Úgy kellett a 4-es metró korrupciós botránya a kormánynak, mint egy falat kenyér, de a teljes ellenzék is ráharapott a témára. Nem kicsi a tét, hiszen a Csalás Elleni Európai Hivatal (OLAF) jelentése alapján szabálytalanságok, valamint megalapozottan feltételezett visszaélések és bűncselekmények miatt várhatóan legalább 59 milliárd forintot kell visszafizetni a több mint 400 milliárdos uniós támogatású beruházásból. A kár azonban ennél jóval nagyobb. A brüsszeli székhelyű szervezet 167 milliárd forintot számolt, ami hatalmas összeg, de a tények ismeretében egyáltalán nem meglepő.
A metróbotrány a szemünk előtt zajlott az elejétől fogva. Szakemberek és akkori ellenzéki politikusok figyelmeztettek a Budapest közlekedésén alig javító metróépítés értelmetlenségére, miközben a liberális városvezetés osztogatta az „I love M4” feliratú kitűzőket. A korrupciós ügyek gyanúja tíz éve éppúgy ismert volt, mint hét éve, amikor az első feljelentések megszülettek. Az Állami Számvevőszék 2010 szeptemberére tételesen átvizsgálta a teljes metróberuházást, s annak eredményeként bűncselekmények sorozatát tárta fel, a dokumentumokat pedig hivatalból átadta a bűnüldöző hatóságoknak. A következő feljelentést már Tarlós István főpolgármester tette az elképesztő szerződések miatt kipattant Alstom-botrány miatt. Azután, hogy az új városvezetésnek a Siemens-, Swietelsky- és Bamco-szerződések újratárgyalásával tízmilliárdokat sikerült visszaszereznie, még a legbárgyúbb nyomozónak is fel kellett volna hogy tűnjön: itt valami nem stimmel.
A hatóságok a Magyar Nemzet kérdéseire szinte napra pontosan háromhavonta adtak tájékoztatást a hivatali vesztegetés és hűtlen kezelés miatt zajló nyomozás állásáról. Arról, hogy jelentős fordulat várható, valamit már lehetett sejteni tavaly nyáron, amikor Nagy-Britanniában vádat emeltek – a magyar szálban is érintett – londoni Alstom-vezetőkkel szemben 2,2 milliárd forintnak megfelelő összegű vesztegetés miatt. Nem sokkal később megalakult a fővárosi úgynevezett Alstom-bizottság, amely több hónapos munkával megállapította mindazt, amit már hét éve is megállapított egy hasonló, akkor még ellenzéki kezdeményezésre alakult bizottság: a metróépítés szervezetlenül, hozzá nem értők irányításával, többszörös áron, sokéves késéssel készült el; és nemhogy az uniós támogatás, de az egész beruházás nem térül meg soha. Csak a tisztánlátás kedvéért: Demszkyék idején hasonló módszerekkel épült a csepeli szennyvíztisztító, újult meg a 2-es metró, a Szabadság és a Margit híd.