Sírni csak a győztesnek szabad

A taxisok életében rengeteg változást hozott az elmúlt néhány esztendő.

Wiedemann Tamás
2017. 01. 13. 10:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sosem volt ennyire jogszabály-orientált kormánya Magyarországnak, mint a jelenlegi – félig viccesen ezekkel a szavakkal szoktam nyugtatni a hazai jogállamért aggódó külföldi újságíró ismerőseimet. Ennek az attitűdnek estek áldozatul legutóbb a taxisok is. Miután a kormány kitessékelte az Uber közösségi fuvarmegosztó vállalkozást az országból, a taxisok győzelmi mámorban úsztak. Megszabadultak az egyébként kiemelkedő szolgáltatást nyújtó konkurenciától, amely napról napra egyre nagyobb szeletet hasított ki magának a hazai személyszállítási piacból. A mosoly azonban hamar lefagyott a sofőrök arcáról, amikor január 1-jén használatba vették a kötelezően bevezetett online pénztárgépeket.

A műszer akkora, hogy nem fér el a kocsik tárolórekeszeiben, az ülés alól bonyolult elővenni, ha pedig az autó egyéb szabad felületére, például a könyöklőre helyezi a sofőr, az nagyon balesetveszélyes mutatvány: hirtelen fékezés esetén az utas ölében landolhat a szerkezet. A kijelző erős fénye zavaró lehet az éjszakai vezetés során, miközben az új pénztárgép akkumulátora csak néhány órát bír ki feltöltés nélkül. Elméletben a kocsi szivargyújtóján keresztül tölthető a műszer akkumulátora, a tápegység azonban már foglalt: urh-rádió, gps, telefontöltő. Hiába ígértek a törvényhozók speciálisan a személyautókba illeszkedő készüléket, a sofőrök elmondása szerint a taxikba szánt online pénztárgépeket nem külön erre a célra fejlesztették ki. A Dunántúli Napló írása szerint a műszerek göngyöleg visszaváltására alkalmas funkcióval rendelkeznek, és zöldségmérleget is rájuk lehet csatlakoztatni. Ez arra enged következtetni, hogy mozgóárusoknak fejlesztették ki a szerkezetet, csak a villámgyors bevezetés okán, az idő rövidsége miatt kaptak a taxisok ilyen pénztárgépeket. 

Nagy kérdés, szükség van-e egyáltalán a taxikban online pénztárgépre. Az elmúlt években jelentősnek mondható tisztuláson ment át a személyszállítási üzletág ezen szegmense. Taxiban bankkártyával is lehet fizetni, a sofőrök többsége külön kérdés nélkül ad számlát, de a taxitársaságok is a jog útjára léptek. Korábban ugyanis nem volt egyedi példa, hogy a társaságnak úgy fizette ki a taxis a 60–90 ezer forintos havi tagsági díjat, hogy arról nem kapott számlát. Ma már ez nem jellemző. (Igaz, még ma is hallani arról, hogy a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér tenderét megnyert társaságnak a taxisok hónap végén borítékban adják oda a repülőtéri fuvarok után a kötelező „jutalékot”, de lehet, hogy ez csak városi legenda.)

A taxisok életében rengeteg változást hozott az elmúlt pár esztendő. Sárgára kellett festeni a gépjárműveket, fiatalabb kocsikat kellett vásárolni, kötelezővé tették a légkondicionálót, és egy minimális csomagtartóméretet is meghatároztak a hatóságok. Ezek a befektetések egyébként már megtérültek, hiszen Budapesten például bevezették a hatósági árazást, amely lényegesen magasabb tarifát jelent, vagyis a taxisok nagyobb nyereségre tettek szert.

Itt érdemes visszakanyarodni az Uberhez. A közösségi fuvarmegosztó vállalkozás olyan online applikációt fejlesztett ki, amely megszüntette a készpénzfizetést. Az okostelefonon egyszerűen csak be kellett jelölni a térképen az utas tartózkodási helyét, majd egy gombnyomással meg lehetett rendelni a kocsit. A fuvar végén nem kellett fizetni, a cég automatikusan lehívta az utazás árát a bankkártyáról. Ezt követően elektronikus levélben érkezett a számla az utazás árával, idejével és a fuvar során megtett útvonallal. A kormány ahelyett, hogy megállapodott volna az Uberrel egy adókulcsról, amit automatikusan átutal a cég a Magyar Államkincstár számlájára, az ország elhagyására kényszerítette a közösségi fuvarmegosztót. Az adózás sajátossága, hogy nemcsak az számít, mekkora sarcot fizet egy cég az államkasszába, hanem az is, hogy az adóbeszedésnek mekkora a költsége. Ebben az esetben ez egy automatikus tranzakció eredménye lehetett volna, vagyis a magyar adóhivatalnak semmilyen pluszerőforrást – időt és pénzt – nem kellett volna az adóbeszedésre fordítania.

Ennek ismeretében kőkorszaki módszernek tűnik a taxisoknak kötelező online pénztárgép bevezetése. A modern technológia alkalmazása helyett a kormány – egyfajta materialista filozófiát követve – kőkorszaki módszerekkel operál. Pedig a netes technikák alkalmazása egy gombnyomásra megtisztíthatná az egész nemzetgazdaságot az adót csaló vállalkozóktól, ágazatoktól. Kérdés, hogy ez célja-e a jelenlegi, közbeszerzéseken tollasodó politikai elitnek.

Sírni csak a győztesnek szabad – tartja a mondás. Az Uber kivonult Magyarországról, a taxisok győztek. És most sírnak. Egyébként jogosan. A jogszabály-orientált politikusok elégedetten dőlnek hátra a nagy fekete autó hátsó ülésén, arra gondolva, hogy a lopás nevezetű nemzetgazdasági ágazatban újabb konkurenciától szabadultak meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.