Mai kutatások szerint körülbelül húsz-harminc gyereket ért utol kétezer esztendővel ezelőtt Heródes terrorja. Az aprószentek tömegsírját a hatvanas években találták meg; ott, ahol a hagyomány is sejtette, a betlehemi bazilika alatt. A rájuk való emlékezés – a nyugati világban december 28-ra, keleten pedig 29-re esik – idővel új tartalommal bővült, ma is elevenünkbe vágó kérdést helyezve a figyelem középpontjába: a magzatkorúak haláláét. Mielőtt a kedves olvasó asztalához csapná az újságot, vagy az online felületről máshová kattintana dühös mozdulattal, mondván, felesleges a szokásos témába vágó, erkölcsbírói pulpitus magasából érkező filippikát ismét végigolvasnia, kérem, figyeljen rám, rövid leszek. Ítélkezni nem akarok, távol áll tőlem a harag is, erősebb bennem a lehangoltság.
Terjedelmi korlátok miatt sem érintve teljes bonyolultságában a témát, az ismert ellentmondást választom kiindulópontul. Azt az ellentmondást, amely lehetetlenné teszi, hogy bármiféle valódi párbeszéd akár itthon, akár a nagyvilágban a lángoló viták közepette megszülethessen. Ha elfogadjuk az orvostudomány, a genetikusok többségi álláspontját, akik az emberi élet kezdetét a fogantatás pillanatától számítják, hangsúlyozva, hogy a születendő gyerek DNS-állományában jelen van a felnőtt emberé, akkor egyértelmű a feleletünk, minek tekinthetjük egy magzati élet elpusztítását. Czeizel Endre orvos–genetikus a Magyar Narancsnak adott egykori interjújában személyes hangon beszélt erről: „Fiatal orvosként, a János-kórházban még magam is csináltam terhességmegszakítást, de az ember érettebb fejjel rájön, hogy az élet a fogamzással kezdődik, és az egészséges magzatok megölése élet elleni bűn. Az abortusz társadalmi kérdés: mindent meg kellene tennünk, hogy a lehető legalacsonyabbra szorítsuk.”
„Ha egészséges” – így szól a közelmúltban elhunyt professzor feltétele. A megfogalmazás, bár megegyezik a szigorúbb abortusztörvényekkel rendelkező államok gyakorlatával – ahol kizárólag fogyatékosság, illetve nemi erőszak esetén engedélyezik a művi vetélést –, újabb kérdést vet fel: tehetünk-e életképesség alapján, biológiai szempontokat követve minőségi különbséget ember és ember között? A válasz megint csak egyértelmű.