Egymásnak feszülő érvek

Genetikusok többségi álláspontja szerint az élet a fogantatás pillanatában kezdődik.

Pethő Tibor
2016. 12. 28. 10:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mai kutatások szerint körülbelül húsz-harminc gyereket ért utol kétezer esztendővel ezelőtt Heródes terrorja. Az aprószentek tömegsírját a hatvanas években találták meg; ott, ahol a hagyomány is sejtette, a betlehemi bazilika alatt. A rájuk való emlékezés – a nyugati világban december 28-ra, keleten pedig 29-re esik – idővel új tartalommal bővült, ma is elevenünkbe vágó kérdést helyezve a figyelem középpontjába: a magzatkorúak haláláét. Mielőtt a kedves olvasó asztalához csapná az újságot, vagy az online felületről máshová kattintana dühös mozdulattal, mondván, felesleges a szokásos témába vágó, erkölcsbírói pulpitus magasából érkező filippikát ismét végigolvasnia, kérem, figyeljen rám, rövid leszek. Ítélkezni nem akarok, távol áll tőlem a harag is, erősebb bennem a lehangoltság.

Terjedelmi korlátok miatt sem érintve teljes bonyolultságában a témát, az ismert ellentmondást választom kiindulópontul. Azt az ellentmondást, amely lehetetlenné teszi, hogy bármiféle valódi párbeszéd akár itthon, akár a nagyvilágban a lángoló viták közepette megszülethessen. Ha elfogadjuk az orvostudomány, a genetikusok többségi álláspontját, akik az emberi élet kezdetét a fogantatás pillanatától számítják, hangsúlyozva, hogy a születendő gyerek DNS-állományában jelen van a felnőtt emberé, akkor egyértelmű a feleletünk, minek tekinthetjük egy magzati élet elpusztítását. Czeizel Endre orvos–genetikus a Magyar Narancsnak adott egykori interjújában személyes hangon beszélt erről: „Fiatal orvosként, a János-kórházban még magam is csináltam terhességmegszakítást, de az ember érettebb fejjel rájön, hogy az élet a fogamzással kezdődik, és az egészséges magzatok megölése élet elleni bűn. Az abortusz társadalmi kérdés: mindent meg kellene tennünk, hogy a lehető legalacsonyabbra szorítsuk.”

„Ha egészséges” – így szól a közelmúltban elhunyt professzor feltétele. A megfogalmazás, bár megegyezik a szigorúbb abortusztörvényekkel rendelkező államok gyakorlatával – ahol kizárólag fogyatékosság, illetve nemi erőszak esetén engedélyezik a művi vetélést –, újabb kérdést vet fel: tehetünk-e életképesség alapján, biológiai szempontokat követve minőségi különbséget ember és ember között? A válasz megint csak egyértelmű.

Igazuk van-e a mindezzel szemben a nők méltóságára, alapvető jogaira hivatkozóknak? Nyilvánvalóan igen. Hiszen mindenkinek alapvető joga és felelőssége, hogy maga rendelkezzék a testével; akit ebben korlátoznak, azt végeredményben az önmaga fölötti rendelkezésben gátolják. Az utóbbi pedig demokratikus körülmények között elfogadhatatlan.

Két olyan érvrendszer feszül egymásnak, amely teljes joggal hivatkozik a saját igazságára. Hasonlóképpen feloldhatatlan az ebből fakadó ellentmondás: ha az emberi élet a fogantatás pillanatában kezdődik, akkor a magzatot is megilletné a saját testével való rendelkezés joga; „érdekérvényesítő képessége” viszont nyilván a semmivel egyenlő.

Az állam a fejlettebb társadalmakban, így nálunk is világosan állást foglal. Nyilván nem is tehetne mást. Igaz, a tudományos kutatásokra támaszkodva például az Európa Tanács határozata kimondja, hogy „az embriónak és a magzatnak minden körülmények között részesülnie kell az emberi méltóságnak kijáró tiszteletben”, jogszabályaink megengedőbbek. A törvény, bár próbál igazságosan távolságot tartani, valójában a vetélést kezdeményező mellé áll a nem abszolút jogalany, kiszolgáltatott magzattal szemben. (Hogy az esetek hány százalékában hajtanak végre a nő szándékait semmibe véve abortuszt, hogyan használják föl a meg nem született gyerekek bizonyos testrészeit a szervkereskedelemben, az egy másik kérdés, amely külön elemzést igényel.)

Miért pártolja hát az állam a világ szerencsésebb felén egyértelműen a terhességmegszakítást? Mi a jogalkotók szándéka? Az illegális abortusz bizonytalan egészségi következményeit akarják meggátolni? A mérlegelés lehetőségét igyekeznek fenntartani? A demokratikus jogok egy oldalról való – bár felettébb kétséges eredményű – érvényre juttatása a céljuk? Vagy – mint a közel évszázados magyar gyakorlatból is következik – mindez különös kegy csupán, s a modern államban felgyülemlett társadalmi feszültségek levezetésének egyik módját találják meg a megengedő gyakorlatban? Amikor az Alkotmánybíróság a kilencvenes években megsemmisítette a magzatelhajtásról szóló törvényt, és új jogszabály megalkotására szólított fel, Sólyom László, a testület elnöke azt hangsúlyozta, hogy ezúttal a törvényhozók történelmi, a rabszolgafelszabadításhoz hasonló erejű döntést hozhatnak.

Negyedszázad telt el, és a rabszolgák felszabadításától azóta igen messze jutottunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.