A kínai selyemoffenzíva

Európát és Ázsiát kötné össze kereskedelmileg a fejlesztés.

Facsinay Kinga
2016. 12. 27. 8:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindent imádnak a kínaiak, ami felidézi országuk gazdag és dicsőséges múltját, így nem csoda, hogy lelkesen fogadták a Hszi Csin-ping (Xi Jinping) államfő által 2013-ban meghirdetett Selyemút Gazdasági Övezet nevű kezdeményezést. A grandiózus kereskedelmi és fejlesztési projekt Európát és Ázsiát kötné össze, és az ókori kereskedelmi útvonal felújításával virágoztatná fel a világot. Ma már a szintén kissé sután hangzó Egy Övezet, Egy Út címszó alatt fut az elképzelés, s lényege, hogy az ősi útvonalon elsősorban kínai cégek – ugyancsak kínai pénzből és hitelből – autópályákat, vasutakat, kikötőket, repülőtereket, optikai kábelhálózatokat, gáz- és olajvezetékeket építenének, a fejlesztések Pekingtől Madridig érnének. A hálózat a világ több mint hatvan országát, a globális GDP 40 százalékát érintené, s a kínai kormány 1-2 ezermilliárd dollárt költene erre.

A látványos gigaprojekt idehaza természetesen megragadta Matolcsy György jegybankelnök fantáziáját is, és még a szokásosnál is nagyobbat mondott, amikor egy előadásán kifejtette, hogy az új selyemúton fogjuk megduplázni a magyar GDP-t (amely jelenleg 110 milliárd dollárra rúg). Ami még akkor is erős túlzásnak tűnik, ha Peking valóban elszórná a fent említett irdatlan összeget a tervre. Erről azonban egyelőre szó sincs, sőt, európai szemmel roppant ködösnek, kiforratlannak tűnik az egész elképzelés. Egyhamar ebből nem lesz nálunk GDP-duplázás, de a kínaiak soha nem is gondolták, hogy bármely más ország már rövidebb távon profitálhatna a projektből. Ők pusztán az alapötletet hozták, de nincs kidolgozva még semmi, és ez teljesen meg is felel a gondolkodásmódjuknak. Az már nem az ő hibájuk – gondolhatják legalábbis ők –, ha némely európai politikusok az egész Selyemút-projektbe jelenleg többet képzelnek bele, mint kellene.

Ám félreértés ne essék, átverésről sincs szó: a kínaiak a fejlesztések finanszírozására az utóbbi években három nagyobb pénzügyi intézményt hoztak létre, köztük az Ázsiai Infrastrukturális Befektetési Bankot és a BRICS-államokkal (Kínán kívül Brazília, Oroszország, India és Dél-Afrika) közösen felállított Új Fejlesztési Bankot. Cégeik szívósan terjeszkednek immáron nemcsak Ázsiában, hanem Európában is, és akad köztük olyan, amelyik mindennap a Selyemúttal kapcsolatos frappáns üzenetet küld Twitteren. Kínai pénzből épült a pakisztáni gvadari kikötő is, Üzbegisztánban vasúti alagutat építettek, s egy ideje ugyancsak kínai kézben van a görögországi Pireusz kikötője is, amelyen keresztül még több távol-keleti árut lehet fuvarozni Európába. E nagyobb kép része lehet a sokat emlegetett, Budapest–Belgrád közötti vasútvonal kínai cégek általi felújítása. Hazánk földrajzi elhelyezkedése kedvező, szinte megkerülhetetlen láncszeme lehet a Kínából Európába tartó kereskedelmi útvonalnak.

Igaz, a tervet egyelőre a korrupció gyanúja lengi körül, és Brüsszel kötelezettségszegési eljárást indított hazánkkal szemben. Hiszen miről is szól ez a konstrukció? Peking a csaknem 500 milliárd forintos projekt 85 százalékára adna hitelt a magyar kormánynak, amiből pályáztatás nélkül egy kínai vezetésű konzorcium a helyi – feltehetően kormányközeli – vállalkozókkal megépíti jó drágán a vasutat, és végül a magyar adófizetők pénzéből visszakapja a kölcsönt. Miközben túl sok gyakorlati jelentősége egyelőre nincs is a beruházásnak, hisz nincs arról végleges terv, hogy nézne ki például az Égei-tengertől a Balti-tengerig húzódó közlekedési folyosó.

Megérné-e mindez Magyarországnak? Ha abban bíznak a politikusaink, hogy így több kínai beruházás érkezik hozzánk, csalódás érheti őket. Ez ugyanis elsősorban a jó politikai kapcsolatokon múlik. Mitől lenne vonzóbb Magyarország, mint a Selyemúttól várt pénzesőre ugyancsak ráhajtó Csehország? Se nyersanyagforrásként, se jelentős piacként nem tekinthetnek ránk, és a magyar gazdaságnak nincsenek komoly technológiai értékei sem. Nemcsak hazánk, de az egész kelet-közép-európai térség súlya rendkívül csekély Kína európai tőkeberuházásai körében. Ráadásul a sokat hangoztatott keleti nyitás ellenére stagnálni látszik a magyar–kínai kapcsolat: hiába hisszük, hogy mi leszünk Kína európai hídfőállása, logisztikai központja, a kiváló politikai kapcsolatokat eddig nem sikerült üzleti téren is kamatoztatni, számos bejelentett kínai beruházásnak pedig szakértők szerint nyoma sincs. A kínaiak megnyeréséhez ugyanis nem elegendő szívélyesen rázogatni az állami vezetők kezét. Az együttműködést a legmagasabb, stratégiai szintre kellene emelni. Kérdés, hogy e téren sikerül-e előrelépnie az Orbán-kormánynak a jövőre Budapesten rendezendő Kína–Kelet-Közép-Európa-csúcstalálkozón. Kérdés az is, hogy ez valódi stratégiai együttműködés lesz-e, vagy megmarad azon a – kétséges eredményt mutató – szinten, amely a multikkal kötött stratégiai együttműködésre jellemző: mások biztos jól járnak, a mi nyereségünk viszont bizonytalan.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.