Személyiség és politika

A populista vezetőnek nem programja van, hanem mozgósító erejű hívószavai.

Paár Ádám
2017. 01. 22. 10:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A politikai elemzők között egyetértés mutatkozik abban a tekintetben, hogy 2016 a populizmusok sikerének esztendeje volt. Abban viszont már nem feltétlenül értenek egyet, hogy a populizmus egyszerű elitellenesség-e, vagy pedig több annál: koherens nézetrendszer. Minden populizmusnak számít a médiában, amiről nem tudják teljes bizonyossággal megmondani, micsoda. A magukat nyugatosként, haladóként, progresszívként definiáló véleményvezérek számára a populizmus a barbárság, maradiság szinonimája. Szerintünk viszont nem erről van szó. Más jelentősége is van a populizmus(ok) előretörésének: sikerük azt jelzi, hogy a személyiség szerepe visszatér a politizálásba.

A populizmusnak sok definíciója van – Margaret Canovan hét, Peter Wiles huszonnégy meghatározást különböztetett meg –, de abban minden kutató egyetért, hogy nincs populizmus karizmatikus személyiség nélkül. Mondhatni, a „populista” mozgalom úgy viszonyul a vezetőhöz, mint nulla az egyhez: utóbbi ad értéket neki. A populizmusnak nevezett attitűd és a személyiségelvű vezetés természetes módon feltételezi egymást, ami egyenes következménye a populizmus azon vonásának, hogy sok különböző, akár egymással is ellentétes motivációjú és érdekű csoportot kell összehangolni, ami nem kis feladat. Minden populista mozgalom alapja a népszerű személyiség, aki képes a különböző társadalmi, foglalkozási csoportoknak az elittel és a politikai intézményrendszerrel szembeni árnyalatlan kritikáját nyomdakész módon megfogalmazni, és pár egyszerű jelszóval, amelyek alkalmasak az érzelmi ráhatásra, elterjeszteni a médiában.

A populista vezető talán abban különbözik leginkább a liberális demokrácia megszokott politikusától, hogy nincs koherens programja, de van pár hívószava, amely képes a tömegek érzelmeinek mozgósítására, és adott esetben zanzásított programként is artikulálható. A liberális demokráciában kultuszuk lett a programoknak, amelyek lehetőleg „szakpolitikai” megalapozottságúak – ha rosszindulatúak vagyunk, akkor „technokraták” –, és mentesek minden érzelmességtől. A jó populista vezető nem a programokban és az intézményekben, mint inkább az érzelmi ráhatás erejében bízik. A liberális politikus viszont (liberális alatt a liberális demokrácia iránti lojalitást, nem pedig egy konkrét eszmét értve) az intézményekhez hűséges, abban bízva, hogy ezek az intézmények – úgymint alkotmány, joguralom, iskola, parlament, érdekkijáró szervezetek, nyilvánosság, civil társadalom – képesek (lehetnek) áthidalni a társadalmi, foglalkozási csoportok közötti ellentéteket.

A liberalizmus kudarcához és inflálódásához hozzájárult, hogy ezek az intézmények nem jelentettek megoldást a gazdasági szerkezetből fakadó egyenlőtlenségekre. A populisták viszont előszeretettel hangoztatták – és hangoztatják –, hogy nem elég a törvény előtti egyenlőség, valódi esélyegyenlőségre kell törekedni, ezt pedig szerintük leginkább egy kiemelkedő vezető személyiség képes garantálni, aki úgymond nem az elitcsoportokra, hanem a nagybetűs, rousseau-i értelemben felfogott Népre támaszkodik, és koordinálja a széttartó érdekeket.

A populizmus tehát inkább személyiségelvű, míg a liberális demokrácia intézményelvű. A személyiségelvűség és az intézményelvűség a XIX. század vége óta mindinkább elszakadtak egymástól, holott korábban együtt alkották a liberalizmus lényegét. A XIX. századi liberalizmusnak Latin-Amerikától Kelet-Európáig előbb szüksége volt az emberek, a „nép” megnyerésére, hogy egyáltalán az államalkotáshoz, az intézmények megalapozásához és működtetéséhez foghasson. Vagyis a mai liberális véleményvezérek jelentős része által ócsárolt „érzelmi politizálás” fontos alkotóeleme volt az eredeti liberális politizálásnak (most ne menjünk bele abba a kérdésbe, hányszor transzformálódott a liberalizmus az 1810-es évek óta; az akkori liberalizmus lényege, az alkotmányosság és a jog uralma maradandó örökség, ha más vonatkozásban változott is a liberalizmus).

Sehol nem sikerült liberális államot építeni, ahol előzőleg nem sikerült megnyerni a nép nagy részét. A nép megnyerése pedig, tetszik vagy sem, leginkább érzelmi kérdés. Néhány érzelmileg mozgósító hívószó (lásd kossuthi „érdekegyesítés”, „kötelező örökváltság”, Mazzini és Cavour „olasz egysége”), és máris tömegei lettek a liberalizmusnak. Ehhez persze nem volt elég a liberális gondolkodók, írók, újságírók sora; kellettek olyan személyiségek is, akik képesek voltak azt a pár populáris hívószót elég hatásosan ismételni, hogy befészkelje magát a fejekbe. Úgy is mondhatjuk, új politikai nyelvet és univerzumot kellett alkotni. Eszméket lefordítani teljesen írástudatlan emberek számára, akiknek horizontja csak a szomszéd faluig terjedt, szükségszerűen csak leegyszerűsítve lehetett – illetve manapság is így van, például a harmadik világban.

A XIX. század végén létrejött a liberális demokrácia. Ettől kezdve tanúi lehetünk a liberális eszmerendszer lassú kiüresedésének – hiszen eredeti céljai megvalósultak –, és egyúttal annak, hogy a modern polgári állam egyre több szakterületre terjeszti ki az uralmát. Lassan, tyúklépésekkel, de azért megállíthatatlanul elterjedt az általános választójog. A munkás és paraszt választópolgárként felértékelődött a kialakuló, professzionalizálódó pártok számára, ám közben valami megbillent: a pártgépezetek mindinkább elszakadtak a választóktól. Egyre többen elveszettnek érezték magukat a folyamatosan bővülő intézményrendszerben.

A jóléti állam lassú kiépülése – először a bismarcki Németországban – minőségileg változtatta meg az állam és polgárai viszonyát: mindinkább elfogadottá vált, hogy az államnak kötelessége a szociális jogok garantálása. De sokan a kisközösségek felbomlásaként élik meg az állam hatáskörbővülését, és közben azért ott motoszkál sokak fejében a félelem is: amit az állam egyszer megadott, azt vissza is veheti. Mindezek következtében egyre terjed a rossz közérzet, és az állampolgárok biztonságérzetén az 1970-es évek energiaár-emelkedése mély sebet ütött. Akárhogy is magyarázzuk: ma sok millió ember úgy éli meg, hogy nincs biztonság a világban, eltűntek azok a normák, amelyek korábban kapaszkodót jelentettek. És az intézmények iránti bizalomvesztés együtt jár a személyiség erejébe vetett bizakodás felerősödésével.

Úgy tűnik, ma a személyiségelvűség visszatér a politikába. Igaz, az Egyesült Államokban ez nem Trumppal kezdődött. Gondoljunk bele, hogy Barack Obama mit volt képes elérni a „remény” hívószóval (amelyet eredetileg egy amerikai baloldali ősforrástól, César Chávez szakszervezeti vezetőtől „idézett”). A jól megválasztott, érzelmeket mozgósító hívószó, amely az amerikaiak megbillent biztonságérzetére rezonált, elegyítve a Bush-korszak miatti kiábrándulással, megspékelve a bőrszín kérdésére való rájátszással, a Demokrata Párt akkori magára találását eredményezte. Meg is kapta annak idején Obama is a populista jelzőt az ellenoldaltól. Most Trump ugyancsak személyisége erejével és pár leegyszerűsítő hívószóval, valamint az amerikai középrétegek kiábrándulására való rájátszással nyert. De mondhatjuk, hogy a populistának nevezett politikusok Marine Le Pentől Geert Wildersig elsősorban személyiségük, és nem a programjuk miatt képesek hatni. Pontosabban kihasználják azt, hogy ellenfeleik, a mérsékelt jelzőt viselő politikusok színtelenek, nincs személyiségük, és lemondanak az érzelmi mozgósításról, átadva a terepet ellenfeleiknek. Holott a populizmusok sikere azt mutatja, hogy a XXI. századi politikában megkerülhetetlen a személyiségi faktor.

A szerző történész, politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.