A bojkott mint bosszú

Mennyire lehet sikeres a Heineken elleni akció egy olyan országban, amelyben szinte ismeretlen az efféle összefogás?

Póla Gergely
2017. 02. 07. 14:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Igazi Csíki Sör és a Heineken ügyében hozott román bírósági döntés után meglepően népes, ideológiailag sokszínű tábor állt ki a székely márka mellett. A Jobbik egy lépéssel továbbment: nemcsak felemelte szavát a csíkszentsimoni vállalkozásért, hanem a multinacionális cég termékei ellen bojkottot is hirdetett. Ám az akció kimenetele több mint kétséges, még úgy is, hogy abban a közegben, amelynek a bojkottfelhívás elsősorban szól, a fogyasztók egy része eleve idegenkedik a vörös csillagos márkától.

Szögezzük le az elején: a román bíróságok és egyéb állami szervek keményen megdolgoztak azért, hogy minden, a magyarság számára kedvezőtlen döntést eleve gyanakodva fogadjunk, gondoljunk csak a nyelvhasználat, a történelmi egyházak és a nemzeti szimbólumok elleni hadjáratok végeláthatatlan sorára. Nem lehet kizárni, hogy a mostani ítéletben is szerepet játszottak etnikai tényezők.

Az eset azonban jóval bonyolultabb, mint elsőre látszik. Az EU-s és a tagállami védjegyek érvényességéről, Az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának hatásköréről minden bizonnyal keveseknek vannak mélyebb ismeretei, tehát az ügy szükségképpen leegyszerűsödik: marad az egyik oldalon a kis magyar vállalkozás, a másikon az ellene a román államhatalommal összefogó nemzetközi nagyvállalat. A leegyszerűsítés azonban természeténél fogva sokakat elriaszthat, ahogyan az a tény is, hogy a „kis magyar vállalkozásnak” felerészben egy külföldi vállalat a tulajdonosa, amely történetesen a felperes hazájából, Hollandiából való.

Mi, magyarok eredményes bojkottot a Csíki–Heineken-esetnél jóval egyszerűbb ügyekben sem tudtunk szervezni. A legemlékezetesebb a Danone elleni harc volt 2001-ben, amely a győri édességgyár bezárása ellen szerveződött. Hiába szélesedett már-már össznemzeti üggyé a mozgalom, a leépítést nem tudta megakadályozni, és a szóban forgó győri termékek jó része már régóta más országokban készül.

Ennél csak sikertelenebb kezdeményezésekről értesülhettünk az elmúlt közel két évtizedben. Ilyen volt az a legutóbbi, Ákos elleni akció is, amelyben néhányan – sértőnek gondolt nyilatkozata miatt – a zenész koncertje elleni bojkottra szólítottak fel, viszont szintén közröhej tárgya lett az a lépés, amelyet az énekessel szponzori szerződést bontó telekommunikációs vállalattal szemben tett a kormányzat, afféle látszatbüntetésként.

De nem csak a bojkottra kapható nehezen a magyar. Az őszödi beszéd által kiváltott tiltakozáshullámon, az oktatással kapcsolatos tüntetéseken és a – havi néhány száz forint kiadás rémképével riogató – netadó elleni demonstráción kívül csak szalmalángszerű tiltakozó akciókat tudunk felsorolni. A határon túli ügyek pedig még az itthoniaknál is kevésbé mozgósítják az embereket; mintha a ceausescui falurombolás elleni nagyszabású tüntetéssel minden patronját előtte volna a magyarság. Érhet minket bármilyen sérelem, az érdektelenség borítékolható. Márpedig egy magánvállalkozás elleni ítélet, de még a multicég soviniszta románoktól kölcsönzött szövege sem olyan horderejű ügy, mint például a Benes-dekrétumok jelképes megerősítése, a diszkriminatív szerb kárpótlási törvény vagy a népirtó Avram Iancu román nemzeti hőssé nyilvánítása – s ezeket is mind közöny fogadta.

Nem kedvező előjel a bojkott sikere szempontjából az sem, hogy egy párt nevéhez fűződik az akció. A „mindenki mindenki ellensége” közegben esély sincs arra, hogy szemben álló politikai erők egy kezdeményezés ügyében egymás mellé álljanak, még akkor sem, ha egyébként mindannyian szimpatizálnak a Csíkivel. És ne feledjük: a bírósági ítélet megszületett, fellebbezésnek helye nincs. A bojkott tehát itt már nem az érdekérvényesítés eszköze, hanem a bosszúé. A kérdés így főleg az, hogy mennyire édes a bosszú a keserű sörre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.