Férfinátha

Nehéz úgy felszámolni az egyenlőtlenséget, hogy nem tudjuk, mit jelenthet az egyenlőség.

Ficsor Benedek
2017. 01. 21. 13:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nehéz úgy felszámolni az egyenlőtlenséget, hogy nem tudjuk, mit jelenthet az egyenlőség. A nők több mint egy évszázada küzdenek intenzíven fizikai, verbális és szimbolikus elnyomásuk ellen, s bár még messze nem értünk az út végére, bizonyos eredmények már most is jól látszanak. A harc és annak folyamatos értelmezése közben azonban egy dologról úgy tűnik, sajnos elfeledkeztünk: a férfiról.

Zavarja a női hiszti a menstruáció alatt? Vessen véget szenvedéseiknek, vegye meg párjának gyógyszergyárunk legújabb termékét! Egy tévéreklám ezzel a szöveggel jogosan futna be nagyon rövid karriert a közéletben. Ezzel szemben a férfinátha és az ahhoz szükségszerűen kapcsolódó infantilizmus és szenvedés, amely elviselhetetlen lénnyé változtatja a hímnemű egyedeket a nők legnagyobb bánatára, nos, az gond nélkül közkinccsé válhat. Aki néz tévét, aligha kerülheti el a megfázás elleni szerek reklámjait, amelyek szinte mind arra a narratívára épülnek, hogy a beteg férfi olyan, mint a kisgyermek, sőt még annál is rosszabb, hiszen náthásan csak a férfilét szánalmas paródiája.

Simone de Beauvoir 1949-ben megjelent A második nem című könyve a feminizmus egyik alapműve (volt). A francia író-filozófus ebben nem kevesebbet állít, mint hogy a nők csak a férfihoz mérten határozhatják meg önmagukat. „Az ember nem születik nőnek, hanem azzá válik” – szól a kötet leghíresebb tézise. Vagyis a női szerepeket a társadalom hozza létre, és kényszeríti rá a szubjektumokra. Mivel ez a társadalom patriarchális, a sémák a férfiagy működése nyomán alakulnak ki, így a nők még az egyenjogúságukról is csupán a férfilogika és férfinyelv szerint gondolkodhatnak és beszélhetnek.

Beauvoir elméletét később sokan, sokszor újraírták Kate Millett-től Judith Butlerig, a férfiak helyzete azonban nem sokat változott eközben. Egészen pontosan ezzel a kiemeltként tálalt pozícióval – a Férfi – nem foglalkoztak érzékeny tanulmányokban annyit, amennyit, úgy tűnik, kellett volna. Így válhatott a férfi szép lassan egy náthásan szenvedő, visszataszító figurává, aki képtelen ellátni feladatát. Nem tud férfiként viselkedni.

Talán nem szerencsés reklámszövegekből következtetni a nemiség társadalmi reprezentációira, ám ne feledjük, ezek az alig félperces alkotások nem a semmiből születnek. Megrendelőik és elkészítőik, anyagi érdekeiket szem előtt tartva, legtöbbször pontosan tisztában vannak vele, hogy a célközönséget, a nézőket mivel lehet megfogni. Olyan általános helyzeteket jelenítenek meg, amelyek a legtöbb ember számára ismerősek, átélhetők és megérthetők. Így az, hogy evidenciaként ábrázolják a hisztis férfit, bizonyos szempontból a társadalmi elvárások folyománya.

A nyavalygó gyerekké alacsonyult hím pedig éppen ezen elvárások szándékosan elrajzolt képi szimbóluma. Amely paródiaként, kifordítva jeleníti meg az igazi férfi attribútumait. Hiszen a férfinak valójában az a dolga, hogy erős legyen, lehetőleg kidolgozott felsőtestű, (környezetbarát) városi terepjárót vezessen, a hónalját megfelelő spray-vel permetezze, és vadássza le a nőstényt minden lehetséges helyzetben.

Ez a nagybetűs férfi. Minden férfi. Az üzenetek, ennek az esszencializmusnak hála, nélkülöznek minden valószerűséget. A kérdés így csak az, hogy az irreális elvárások és szigorú regulák szorításában vajon mikor roppan össze a teremtés koronája? Hiszen előbb-utóbb rá kell döbbennie, nem része annak a jelentéstartománynak, amely a férfit definiálja. Nemhogy nem kigyúrt, és alig tudja levadászni a nőstényeket, de még pityergő náthás kisgyerekként sem működik megfelelően.

Ha Simone de Beauvoir tételét a mai napig érvényesnek gondoljuk, akkor a nők nagy bajban vannak. Hiszen így azokhoz a férfiakhoz képest kellene önmagukat meghatározniuk, és tőlük függetlenedniük, akik egyre kevésbé tudják már, mit is jelenthet férfinak lenni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.