Még egy hónap sem telt el a szeptember 11-i New York-i terrortámadás óta, amikor a Titanic filmfesztivál 2001 októberében iráni filmművészt látott vendégül: Dzsafar Panahit. Az ínyenc mozirajongó akkor már ismerhette Abbasz Kiarosztami néhány filmjét, s ha a piacon cseresznyét látott, egy morbid alapvetésű, mégis csoda szép alkotás juthatott az eszébe, az Arany Pálma díjas A cseresznye íze. A filmkritikusok egy része akkoriban a dán Dogma-filmekre esküdött, mások az amerikai függetlenekre, egy harmadik csoport pedig biztos volt abban, hogy a világ filmművészetét az irániak fogják megújítani. Panahi mint Kiarosztami követője és barátja érkezett Budapestre, A kör 2000-ben kapott Arany Oroszlánt. A mű vonzerejét növelte, hogy hazájában betiltották, a cenzorok többek között egy rendőri intézkedés ábrázolását kifogásolták, amiben európai szemmel nézve amúgy nem volt semmi különös.
A filmet látva a nézőnek viszont leesett az álla: Panahi a mentoráétól jelentősen eltérő filmnyelven beszélte el iráni nők – valójában egy nő – kiszolgáltatottságát. Ha újra csak lányt szültél, a férjed elhagy, ha egyedülállóként szülsz, mert a férjed meghalt, megvetett vagy, s ha idegen férfi autójába ülsz, csakis prostituált lehetsz. Itt a törvény sújt le rád, ott az előítélet, kórházból indulsz és börtönben végzed. Panahi azonban a nyers valóságban is fel tudott lelni valami költőit, sorstöredékekből felépített történetében együttérzést keltett hősei iránt, el tudta hitetni a nézővel, hogy Iránban nem azok a dühös tüntetők élnek, akiket a híradók vágóképei olykor mutattak, hanem normális, hétköznapi emberek, akik hasonlóképp éreznek, mint mi itt, Európában. A különféle propagandisztikus ábrázolásoktól jelentősen eltér – mondhatni, a valósághoz közelebb áll −, s nincs benne semmi agitációs felhang: Panahi művészete távolról sem emlékeztet Oliver Stone vagy Costa-Gavras munkásságára. Ezért volt meglepő és sokkoló, hogy a közönségtalálkozót a nagykövetség akkori munkatársai bekiabálásokkal zavarták meg: Panahit hazaárulónak nevezték, mivel szerintük hazáját nem kedvező színben tüntette fel.