A Fehér Ház hívja a Kremlt

Moszkva és Washington viszonyának alakulása az amerikai belpolitikától függhet.

Stier Gábor
2017. 01. 30. 9:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hát megtörtént! Immár elnökként beszélt Vlagyimir Putyinnal Donald Trump. Az amerikai államfő a hét végén mások mellett hívta Abe Sinzó japán kormányfőt és Angela Merkel német kancellárt is, a világ mégis leginkább az orosz kollégájával folytatott ötvenperces beszélgetésre koncentrált. Egyik fele félelemmel, míg a másik reménykedve figyeli ugyanis, hogy a két politikai „fenegyerek” tényleg annyira megérti-e egymást, mint az mindkettőjük több elejtett megjegyzéséből sejthető, s Washington és Moszkva mélypontra jutott viszonya kilendül-e a holtpontról.

Sokak szerint ez az idei év talán legnagyobb világpolitikai kérdése, hiszen Pekinggel kiegészülve e hármas viszonyának alakulása évekre meghatározhatja, hogy a XX. század régi világának Trump beiktatásával végleg lezárult korszaka után miként alakul az új rend. S a mai globális rendetlenség közepette egy ilyen telefonbeszélgetésnek súlya van. Különösen felértékeli azt az elmúlt években Oroszország és a Nyugat, ezen belül is az Egyesült Államok között megnőtt feszültség, s az ezzel járó információs háború mellett az a tény, hogy az elnökválasztási kampány egyik legfontosabb témájává vált a Moszkvához való viszonyulás. Tovább emeli a tétet, hogy régen látta ennyire hasonlóan egy amerikai és egy orosz elnök a világot, s kettejük együttes hatása alaposan átrendezheti nemcsak az erőviszonyokat, de a gondolkodást is. Aligha meglepő ezek után, hogy az atlantistákat és a liberális modellen alapuló, összeomlóban lévő világrend híveit Washingtontól Berlinig egyenesen sokkolta Trump győzelme, míg a változásokat sürgetők Budapesttől Moszkváig örömtáncot lejtettek. De tényleg annyira egyértelmű-e Trump Amerikájának és Putyin Oroszországának egymásra találása? Kibékíthetők-e az érdekellentétek? Megértheti-e egymást két ennyire különböző politikai kultúrával rendelkező ország? Felülírhatja-e mindezt a két elnök között kétségkívül kitapintható személyes szimpátia?

Ezekre a kérdésekre ma nem lehet egyértelmű választ adni. Már csak azért sem, mert Trump sok tekintetben előzmények nélküli figura az Egyesült Államok élén. Így maga a kiszámíthatatlanság, amelyet nem igazán csökkent csapatának összetétele sem. Mert, hogy csak a konkrét témánál maradjunk, egyrészről ott van külügyminiszterként az ExxonMobil éléről a politikára átnyergelt, kiváló orosz kapcsolatokkal bíró Rex Tillerson, míg a védelmi tárcát az a James Mattis irányítja, aki Oroszországot egyértelműen a veszélyek közé sorolja. Persze mivel kötelességtudó katonáról van szó, ez bizonyára múlt időbe tehető, ám ettől még ez a párosítás csak a kérdések sorát gyarapítja. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy Oroszországot nemcsak a demokraták démonizálják, hanem a republikánusok többsége is. Nem véletlen, hogy a szenátusi meghallgatásán Tillersonnak majdhogynem az „oroszfaló” John McCain stílusában kellett fellépnie. Ez az eset is mutatja, hogy Trumpnak sem a kongresszus, sem pedig a szenátus torkán nem lesz egyszerű lenyomnia a közeledést Moszkvához.

A másik oldalon ott van, hogy egy felmérés szerint immár a nem éppen oroszbarátságáról elhíresült republikánus tábor 37 százaléka szimpatizál Putyinnal, s a közeledés érdekében bizonyos feltételek mellett a Krím elismerését és a szankciók feloldását is elképzelhetőnek tartó Henry Kissinger mögé mértékadó körökben is egyre többen sorakoznak fel. Az is az orosz–amerikai kapcsolatok normalizálódását segítheti, hogy Trump szakítani akar a közelmúlt messianisztikus, világcsendőri szerepfelfogásával, s e Woodrow Wilsonig, a XX. század elejéig visszavezethető politikával szemben a 7. elnökkel, Andrew Jacksonnal kezdődő, mindenekelőtt a belső problémákra koncentráló, a nacionalizmust és a protekcionizmust kidomborító, Amerikát így erősítő hagyományhoz nyúl vissza. Persze jogosan vetődik fel a kérdés, hogy a bezárkózás klasszikus politikája járható út-e a XXI. században.

Moszkva és Washington viszonyának alakulását ennek ellenére nagy eséllyel az amerikai belpolitika és a gazdaság helyzete határozza majd meg. A szénhidrogének bányászatának korlátozását feloldó, a remények szerint munkahelyek millióit teremtő rendelet például az olaj árának lenyomásával szembemegy Moszkva érdekeivel, mint ahogy a hazai piac védelme érdekében teendő, Kínával a feszültséget növelő lépések is zavart okozhatnak az orosz–amerikai viszonyban. A hasonló logikát követő nagyszabású, a rakétavédelmi rendszerre és az iráni kapcsolatokra is kiható hadiipari terveknek sem örülhetnek a Kremlben, s akkor még nem beszéltünk arról, hogy a nagy ívű gazdaságélénkítő intézkedések akadozása esetén a figyelmet a külpolitikai aktivitás terelheti el. A sort még folytathatnánk, de legyünk optimisták. Az orosz–amerikai közeledés ugyanis a világ érdeke is, a mostani kedvező légkör, egy biztató hangulatú telefonbeszélgetés azonban még nem szédíthet el senkit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.