Egy felmérés lehangoló eredményei

A PISA-adatok alapján a legtöbb magyarnak már 14-15 évesen eldől a további sorsa.

Gulyás Balázs
2016. 12. 12. 11:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hír nem örvendeztetett meg minket. Meglepő volt, de nem egyik pillanatról a másikra történt, ami történt, és sem New Yorknak, sem Tel-Avivnak nincs hozzá köze. Nem a komcsiknak vagy a fasisztáknak, nem a háttérhatalomnak vagy a chemtrailnek, s még csak nem is kizárólag rosszul megválasztott politikusainknak, hanem leginkább saját magunknak köszönhetjük.

Az OECD 2000 óta háromévenként ismétli meg tagországaiban az ismeretek gyakorlati alkalmazását mérő úgynevezett PISA-tesztet. E kutatás mára az egyes államok oktatáspolitikájának sikerét vagy kudarcát méri – úgy, hogy azoknak legmeghatározóbb, nemzetközileg elfogadott mércéje lett. A PISA-felmérés azt vizsgálja, hogy a diákok a megszerzett tudást képesek-e a mindennapi életben hasznosítani. A legfrissebb, a napokban nyilvánosságra került felmérés eredményei azt mutatják, hogy a magyar diákok szövegértési és természettudományos tudása drasztikusan, az európai uniós tagországok között a legnagyobb mértékben romlott. A teszt tanúsága szerint Magyarország ma nem Európával van egy ligában, hanem a harmadik világ országaival „versenyez” a felmérés által vizsgált témákban. Ma Magyarországon minden harmadik (31,9 százalék) 15 éves fiú funkcionális analfabéta.

A PISA-teszt eredményei alapján az a kép rajzolódik ki, hogy hihetetlen erőfeszítések árán, elképesztő erőforrások felemésztésével jól-rosszul gyermekeink fejébe préselünk töméntelen adatot, lexikális ismeretet, csak azt nem sajátíttatjuk el velük, hogy azt a mindennapi életben, az iskola kapuján kilépve miképpen használják. Mintha olyan túratérképeket nyomnánk a szerencsétlen diákok kezébe, amelyeken rajta vannak a meglátogatni javasolt látványosságok, minden részletbe menő, sokszor felesleges adattal, még azt is feltüntetjük ezeken a mesebeli térképeken, hogy a kastély, ahova el kellene jutniuk, hány négyzetméter, és hogy milyen csempével borított mellékhelyiség található benne, továbbá hogy hány fokos a víz a mosdó csapjában, ám azt a térképek esetén cseppet sem lényegtelen adatot, hogy miképpen juthatnak el gyermekeink e képzeletbeli kastélyba, hogyan vezet oda az út, azt elmulasztjuk feltüntetni az atlaszon. (Az már megint más lapra tartozik, hogy – maradva a fenti képes beszédnél – ráadásul nem táblagépeket adunk gyermekeink kezébe, hanem gyűrött papíralapú térképeket.)

Mi más lehetne egy keresztény, konzervatív állam központi céljai között, mint az, hogy a magyar iskola a lehető legmodernebb és a leginkább használható tudást adja át a magyar gyerekeknek? A hárítás, a miniszteri felelősség intézményének elfelejtése nem túl bátor cselekedet. Politikusainknak most nem a bőrüket kellene menteniük, hanem használható és azonnali cselekvési tervvel volna szükséges előállniuk. Magyarországnak ebben a vonatkozásban sincs elvesztegetni való ideje.

Ez nem csak az eszmék és ideák miatt fontos, itt valójában sokkal gyakorlatibb okok vannak. Nem lehet sikeres egy nemzet – sem gazdasági, sem elvontabb szempontok szerint – gyakorlati tudással bíró polgárok nélkül. Azt látjuk, hogy régiós versenytársaink elhúztak mellettünk, a sokáig a szovjet birodalom gyarmataként tengődő Észtország például mára Európa egyik legfejlettebb államává nőtte ki magát, a PISA-teszt legjobb európai eredményét produkálva, természettudományokból egyenesen a világranglista élmezőnyében, rögtön Japán után a második.

A PISA-végeredményekből levonható az a lehető legszomorúbb, a kiábrándultságra és a mélabúra jócskán okot adó következtetés, hogy honfitársaink roppant széles és egyre szélesedő körének már 14-15 évesen eldől az életsorsa, a normális, polgári létezésről még csak nem is álmodozhatnak, már ebben a korukban tudható, hogy a tisztes megélhetésre ezeknek az embereknek semmi esélyük nem lesz az oktatásuk minősége miatt. Ezeknek az embereknek nehézséget fog jelenteni még a mindennapi öngondoskodás is, az ügyintézés a hivatalban, a konzultáció a háziorvossal, hogy a munkakeresést már meg se említsem. Az is látható az adatokból, hogy aki ilyen, alacsonyan iskolázott családba születik, nem fog tudni kiemelkedni, az esélye erre szinte nulla. A tankötelezettség és a közmunkások korhatárának párhuzamos leszállítása 16 évre gyakorlatilag már ebben az életkorban kijelöli a maximális karriert, amelyet egy ilyen honfitársunk befuthat.

A funkcionális analfabétákat termelő oktatási rendszer hatásai együtt a születésszámok alakulásával rendkívül nyomasztó képet festenek fel Magyarország közeljövőjéről. Nem szükséges ecsetelni, hogy a jövő nélküli, kilátástalan élethelyzetben lévő emberek tömegeinek frusztrációja hová szokott vezetni. Az értelmiség és a vállalkozókedvűek mozgékonyabb rétegei majd kivándorolnak, más hazában keresve a boldogulást. A felső tízezer ifj. Vajna Andriskáinak és ifj. Mészáros Lőrinckéinek persze majd jut hely a néhány milliós tandíjú magániskola védett falai között, ám mit tegyenek a középosztálybeli értelmiségiek vagy a még szegényebbek, akik hazájukat és gyermekeiket is ragaszkodással szeretik?

Hová lehet hátrálni még a szakadék széléről? Az annyiszor hangoztatott nemzeti minimum, a politikai oldalak legkisebb közös többszörösének megszállottjai számára itt a nagy feladat: az oktatás ügyét rendezni kell, és nem holnap, hanem itt és most.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.