Parkolópályán Budapest

Régen volt ennyire rossz éve a magyar fővárosnak, mint 2016-ban.

2016. 12. 31. 10:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Volt már jobb éve is Budapestnek, mint 2016, de még helyénvalóbb az a megállapítás, hogy régen volt ennyire rossz. A zűrös, megoldatlan metróügyekkel olyan lett a vége is, mint ahogyan kezdődött. Akkor az oszlopháború kirobbanása adott témát hónapokig. Alig egy éve még fel sem ocsúdott a város az óévbúcsúztatás fáradalmaiból, sok helyen még törött pezsgősüvegek, szétszórt konfettik és papírtrombiták maradványai csúfították az utcákat, amikor fővárosi közszolgáltatók azt az egyértelmű fideszes politikai ukázt kapták: essenek neki 600-nál is több Mahir-oszlopnak, tépjék ki őket a helyükből akkor is, ha arra semmilyen jogalapjuk sincs. Jogvita volt, és az utóbbi állítást a bíróság első fokon ki is mondta, a per hamarosan folytatódik. Az, hogy egy hatalomnak ki tetszik, s ki nem, melyik vállalkozót támogatja, s melyiket nem, kin milyen úton-módon akar elégtételt venni valamiért, nem közügy. Márpedig hetekig arról szóltak a hírek, hogy a fővárosi önkormányzat közútfenntartói törvénytelenül szedik ki az oszlopokat, amelyek eredetijeit a XIX. század második felében telepítették a főváros utcáira. A méltatlan – és bírósági úton végül leállított, így kudarcba fulladt – akció nem öregbítette Budapest hírnevét. Egyre inkább úgy tűnik, hogy a fővárost parkolópályára tették.

A múlt év végén Tarlós István főpolgármester még a HÉV-járatok leállításának lehetőségét sem zárta ki a közigazgatási határnál, amiért az állam nem fizette ki az agglomerációs közlekedés rá eső részét. Aztán úgy fideszesen megoldották a problémát, és végül „államosították” a HÉV-vonalakat, de hogy ez miért jobb, mint ha kifizették volna azt a néhány milliárd forintot, ma sem tudni. Ezzel el is jutottunk Budapest kihúzhatatlannak tűnő méregfogához, a közlekedéshez. Ha a tényleg minden területen súlyos, két évtizedes Demszky-örökségből csak ezt az egy ágazatot rendbe tették volna az elmúlt hat évben a kormánypártok, azt a fővárosiak többsége is méltányolta volna. Ehhez képest a 2010-ben a jobboldal számára megnyert szavazók is csak a szerencsétlenkedést, a belső politikai zsarolást és bosszúállást, a kicsinyességet, a nemtörődömséget látják.

Különösen az immár menetrendszerűen füstölgő 3-as metró hosszú évek óta halaszthatatlan felújításának kormányzati akadályozásánál. Miközben csak az elmúlt napokban sok milliárd forintnyi közpénzt osztott szét a kabinet fejlesztésekre, közöttük megyei jogú „modern” városok tömegközlekedésére, a lepusztult 3-as metró, így az azon utazók sorsa is függőben maradt. Hiába írt ki újabb közbeszerzést a BKV, a felújításra ténylegesen továbbra sincs forrás. Jól mondja a főpolgármester, hogy a közlekedési eszköz nem hat év alatt lett negyvenéves, viszont az ő „politikai közösségének” vezető szerepe sem tart tovább Budapesten kilenc évnél, ha a következő szűk három évben is így zajlik minden. Nem véletlen, hogy egyre több közvélemény-kutatás szerint az ellenzék, amely egységesnek korántsem mondható, átvette a vezetést a fővárosi pártversenyben. Közülük azok, akik felelősek a helyzet előállításáért, most azzal próbálkoznak, hogy még a 4-es metró általuk gyártott sarát is rákenjék utódaikra. Ez nem fog menni, már csak azért sem, mert a metrókocsik 2010 előtti beszerzése és a tanácsadóknak kifizetett uniós és hazai közpénzek elherdálása, korrupció gyanúja ügyében februárig nyomoz a Központi Nyomozó Főügyészség. Mindenki előtt világosnak kell lennie, hogy azért jelent ma gondot a 3-as metró, mert Demszkyék, amíg tehették, minden közpénzt a város tömegközlekedésén alig javító 4-es vonal építésére fordítottak, minden mást hátrébb soroltak. Viszont a mai próbálkozások, a rogáni, habonyi, tombori nyomásgyakorlások, a metrópótló és a városnéző buszoknál, és szinte az összes fontosabb fővárosi közbeszerzésnél nyilvánvalóvá vált agresszív piacszerzési kísérletek az innenső oldalról sajátosan „kiegyensúlyozzák” a szemrehányási muníciót.

A budapestiek pedig szerencsés esetben nézhetik a metrófüstöt (a szerencsétlenebbet mindenki elképzelheti), és hiába utazhatnak a budai fonódó villamosokon, és használhatják a felújított Széll Kálmán teret, 2016-ból inkább az előbbire fognak emlékezni. Meglehet, a fideszes kormány éppen emiatt gyengíti végletekig a várost, tudván: választói 2018-ban már nem hajtanak számukra elég hasznot. Ezért nem törődnek a budapestiekkel, noha az ingázókkal együtt csaknem kétmillióan vannak, s ezért csavarják ki a városháza kezéből az irányítás jogát, veszik el a beleszólás lehetőségét a Kopaszi-gát mellé tervezett felhőkarcoló vagy a törvénnyel elvitt Városliget, a Dagály uszoda és legutóbb az Erzsébet tér esetében. Budapestet parkolópályára tették, de néhány hónap múlva – amíg tehetik – mégis itt fogják csattogtatni avatóollóikat a mai hatalmasságok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.