A hír nem örvendeztetett meg minket. Meglepő volt, de nem egyik pillanatról a másikra történt, ami történt, és sem New Yorknak, sem Tel-Avivnak nincs hozzá köze. Nem a komcsiknak vagy a fasisztáknak, nem a háttérhatalomnak vagy a chemtrailnek, s még csak nem is kizárólag rosszul megválasztott politikusainknak, hanem leginkább saját magunknak köszönhetjük.
Az OECD 2000 óta háromévenként ismétli meg tagországaiban az ismeretek gyakorlati alkalmazását mérő úgynevezett PISA-tesztet. E kutatás mára az egyes államok oktatáspolitikájának sikerét vagy kudarcát méri – úgy, hogy azoknak legmeghatározóbb, nemzetközileg elfogadott mércéje lett. A PISA-felmérés azt vizsgálja, hogy a diákok a megszerzett tudást képesek-e a mindennapi életben hasznosítani. A legfrissebb, a napokban nyilvánosságra került felmérés eredményei azt mutatják, hogy a magyar diákok szövegértési és természettudományos tudása drasztikusan, az európai uniós tagországok között a legnagyobb mértékben romlott. A teszt tanúsága szerint Magyarország ma nem Európával van egy ligában, hanem a harmadik világ országaival „versenyez” a felmérés által vizsgált témákban. Ma Magyarországon minden harmadik (31,9 százalék) 15 éves fiú funkcionális analfabéta.
A PISA-teszt eredményei alapján az a kép rajzolódik ki, hogy hihetetlen erőfeszítések árán, elképesztő erőforrások felemésztésével jól-rosszul gyermekeink fejébe préselünk töméntelen adatot, lexikális ismeretet, csak azt nem sajátíttatjuk el velük, hogy azt a mindennapi életben, az iskola kapuján kilépve miképpen használják. Mintha olyan túratérképeket nyomnánk a szerencsétlen diákok kezébe, amelyeken rajta vannak a meglátogatni javasolt látványosságok, minden részletbe menő, sokszor felesleges adattal, még azt is feltüntetjük ezeken a mesebeli térképeken, hogy a kastély, ahova el kellene jutniuk, hány négyzetméter, és hogy milyen csempével borított mellékhelyiség található benne, továbbá hogy hány fokos a víz a mosdó csapjában, ám azt a térképek esetén cseppet sem lényegtelen adatot, hogy miképpen juthatnak el gyermekeink e képzeletbeli kastélyba, hogyan vezet oda az út, azt elmulasztjuk feltüntetni az atlaszon. (Az már megint más lapra tartozik, hogy – maradva a fenti képes beszédnél – ráadásul nem táblagépeket adunk gyermekeink kezébe, hanem gyűrött papíralapú térképeket.)