A „szuverén nemzetállamok Európájában” hívő jelölt lett a republikánus (LR) mozgalom elnökjelöltje, s ezzel a francia köztársasági elnöki poszt – mai helyzet szerint – legfőbb várományosa. Hasonló megállapítások, elemzések tucatjait olvashattuk Francois Fillon novemberi előválasztási győzelme után; arról viszont kevesebbet hallani, a magyar sajtóban legalábbis, hogy ez a szuverenizmus nem direkt unióellenességet, sokkal inkább egy árnyalt pozíciót takar.
Közismert, hogy Francois Fillon bizonyos szempontból megnyirbálná a közös uniós intézményrendszer szeretett-gyűlölt szimbólumának, az Európai Bizottságnak a mozgásterét, elvárva, hogy a testület célratörőbben foglalkozzon a Fillon által közös, nagy európai ügyeknek tartott témákkal. Fillon vezetése alatt Franciaország tehát – a kereszténydemokrata hagyományokkal párhuzamosan – nagyobb hangsúlyt helyezne a szubszidiaritás elvére, s egy olyan nemzetállami alapokon nyugvó, egyúttal politikai Európában gondolkozna, amely – mint írja – képes az emberek önkéntes csatlakozását kiváltani, és ezáltal a populizmus, ha tetszik, az euroszkepticizmus ellen fellépni. Az elgondolás természetesen abból a teljesen racionális felismerésből fakad, hogy az európai projekt hosszú távon nehezen lesz fenntartható a polgárok direkt politikai támogatása nélkül.
Mint azt a republikánus elnökjelölt az Európa-programja – minden bizonnyal később még kiegészítendő – vázlatában jelzi, Európa nem vallás, hanem eszköz. Értsd: ahhoz, hogy Franciaország megőrizze befolyását. Ez messzemenően illik a francia külpolitikai hagyományokba Charles de Gaulle-on át Jacques Chiracig bezárólag. Fillon ismét az európai építkezés motorjává tenné Franciaországot, ami természetesen a passzívnak tűnő Hollande-korszak látványos ellentételezését jelenti. Ezért nem kell meglepődnünk azon, hogy az elnökjelölt fejében számos olyan szakpolitika létezik, amelynél a francia érdek nemhogy a kevesebb, hanem éppen a „több Európa” felé mutat.
Nézzük például az eurózóna politikai irányítását, amelyet kiemelne a mostani intézményrendszerből, átadná az állam- és kormányfőknek, még külön eurózóna-főtitkárságot is létrehozna. Ráadásul az eurót a dollárral egyenértékű nemzetközi tartalékvalutaként képzeli el, a szuverenisták által oly sokszor kritizált Európai Központi Bankot pedig átfogó gazdaságstratégia megvalósítójaként látja. Az átfogó gazdasági együttműködés vége pedig a legkevésbé sem szuverenista dolog volna: Fillon végső célja ugyanis a fiskális unió megvalósulása, ideértve az államadósságok mutualizálását (kölcsönösségi irányelvek alkalmazása – a szerk.), leegyszerűsítve az eurókötvények bevezetését. Vagyis bizonyos esetekben Fillon számára már nem is a francia, hanem egyenesen a közös európai szuverenitás a kérdés – elsősorban Kínával és az Egyesült Államokkal szemben. A baloldali és zöldpárti olvasóknak különösen érdekes programpont lehet, hogy miközben Fillon elutasítja a transzatlanti kereskedelmi egyezmény, a TTIP aláírását, határozottan követeli, hogy 1. a környezeti és szociális szabályokat az unió az importtermékek esetében is érvényesítse, 2. az Egyesült Államok, Kína és az EU egymás közbeszerzési piacaihoz csak kölcsönösségi alapon férhessenek hozzá.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!