A földalatti-pénzszivattyú

Azért lehet ma kampánytéma a 4-es metró ügye, mert elmaradt az elszámoltatás.

2017. 02. 07. 10:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy kellett a 4-es metró korrupciós botránya a kormánynak, mint egy falat kenyér, de a teljes ellenzék is ráharapott a témára. Nem kicsi a tét, hiszen a Csalás Elleni Európai Hivatal (OLAF) jelentése alapján szabálytalanságok, valamint megalapozottan feltételezett visszaélések és bűncselekmények miatt várhatóan legalább 59 milliárd forintot kell visszafizetni a több mint 400 milliárdos uniós támogatású beruházásból. A kár azonban ennél jóval nagyobb. A brüsszeli székhelyű szervezet 167 milliárd forintot számolt, ami hatalmas összeg, de a tények ismeretében egyáltalán nem meglepő.

A metróbotrány a szemünk előtt zajlott az elejétől fogva. Szakemberek és akkori ellenzéki politikusok figyelmeztettek a Budapest közlekedésén alig javító metróépítés értelmetlenségére, miközben a liberális városvezetés osztogatta az „I love M4” feliratú kitűzőket. A korrupciós ügyek gyanúja tíz éve éppúgy ismert volt, mint hét éve, amikor az első feljelentések megszülettek. Az Állami Számvevőszék 2010 szeptemberére tételesen átvizsgálta a teljes metróberuházást, s annak eredményeként bűncselekmények sorozatát tárta fel, a dokumentumokat pedig hivatalból átadta a bűnüldöző hatóságoknak. A következő feljelentést már Tarlós István főpolgármester tette az elképesztő szerződések miatt kipattant Alstom-botrány miatt. Azután, hogy az új városvezetésnek a Siemens-, Swietelsky- és Bamco-szerződések újratárgyalásával tízmilliárdokat sikerült visszaszereznie, még a legbárgyúbb nyomozónak is fel kellett volna hogy tűnjön: itt valami nem stimmel.

A hatóságok a Magyar Nemzet kérdéseire szinte napra pontosan háromhavonta adtak tájékoztatást a hivatali vesztegetés és hűtlen kezelés miatt zajló nyomozás állásáról. Arról, hogy jelentős fordulat várható, valamit már lehetett sejteni tavaly nyáron, amikor Nagy-Britanniában vádat emeltek – a magyar szálban is érintett – londoni Alstom-vezetőkkel szemben 2,2 milliárd forintnak megfelelő összegű vesztegetés miatt. Nem sokkal később megalakult a fővárosi úgynevezett Alstom-bizottság, amely több hónapos munkával megállapította mindazt, amit már hét éve is megállapított egy hasonló, akkor még ellenzéki kezdeményezésre alakult bizottság: a metróépítés szervezetlenül, hozzá nem értők irányításával, többszörös áron, sokéves késéssel készült el; és nemhogy az uniós támogatás, de az egész beruházás nem térül meg soha. Csak a tisztánlátás kedvéért: Demszkyék idején hasonló módszerekkel épült a csepeli szennyvíztisztító, újult meg a 2-es metró, a Szabadság és a Margit híd.

Azok az ügyek hol vannak, és mi történt most? A képlet egyszerű: 2017 februárjában ténylegesen is elkezdődött a 2018-as parlamenti választás kampánya. A kampánycsinálóknak nem is volt szükségük nagy agytornára, hogy rájöjjenek: a következő egy év egyik legfőbb vitatémája az lesz, melyik oldal korruptabb a másiknál.

Ami a Fidesz számára előny – tudniillik hogy nem volt részese annak a bizonyos „elmúlt nyolc év”-nek –, az hátrány Gyurcsányéknak és az MSZP-nek. Valamint fordítva: az elmúlt hét évért már a 2010 óta regnáló hatalomnak kell helytállnia, ebben vastagon benne van a korábban lépten-nyomon ígért, de máig megmagyarázhatatlanul elmaradt elszámoltatás. És itt van a kutya elásva: a Fidesz–KDNP kétszeri kétharmadáért felelős korrupciós ügyek főszereplői jobb, ha csendben maradnak.

Elsőként említsük Gyurcsány Ferencet, akinek a cégügyeit nem is szükséges külön felsorolni, hiszen egy egész korszak fűződik a nevéhez, a „mi az, hogy, nagyon is” időszakától az „elkúrtuk”-ig. Őt már csak a szemkilövetések miatt bíróság elé kellett volna állítani, de haja szála sem görbült, akárcsak elődjének, az Alstom-tanácsadó és -lobbista Medgyessy Péternek. Ebbe a sorba tartozik Demszky Gábor korábbi főpolgármester is, aki nem egyszer édes gyermekeként emlegette a 4-es metrót.

Egyértelmű, hogy Demszky és Medgyessy a pénzszivattyúvá vált metró kiépítésének főszereplői voltak. Most pedig úgy tesznek, mintha semmi közük nem lenne a metróépítéshez, mert hét évig a kutya sem törődött velük. A fővárosban történtekért eddig a legsúlyosabb büntetést Hagyó Miklós volt főpolgármester-helyettes kapta: nem jogerős felfüggesztett börtönbüntetést. Van még, aki elhiszi: ha bírósági szakba jutna a 4-es metró ügye, a felelősök sokkal rosszabbul járnának?

Miközben e kérdésekkel a Fidesz eddig nem törődött, a Rogán-, Habony-, Vajna-, Mengyi-, Simonka-, Mészáros-, Garancsi- és még ki tudja, milyen ügyek miatt a kampányban nekik is felelniük kellene arra a kérdésre, amit a néhai Csurka István a kezüket mosó kommunistáknak szegezett: „Hol a pénz?”

Ha a 4-es metróra mindkét oldal alibiként tekint is, jó egy év múlva mindenképpen kiderül, lehet-e elszámoltatás elszámolás nélkül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.