lényege, hogy az ősi útvonalon elsősorban kínai cégek – ugyancsak kínai pénzből és hitelből – autópályákat, vasutakat, kikötőket, repülőtereket, optikai kábelhálózatokat, gáz- és olajvezetékeket építenének, a fejlesztések Pekingtől Madridig érnének. A hálózat a világ több mint hatvan országát, a globális GDP 40 százalékát érintené, s a kínai kormány 1-2 ezermilliárd dollárt költene erre.
A látványos gigaprojekt idehaza természetesen megragadta Matolcsy György jegybankelnök fantáziáját is, és még a szokásosnál is nagyobbat mondott, amikor egy előadásán kifejtette, hogy az új selyemúton fogjuk megduplázni a magyar GDP-t (amely jelenleg 110 milliárd dollárra rúg). Ami még akkor is erős túlzásnak tűnik, ha Peking valóban elszórná a fent említett irdatlan összeget a tervre. Erről azonban egyelőre szó sincs, sőt, európai szemmel roppant ködösnek, kiforratlannak tűnik az egész elképzelés. Egyhamar ebből nem lesz nálunk GDP-duplázás, de a kínaiak soha nem is gondolták, hogy bármely más ország már rövidebb távon profitálhatna a projektből. Ők pusztán az alapötletet hozták, de nincs kidolgozva még semmi, és ez teljesen meg is felel a gondolkodásmódjuknak. Az már nem az ő hibájuk – gondolhatják legalábbis ők –, ha némely európai politikusok az egész Selyemút-projektbe jelenleg többet képzelnek bele, mint kellene.
Ám félreértés ne essék, átverésről sincs szó: a kínaiak a fejlesztések finanszírozására az utóbbi években három nagyobb pénzügyi intézményt hoztak létre, köztük az Ázsiai Infrastrukturális Befektetési Bankot és a BRICS-államokkal (Kínán kívül Brazília, Oroszország, India és Dél-Afrika) közösen felállított Új Fejlesztési Bankot. Cégeik szívósan terjeszkednek immáron nemcsak Ázsiában, hanem Európában is, és akad köztük olyan, amelyik mindennap a Selyemúttal kapcsolatos frappáns üzenetet küld Twitteren. Kínai pénzből épült a pakisztáni gvadari kikötő is, Üzbegisztánban vasúti alagutat építettek, s egy ideje ugyancsak kínai kézben van a görögországi Pireusz kikötője is, amelyen keresztül még több távol-keleti árut lehet fuvarozni Európába. E nagyobb kép része lehet a sokat emlegetett, Budapest–Belgrád közötti vasútvonal kínai cégek általi felújítása. Hazánk földrajzi elhelyezkedése kedvező, szinte megkerülhetetlen láncszeme lehet a Kínából Európába tartó kereskedelmi útvonalnak.