Már a kezdetektől bűnben fogant a 4-es metró, s mint tudjuk, bűnt sokféleképpen el lehet követni: gondolattal, szóval, cselekedettel és mulasztással. E vétkek valamennyi formája megtalálható a metróügyben, amely hosszú időre kényszerpályára állította Budapestet.
A rendszerváltozás utáni legnagyobb és a jelenlegi magyar kormány szerint a legkorruptabb fővárosi és állami beruházásról az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) készített lesújtó jelentést, amely hemzseg az elmúlt évtizedben elkövetett bűncselekmények gyanújától. A metróépítés és az ahhoz részben kapcsolódó járműbeszerzés a hivatalos elszámoláson túl az 1990 után ráköltött, valamint a más területektől elvont mindennemű közpénzzel együtt eléri vagy tán meg is haladja az 500 milliárd forintot.
Úgy tűnik, mintha az Orbán-kabinet – tíz évvel az építkezés megindítása, több mint hat évvel a magyar hatóságok nyomozásának megkezdése és három évvel a metró átadása után – most pótolná be hirtelen az elmaradt elszámoltatást. Ezt a célt szolgálhatta a fővárosi Alstom-bizottság jelentése is a metrókocsik évtizedes beszerzéséről, aminek visszásságait 2010-ben egy hasonló, akkor még ellenzéki vezetésű testület már feltárta. Mégsem történt semmi mindaddig, míg a magyar ügyben a brit hatóságok több mint kétmilliárd forintnak megfelelő vesztegetés miatt vádat nem emeltek a francia Alstom londoni vezetői ellen.
Az OLAF-jelentés alapján az állam a keletkezett 167 milliárd forintos kárt és az amiatt kiszabható 76,6 milliárdos uniós büntetést behajtaná a felelősökön: a 2010 előtti MSZP–SZDSZ-kormányok és a volt budapesti városvezetés érintett tagjain. Lázár János kancelláriaminiszter szerint a jelentés, amelyet még éjt nappallá téve fordítanak angolról magyarra, „egy nemzetközi baloldali bűncselekményről számol be, amelyet Magyarországon szocialisták és multinacionális vállalatok Demszky Gábor vezetésével közösen követhettek el”. Helyettese, Csepreghy Nándor az elkövetési módokat sorolva hivatali visszaélésről, vesztegetésről, azaz korrupcióról számolt be.